Работата по устойчивото развитие не свършва за един ден, тя е постоянен процес

Работата по устойчивото развитие не свършва за един ден, тя е постоянен процес

Днес имаме много повече знание за работещите решения както по темата за опазване на околната среда, така и за постигане на баланс в социалната сфера, споделя за Мениджър Михаела Калайджиева, главен директор ,,Корпоративна политика” на Yettel България. Тя ръководи екипите, отговорни за правните въпроси, личните данни и регулациите, както и отношенията с държавната администрация, регулаторите и други заинтересовани страни. Михаела Калайджиева има над 20 години опит в сферата на правото, регулациите и телекомуникациите. Доказан експерт в търговското право, тя е участвала в процеса на приватизация на Българската телекомуникационна компания, както и в създаването на втория мобилен оператор в страната.

От 2021 г. Калайджиева отговаря за ESG политиките на телекома, който миналата година представи своята 5-годишна стратегия за устойчиво развитие, съдържаща 12 конкретни и измерими цели, фокусиращи се в четири ключови направления – опазване на околната среда, поставяне на хората в центъра на дейността на компанията, развитие на технологии за устойчиво бъдещe и управление, основано на почтеност и прозрачност. Като част от PPF Telecom Group, която през 2022 г. се ангажира публично да определи цели за редуциране на емисиите на парникови газове в съответствие с критериите за оценяване на Инициативата за научно обосновани цели Science Based Targets (SBTi), Yettel работи и над редица мерки, фокусиращи се и върху редуцирането на въглеродния отпечатък на компанията.

Тя ще участва в дискусията на панел с тема "ЕSG: Устойчивите модели в бизнеса" на 14-ия Зелен форум, организиран от Мениджър на 27 юни в Интер Експо Център.

Как компаниите се ориентират в ESG критериите?

Темата за ESG става все по-важна за работата на компаниите и все по-позната и ясна както за хората в бизнеса, така и за по-широката аудитория. За пръв път информация за нея се споменава официално в Доклада на Световната комисия по околната среда и развитието през 1987 г., а във времето темата е била позната под различни имена като устойчивост, корпоративна социална  отговорност и др. Днес имаме много повече знание за работещите решения както по темата за опазване на околната среда, така и за постигане на баланс в социалната сфера. Това е и причина да се появяват и все повече критерии, по които да измерваме и отчитаме напредъка по ESG темите, обединени в различни стандарти.

Началото винаги е трудно и всяка компания е изправена пред предизвикателството да се ориентира сред десетки стандарти и критерии. За нас в Yettel първите стъпки също не бяха лесни. След около две години опит по темата, мога да дам един основен съвет – докато чакаме единните стандарти за докладване и оценка, които в момента се подготвят в Европейския съюз, нека всяка компания намери баланс по ESG темата и отчитането ѝ. Ключът към него е да поставим в центъра заинтересованите си страни и да сме ангажирани с техните очаквания, като едновременно с това се фокусираме върху значимите приоритети за индустрията ни.  Това са двете направления, които ни помагат да отсеем критериите и стандартите, които трябва да следва всяка компания.

ESG включва в себе си Environmental, Social, and Governance – има ли достатъчно разбиране за S и G в абревиатурата?

Няма да ви изненадам, ако кажа, че в момента фокусът е поставен именно върху Е (Environmental) - темата за околната среда. Самата аз намирам за логично тази тема да бъде най-дискутираната, защото климатичните промени, които наблюдаваме, са достатъчно сериозни и засягат пряко всеки един от нас.   

Истина обаче е, че и трите теми са еднакво важни и е необходимо компаниите да се фокусират върху всяко едно от направленията, за да има смисъл всичко, което се прави в посока устойчивост. Когато компаниите подхождат по професионален начин към темата за устойчивото развитие, те засягат и трите стълба на ESG – както в стратегиите си, така и в действията, които предприемат. Работата по устойчивото развитие не свършва за един ден, тя е постоянен процес и докато работим там, където има нужда от най-спешни действия, трябва да отделяме и ресурс, и време, за да следим актуалните промени в законодателството и регулаторната рамка и да се подготвяме за промените в различните области. Добър пример за бъдеща директива, която обединява екологичните и социални аспекти, е и предложението за новата Green Claims директива, която регулира зелените послания към крайните потребители.

Какви са очакванията Ви за възвръщаемостта на инвестициите в устойчиви политики?

Темата за устойчивото развитие често се свързва и с инвестициите, които е нужно да бъдат направени, за да се променят и подобрят настоящите процеси, така че те да отговарят на очакванията на всички – клиенти, партньори, доставчици, регулаторни органи. Истината е, че все повече потребители търсят устойчиво създадени продукти и искат да бъдат устойчиви във всекидневието си, но не го правят по редица причини – липса на достоверна информация или недостатъчна убеденост в това дали даден продукт, или компания наистина отговарят на изискванията. Именно тук е и нашата роля – да запълним тази празнина. За да можем да продължим да създаваме качествени продукти и услуги и да задържим клиентите ни днес и утре, ние трябва да инвестираме в ESG политики, които да гарантират прозрачност. В този смисъл компаниите не трябва да изчисляват възвръщаемост в традиционния смисъл, а да гледат на ESG темата като на най-правилната инвестиция – за компанията, за клиента, за природата и като цяло за всички.

14-ият Зелен форум е със свободен достъп срещу предварителна регистрация, която можете да направите тук. На страницата на събитието ще получите и повече информация за темите и участниците в дискусиите.

***

Генерални партньори: VeoliaYettelОББphotomate.

Събитието се осъществява със специалната подкрепа на: ЕКО ПАРТНЪРС БЪЛГАРИЯ АД.

Oсновни партньори: AurubisPhillip Morris Bulgaria.

С подкрепата на: pwc.

Институционални партньори са Българска стопанска камараИнститут за енергиен мениджмънтАсоциация на индустриалния капитал в България.

Медийни партньори:  bTV Media Group , BNT

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ