Оnline експанзия за успешен бизнес
В началото на четвъртия дискусионен панел: „Оnline експанзия за успешен бизнес“ от Първия годишен форум за транспорт, логистика и спедиция, организиран от списание „Мениджър“, модераторът Росен Кутелов, управител на маркетингова агенция „Прогрес консулт“, ни изпрати в една „не толкова далечна галактика и не толкова далечно време, когато започнали едни междузвездни войни, в които само бедничкият Чубака ходил бос, защото джедаите били обути в удобни обувки, произведени в България и доставени директно от завода в Пещера“.
Той зададе въпроса как в нашата онлайн епоха някой може да успее да направи експанзия, на която може да завижда Империята от „Междузвездни войни“.
„Отговорът на този въпрос се крие в няколко компонента – бързина, качество на изпълнение, точност на доставките и реакция в правилния момент, когато клиентът има нужда и тя трябва да бъде покрита“, коментира Ремзи Ингилизов, заместник-управител, „Ингилиз Груп“.
Кутелов даде за пример 5 от най-новите филми от поредицата „Междузвездни войни“, в които са използвани обувки, произведени от „Ингилиз Груп“.
Ингилизов посочи, че времето е от ключово значение за този успех.
„Тънкия момент в случая е, че хората, които разписват този график, не винаги предвиждат необходимото време за разработка, тестове и доставка на продукта. В много ситуации за производство – от дизайнерската дъска до произведения продукт и доставката, има не повече от една седмица, което в нашия бранш граничи с невъзможното, освен ако не си доставяш компонентите сам. Ние сме скъсили веригата на доставките с факта, че произвеждаме компонентите, които доставяме Почти сме затворили цикъла на производството, като в частта, където не е затворен, ние сме дистрибутори на доста марки Единственото, което не си произвеждаме, са кожите. Именно тази бързина е един от елементите, които ни дава предимство пред всички останали производители“, обясни той.
Ремзи Ингилизов / Снимка: Гергана Петкова
Попитан какви съвети би дал на хората, които искат да навлязат на чужд пазар, Ингилизов отбеляза, че продуктът и услугата са най-важни.
По думите му също толкова важно е целевият пазар да бъде добре осмислен и пречупен през призмата на продукта и на собственика на продукта.
На въпрос България добра посока ли е за бизнеса и достатъчна ли е като пазар за транспорт логистика и спедиция, Цветан Бешевишки, управител на Movio Logistics, отговори, че всеки иска повече пазари и излизане на външни пазари.
„В крайна сметка развитието на една компания и бранд, като в случая говорим и за онлайн бизнес, трябва да е планирано и постепенно. Ние седма година развиваме бранда DrinkLink. Седем години се учим в този бизнес и предлагаме напитки. Опитвали сме се и продължаваме да опитваме да растем и да излизаме на външни пазари. Трудността в нашия бизнес е, че той е акцизен. В последните години искахме да навлезем в чужди пазари. Бяхме проучили изключително добре целия целеви пазар. Едно единствено нещо ни спря тогава – вътрешните регулации. Въпреки че ЕС имаше много ясно разписани правила, вътрешните регулации на някои държави, включително и нашата спират един такъв подход“, разказа той.
По тази причина Бешевишки препоръча да се постигне експертност на пазарите, преди една компания да се насочи навън.
„Изключително важно е, когато имаш брандовете и продуктите, които искаш да продаваш, да знаеш много добре на кой трябва да ги продаваш. Целевата аудитория е изключително важна за създаването и налагането на един бранд“, добави той.
Цветан Бешевишки / Снимка: Гергана Петкова
Според него намирането на аудиторията е комбинация от няколко неща – опит, интуиция и настояща база от клиенти.
„Това цялото нещо ти дава възможност във всеки един момент да знаеш какви продукти да предлагаш. Ние преди няколко години направихме по-задълбочено таргетиране на профила на нашите клиенти, за да можем да предлагаме персонализирани предложения и услуги, така че нашия сайт да бъде възприеман като място за бързо и качествено обслужване“, подчерта Бешевишки.
Той отбеляза, че компанията има такъв тип процеси, че има самочувствието да сложи на сайта си становището, че успява в рамките на 24 часа да доставя до всяка една точка на страната.
Следващият участник в панела – Даниел Титюков, основател и управител, BigArena Fulfillment, заяви, че клиентите вече са започнали да разбират процесите, които се обхващат от фулфилмънт услугите.
„Преди 4-5 години това беше голяма въпросителна за всички. Всяко обаждане беше свързано с това какво е фулфилмънт, тъй като хората не познаваха тази услуга. С постоянни реклами и презентации хората разбраха каква представлява тази услуга и колко ценна е тя за онлайн магазините. Ако един онлайн магазин желае да се развие, той задължително използва такива услуги“, заяви той.
По думите му търсенето за тази услуга е изключително голямо, особено когато става въпрос за външни пазари.
Той подчерта, че и в България има интерес, но няма активност.
„Често казват: „Имам желание, но не зная как“. Всъщност вече не е толкова трудно. В рамките на един месец може да се направи сайт и той да бъде навън. Важно е да се направи хубав превод на местен език, да се знаете къде да насочите продукта – къде е добър пазара, къде има ръст на онлайн търговията и тн. Сега е по-трудно да пробиете в Западна Европа с по-малки бюджети. В Източна Европа има държави, в които онлайн търговията расте със сериозни темпове и е важно е ние да присъстваме там час по-скоро“, коментира той.
Даниел Титюков / Снимка: Гергана Петкова
По отношение на създаването на ефективни мрежа за доставки Цветан Бешевишки заяви, че освен вътрешната организацията, изключително важни са и начините на доставка.
„Затова ние се опитваме да експлоатираме всеки един от тях. Някои клиенти искат да вземат продукта от място, защото ще бъде по-достъпен. Доставка до самия обект. Box-овете, които са разпространени навсякъде в София. Това, което ние предлагаме в сайта, е една възможност за различни бързи начини, по които можем да доставим тези продукти“, добави той.
На въпрос кой е по-удобният обект за експанзия – местния пазар или външните, Ремзи Ингилизов отговори, че най-добрият е познатият пазар.
„Той трябва да е първият, независимо дали е местен или чужд. С днешните възможности за маркетинг и логистика, отговорът е познатият пазар“, подчерта той.
Бешевишки заяви, че от негова гледна точка на местния пазар е по-лесно.
„За нашия бизнес това е и донякъде задължително. За да излезеш навън, трябва да имаш някакво наследство, самочувствие и опит. Приоритет за нас е да сме се наложили тук, преди да направим следващата крачка. Българският пазар е добър и смятаме, че тепърва има много възможности. Държавата, дори с трудностите, се развива напред. Хората очакват да имат възможността да купуват все по-качествени продукти“, добави той.
Даниел Титюков каза, че за неговата компания в последната година балансът се измества.
„Нормално е да имаме най-много клиенти там, откъдето сме тръгнали. В последната година това започва да не изглежда точно така. Имаме много клиенти от Азия, Западна Европа и Америка, които искат да влязат в източната част на Европа. Нормално е да използват Fulfillment компании за тази цел. Винаги на местния пазар можеш да си много силен, но не трябва да се изключват растящите пазари“, коментира той.
***
Генерален партньор: Movio Ligistics.
Основен партньор: Infosystems International.
Събитието се реализира и с подкрепата на KONICA MINOLTA, Euromarket, LIREX, Баркод Системи България, myPOS.
Институционални партньори са НСБС, Клъстер Зелен Транспорт и Българска стопанска камара.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.