Как новите технологии променят транспорта, логистиката и спедицията

Как новите технологии променят транспорта, логистиката и спедицията

Иновативни технологии в помощ на бизнеса бяха представени по време на третия панел "Лаборатории за иновации" на Първия годишен форум за транспорт, логистика и спедиция, който списание "Мениджър" организира. 

Ние в Dronamics разработваме, произвеждаме и оперираме големи тежкотоварни дронове. Обикновено има две изненади, когато човек види нашия пълномащабен модел. Едната е, че нашият дрон тежи повече от тон, има 16 метра размах на крилата и си е самолет, който се пилотира от разстояние. Регулаторно и законно обаче е дрон. Другата голяма изненада е, че нашият дрон се казва "Черният лебед". Специфичното при самолета е, че той е направен от нулата само с една цел – да превозва товари от 3,5 кубични метра и 350 килограма от А до Б. Това е една проста и надеждна летяща баничарка, обясни Явор Николов, вицепрезидент по производство в Dronamics

Той отбеляза, че в момента въздушният транспорт представлява само 1% от целия глобален карго транспорт, защото самолетите стават все по-големи, летищата стават все по-големи, което означава, че все по-малко места имат достъп до въздушен транспорт на достъпни цени. С "Черния лебед" променяме това, защото той е малък и му трябват само 400 метра писта, обясни Николов. Целта на "Черния лебед", по думите му, е да свърже много от общностите, които в момента нямат достъп по една или друга причина до доставка на същия ден. 

Явор Николов, вицепрезидент по производство в Dronamics. Снимка: Гергана Петкова 

Друга успешна история, представена по време на конференцията, беше за това как LIREX TMS оптимизира процесите, подобрява ефективността и повишава контрола при управлението на вътрешната логистика на бирената компания "Загорка". 

"60% от бизнес компаниите имат проблем с проследяването на стоките в реално време. Между 30 и 40% от бизнеса не използват автоматизирани системи. Не на последно място, дори интегрираните системи не малка част въобще не си говорят една с друга. Предизвикателствата, пред които беше изправена компания като "Загорка" например, бяха ефективността в процеса, свързан с транспорта. Обемът на информацията, свързан с транспорта, е организиран чрез множество телефонни разговори, размяна на имейли и хартиен график носител. Дори част от персонала, който се грижеше за вътрешната логистика, трябваше да стане регулировчик на момента, за да напътства чакащи камиони. Това беше заменено от цялостна автоматизирана система на LIREX TMS. С нея постигнахме следното: заявките станаха автоматизирани и по този начин всеки един камион знаеше в колко часа трябва да пристигне, на коя рампа трябва да отиде и знае, че ще бъде обслужен веднага, когато пристигне", обясни Явор Петров, ръководител на търговския отдел в Lirex

Явор Петров, ръководител на търговския отдел в Lirex. Снимка: Гергана Петкова 

За устойчивия и автоматизиран логистичен модел разказа Цветан Бешевишки, управител на Movio Logistics

"Успешната история на Movio Logistics е, че ние съществуваме на пазара от 28 години, което за българска логистична компания не е малко. Основани сме през 1996 година и сме работили по различни проекти през годините. Опитваме се да предоставяме такова управление на веригата на доставки, което да предлага широк спектър от логистични услуги, започвайки от планирането на продажбите и достигайки до доставката до самия обект. Колкото повече се развиваме с годините, бизнесът става все по-труден", каза Бешевишки. 

По думите му, клиентите очакват от една логистична компания навременни доставки, детайлна отчетност, бърза реакция, и всички тези неща налагат супер прецизен модел, който да управлява целия процес, който започва от планирането на продажбите, планирането на покупките, управлението на доставчиците, спедицията, която трябва да бъде навременна. Цялата интеграция на всички тези дейности изисква много усилия и работа, добави той. 

Цветан Бешевишки, управител на Movio Logistics. Снимка: Гергана Петкова 

Как дигиталните плащания трансформират ежедневието на куриера обясниха Полина Тоскова, мениджър на myPOS България и Мони Иванов, ръководител транспорт във "ФЬОНИКС Фарма". 

"myPOS България доставят картови плащания през различни канали. В момента оперираме на 32 пазара в европейското икономическо пространство и над 250 000 бизнеса ни използват. Основното ни предимство е, че даваме възможност те да имат достъп до техните оборотни средства в рамките на секунди. Няма месечни и годишни такси, нито обвъзрващи договори. Преди три години успяхме да представим продукт, който превръща мобилен телефон или устройство в четец и дава възможност на логистични компании, куриери и търговци да приемат плащане без да има нужда от допълнително устройство", обясни Тоскова. 

"Направихме възможна дигитализацията на цяла индустрия", похвали се Тоскова, изтъквайки че само за година при проекта за "ФЬОНИКС Фарма" са напълно готови с интегрирането на техния аптечен софтуер 

"Това беше едно от ключовите ни решения", каза Мони Иванов, ръководител транспорт, "ФЬОНИКС Фарма". Успяхме да постигнем добър баланс. Времезагубата, която сме пресметнали преди да преминем към myPOS, беше над 60%. Времето, което отнема на куриера за отчитане от 15 минути го сведохме до 1-2 минути. Освен това сигурността, която дава този тип плащания, е несравнима - имаш проследяемост на парите при отчитане и обработка", добави Иванов. 

Полина Тоскова, мениджър на myPOS България и Мони Иванов, ръководител транспорт, "ФЬОНИКС Фарма". Снимка: Гергана Петкова

Ползите за бизнеса от дигиталните близнаци в логистиката беше тема на следващата презентация, представена от Кристиян Когут, член на Управителния Съвет и Директор международни продажби в InterMarium. 

"InterMarium е дистрибутор за симулации. Симулационният модел позволява на компанията да има общ поглед върху своето съоръжение. Симулацията позволява изграждане на дигитален модел на реалната система, която работи или се разработва в момента. Това позволява да се захрани с данни и след това може да правите симулационни проби. Симулацията ви дава повече информация и увереност, че решенията, които взимате, са добри", разказа Когут. Той се похвали, че компанията осъществява консултантска дейност от 24 години, а със симулации се занимава от 12 години, досега е извършила 300 проекта за симулации и 1500 обучения.  

Кристиян Когут, член на Управителния Съвет и Директор международни продажби в InterMarium. Снимка: Гергана Петкова 

В края на третия панел на конференцията беше проведен практически семинар "Подходи за оптимизиране на складовите операции при комисиониране на клиентски поръчки" от Боян Джамбазов, основател и управител на "Логистична Академия ЕООД". 

Боян Джамбазов, основател и управител на "Логистична Академия ЕООД". Снимка: Гергана Петкова 

***

Генерален партньор: Movio Ligistics.

Основен партньор: Infosystems International.

Събитието се реализира и с подкрепата на KONICA MINOLTAEuromarketLIREXБаркод Системи БългарияmyPOS.

Институционални партньори са НСБСКлъстер Зелен Транспорт и Българска стопанска камара.

Медийни партньори: БНТ и dir.bg

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ