Първо, анализирай! После - инвестирай

Първо, анализирай! После - инвестирай

Едно от най-важните неща преди да инвестираме в акции е да направим предварително проучване за тях. В интернет е пълно с информация за всяка една компания, но става все по-трудно да отсеем важните и полезни материали от тези, които само ще ни загубят времето. В тази статия ще ви споделя какво е важно да разберем за дадена акция, за да преценим дали си струва да я добавим в нашето инвестиционно портфолио или не.

В какъв етап се намира световната икономика?

Преди да инвестираме в конкретна компания е добре да разберем какво се случва в световната икономика и в кой етап от бизнес цикъла е тя. Ако говорим за фондовите пазари, последните 12 години са един от най-добрите периоди в тяхната история. Широкият индекс S&P500 е нараснал с над 400%, а индексът на технологичните компании в САЩ NASDAQ100 има ръст от над 1,000% за този период (като немалка част от него идва от последните 12 месеца).

Въпреки това, световната икономика в момента е в рецесия и започва нейното възстановяване от пандемията. През миналата година десетки милиони хора загубиха работата си, а на други възнагражденията бяха намалени. Цели сектори като ресторантьорство, хотелиерство, въздушен транспорт, самолетостроене, круизни пътувания и други претърпяха над 50% спад в приходите си. Да не забравяме и че имаме нулеви лихви и огромни суми, които ще се влеят в икономиките по света.

В коя индустрия оперира компанията?

Следващото нещо, което трябва да проучим е в кой сектор е компанията, в която искаме да инвестираме. Основните показатели, които аз гледам са какво е било състоянието на индустрията в последните 5 години, какъв е обемът в момента, както и какви са очакванията за следващите години. Пандемията ускори навлизането и развитието на десетки бизнеси, които имат потенциал за растеж в следващото десетилетие.

Сред основните трендове, които могат да донесат добри печалби на хората, които са инвестирали в тях са онлайн търговията, комуникациите, зелената енергия, домашните забавления и други. Ако сме по-рискови играчи, може да заложим и на някои от секторите, които в момента са на дъното, но имат потенциал за бърз растеж, когато икономиката се възстанови.

Какво прави компанията?

След като сме проучили основните тенденции в световната икономика и сме селектирали секторите с потенциал за растеж, следващата стъпка е да изберем конкретни компании, в които да инвестираме. Може да изберем такива с голяма пазарна капитализация (Large Cap), които са сред лидерите в техните индустрии, или такива със средна или малка капитализация (Medium & Small Cap).

За да разберем с какво точно се занимава конкретната компания и какъв е нейният бизнес модел, добре е да започнем проучването си от „извора“. Обикновено, публичните компании имат секция в техния сайт, която се нарича „За инвеститори“ (за чуждите компании се използва “Investor relations”, „Investors“ или нещо подобно). В тази част на сайта ще намерим подробна информация за основните продукти на

компанията, кои са основните ѝ пазари и какви новости има около нея. За мен едно от най-важните неща, които гледам, когато правя анализ на потенциална инвестиция е какъв е бизнес моделът на компанията, т.е. как тя генерира приходи, каква е структурата на разходите и каква печалба остава накрая.

След като проуча с какво се занимава компанията (невинаги е толкова лесно, особено при технологични компании или такива, които са стартирали наскоро), започвам да събирам информация за основните показатели, които са важни за мениджмънта и акционерите на бизнеса. На първо място са приходите и печалбите, но има сектори, при които има и други ключови метрики като количество метал от 1 тон руда (при минните компании), средна месечна сметка (при мобилните оператори), дългосрочна стойност на клиентите (при абонаментните бизнеси) и други.

В секцията за инвеститори на сайта има огромен обем с информация за мениджърите на компанията, сключените договори, пускане на пазара на нови продукти, съдебни дела срещу фирмата, основни акционери, придобивания на по-малки бизнеси и стотици прес съобщения, презентации и други, с които може да се запознаем в детайли с бизнеса.

Какви са резултатите на компанията?

Каквато и дейност да има една компания, накрая важни са печалбите, които тя реализира. Преди да стигнем до тях обаче, добре е да разберем и останалите финансови параметри на бизнеса – приходи, разходи, парични потоци, изменения в собствения капитал, активи и пасиви. Всички тези данни са във финансовите отчети на компанията, която е задължена да ги предоставя за всяко тримесечие и на годишна база. Обикновено към годишните отчети има и одиторски доклад, който удостоверява, че всички цифри в тях са проверени и коректни.

Първият отчет, към който аз се насочвам е годишният Отчет за приходите и разходите (нарича се още Отчет за всеобхватния доход или Statement of Comprehensive Income за американските компании, като той е част от годишния отчет, познат и като форма 10-К). Той е за 12 последователни месеца, като краят на финансовата година у нас е 31 декември, но в САЩ има компании, които приключват на 30 септември, например. Той показва как се е представила компанията за миналата година и това ми позволява да сравня данните ѝ с други бизнеси.

Тъй като може да са минали много месеци от публикуването на годишния отчет, останалите доклади, които гледам са за последните тримесечия (форма 10-Q за компаниите в САЩ). Те ми дават представа за сезонността на бизнеса и важните събития от последните няколко месеца. Когато човек инвестира в дадена компания от поне няколко години, започва да разбира тенденциите в нейния бизнес и да разграничава важните събития от тези, които няма да се отразят съществено на дейността ѝ.

Каква да е нашата инвестиционна стратегия за тази акция?

Когато сме избрали конкретната компания и сме купили нейни акции, е добре да имаме яснота какво очакваме от нея като доходност на годишна база, до кога ще я държим и при какви обстоятелства ще я продадем. Колкото по-добър анализ сме направили за нея, толкова и лесно ще създадем печеливша стратегия. Единият вариант е да продадем акциите, когато потенциалът на компанията или на сектора са изчерпа. Друга опция е

да имаме точно определен процент печалба и когато го достигнем, да продадем нашите инвестиции. Ако сме питали приятел или в социалните мрежи коя акция да си купим, отново тях трябва да потърсим за съвет кога да я продадем (все пак, препоръчвам сами да си направим анализ и да изберем нашите инвестиции).

Анализът на конкретна компания, в която да инвестираме, отнема време и може да изглежда сложен в началото, но това ще ни донесе немалко позитиви в бъдещето, особено в турбулентни времена, каквито са сегашните. Ако не си напишем „домашното“ и инвестираме „по усет“, по-добре да се насочим към хазарта, защото ще имаме същите шансове за успех. И да не забравяме, че при растящ пазар всички са експерти и топ инвеститори, но когато кривата се обърне, ще има много губещи. Успех!

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 22 юли. Имен ден празнуват Магда, Магдалена, Мадлен
Държавният департамент на САЩ одобри продажба на въоръжение на България за 620 млн. долара
Зеленски обяви, че следващият кръг мирни преговори между Украйна и Русия ще бъде в сряда
Град Ню Йорк и щатът Ню Джърси очакват 3,3 млрд. долара приходи от Световното първенство по футбол през 2026 г.
По план за 43 млн. евро: Изкуствен интелект ще помага на държавната администрация в Испания
Гърция премахва таксите за теглене от банкомат
Слънце и жега: Термометрите удрят 42° във вторник
Най-опасният престъпник на Еквадор беше предаден на властите в САЩ