Разплащанията онлайн у нас изпреварват наложения платеж при доставка

Разплащанията онлайн у нас изпреварват наложения платеж при доставка

Двадесет и шест процента от българите плащат с дебитна карта за своите онлайн покупки, показва ново проучване по поръчка на Visa*. Това е стабилен ръст от 8 процентни пункта в сравнение с миналата година, като българските потребители продължават да припознават ползите от електронните разплащания. Нещо повече, проучването отбелязва 3 процентни пункта спад в популярността на разплащанията на място при доставка, което в момента е предпочитано от 38% от анкетираните (в сравнение с 41% за 2016 г.). Близо 20% от респондентите биха отказали покупка, ако търговецът не приема електронно разплащане, съобщи Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.

Предколедният сезон все още продължава да бъде периодът, в който се правят най-много онлайн покупки. Но все по-голяма част от хората вече не свързват онлайн пазаруването само с определен период от годинатa, което означава, че онлайн пазаруването все повече се превръща в част от ежедневните покупки на българите, допълни тя.

Друга важна тенденция, която регистрира новото проучване е, че за първи път от три години насам по-голям брой хора заплащат по електронен път, отколкото в брой. Българите показват нарастващо предпочитание към електронните разплащания и очакваме тази тенденция да се задържи, каза Красимира Райчева

Стабилна и без промяна за последната година се запазва тенденцията сред българските потребители да пазаруват най-често в интернет дрехи и обувки (64%), следвано от техника (39%), почивки (42%) и книги (21%).  Две категории обаче отбелязват забележителен ръст в разплащането онлайн – битови услуги (14% - с 3 процентни пункта повече от 2016 г.) и самолетни билети (22% - със 7 процентни пункта повече от 2016 г.).

Онлайн покупките се правят най-често в български електронни магазини (42%), големи международни търговци (23%), други международни онлайн магазини (18%) и уеб сайтове за колективно пазаруване (18%). Най-важните критерии за българските купувачи, когато правят своите покупки онлайн, са безплатната доставка (67%), богатият избор на категории продукти (54%), наличието на сертифицираща система (52%), опциите за плащане онлайн (36%) и възможностите за закупуване на ваучери за намаление (30%).

10% от българите посочват, че пазаруват онлайн няколко пъти седмично, което е стабилно увеличение от 3 процентни пункта в сравнение с миналата година. Четиридесет и един процента правят онлайн покупки няколко пъти месечно, докато 21% го правят само веднъж месечно. Двадесет и шест процента от българите предпочитат да плащат онлайн с дебитна карта, а 7% използват кредитна карта. Това, което потребителите оценяват високо, са удобството (99%), пестенето на време (98%) и улеснението (98%) при онлайн разплащанията, както и че няма нужда от физическо присъствие в търговския обект (98%), възможността да се случва навсякъде и по всяко време (98%) и лесното проследяване на личните финанси (89%).

Тази година онлайн разплащанията по няколко пъти в месеца са еднакво популярни сред мъжете (42%) и жените (41%). Българските мъже предпочитат да пазаруват онлайн техника (66%), почивки (43%) и дрехи (31%), докато жените правят покупки в интернет предимно на облекло (57%), почивки (42%), самолетни билети (20%) и козметични продукти (20%).

Онлайн пазаруването се практикува от милиони Visa картодържатели всеки ден. Широката подкрепа от страна на търговците на дребно, банките и финансови институции, заедно с потребителския апетит за по-бързо, по-удобно и сигурно пазаруване, е двигателят зад този подем в електронната търговия.

***

* Проучването за практиките на пазаруване на стоки и услуги онлайн е изготвено от агенция за пазарни проучвания Ноема по поръчка на Visa Европа за трета поредна година. Изследването е проведено сред потребители на възраст 18-55 години, пазарували стоки и услуги онлайн през последните три месеца и живеещи в 10-те най-големи градове в страната – София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Велико Търново, Добрич, Шумен и Сливен

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ