Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Смартфон и телевизор купуват най-често българите на изплащане
Най-важните и съответно предпочитани за покупка на изплащане устройства за българите са смартфонът и телевизорът. Това е един от основните изводи в новото издание на популярната класация „Топ 10 на изплащане“ от БНП Париба Лични Финанси.
През първите 6 месеца на 2019 г. 56% от заявленията за финансиране на покупка на стоки на изплащане, подадени към БНП Париба Лични Финанси, са били за модерни смарт устройства за комуникация и забавление. Интересна тенденция е, че най-търсеният смартфон през първото полугодие на този година е на същата средна цена като победителя година по-рано, докато телевизорът е с 30% по-евтин от миналата година. Въпреки това, тазгодишните победители са с много по-добри характеристики, отколкото през 2018 г. Това показва, че с развитието на технологиите тези устройства са по-достъпни и хората могат да си купят по-висок клас смартфон и телевизор на по-ниски цени.
В същото време българите инвестират повече пари в бяла техника и мебели. За периода януари-юни 2019 г. хората са дали 26% повече за хладилници, перални и готварски печки и 20% повече за диван и обзавеждане за спалня. Очевидно, тъй като тези покупки се използват по-дълго, клиентите са готови да платят повече за един по-висок стандарт на живот като си купуват на изплащане съвременни, енергийно-ефективни домакински уреди и по-голямо и по-удобно обзавеждане.
Целта на периодично изготвяната класация „Топ 10 на изплащане” е да даде ясна картина на потребителското търсене. Рейтингът класира най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа стоки, според данните от постъпилите молби за потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси за покупка на стоки на изплащане. Новото издание е базирано на стоките, за които клиентите кандидатстват за покупка на изплащане през първата половина на 2019 г. Около 60% от тях са за 10-те най-търсени стоки. Класацията може да се счита за показателна за пазара у нас, тъй като компанията е сред лидерите в сектора на потребителско кредитиране с пазарен дял от над 1/3 при финансирането на покупки на изплащане и предлага най-голямото портфолио от специализирани потребителски кредити. През последните 18 години над 1.5 милиона души са ползвали финансовите продукти на компанията.
[[{"fid":"338904","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":1421,"width":1298,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
Смартфонът е първата покупка на изплащане
Новото издание на класацията “Топ 10 на изплащане” категорично показва, че смартфонът и телевизорът са най-важните устройства за българите и те най-често търсят финансиране за покупка на такива стоки. Доказателство за това е, че 35,7% от заявките са за съвременни мобилни телефони и 21% - за смарт телевизори от последно поколение с 4K резолюция. Според експертите на БНП Париба Лични Финанси хората купуват най-често смартфони по две основни причини. Първата е бързото развитие на мобилните услуги и устройства. Няколко изследвания показват, че България е сред страните с най-добър мобилен интернет, който се очаква да се подобри още повече с развитието на 5G технологията. Това позволява на хората да използват смартфоните си като преносими компютри, таблети и дори телевизори. Хората могат да комуникират с глас и видео чрез приложения като Viber, да слушат музика, да пазаруват, да гледат видеоклипове в YouTube и дори телевизионни програми, филми и сериали. Гореща тенденция е заявлението за потребителски кредити чрез мобилни устройства като през последната година над 75% от посещенията на „виртуалния магазин за кредити“ на БНП Париба Лични Финанси са от мобилни устройства. Второто обяснение е, че смартфоните се амортизират по-често. Те са постоянно в ръцете на хората и затова са изложени на по-голям риск от счупване.
През първата половина на 2019 г. хората купуват съвременни смартфони на разумна цена. Печелившият модел е на средна стойност 460-500 лева. Той има голям Ultra HD 6,3-инчов екран и мощен процесор. Най-ценните му характеристики са двойна 20+2 MPX камера и предната 24+2 MPX камера. И двете се контролират от изкуствен интелект, което позволява на всеки да прави забележителни снимки.
Най-често смартфони на изплащане си купуват хора до 30-годишна възраст. Например, 68% от исканията, подадени от 18-20-годишните, са за мобилни телефони. За възрастовата група 20-29-годишни числото е 47%. Това показва, че смартфонът е стандартната първа покупка на вноски за младите българи, които правят първите си стъпки в използването на финансови продукти.Смарт устройства изместват класиката при телевизорите
Тазгодишната класация показва, че българите постепенно заменят своите „класически” телевизори с модерни смарт устройства. Все повече хора осъзнават огромните възможности за забавление, които може да им предостави един съвременен телевизор - гледане на филми с най-високо качество на картината, онлайн стрийминг на музика, улеснен достъп до платформи за видео стрийминг, забавление с онлайн и конзолни игри, сърфиране в интернет и т.н. През първата половина на 2019 г. българите си купуваха най-често 43 ”4K Ultra HD телевизори, с резолюция 3840 x 2160. Те са на средна цена 670-720 лв. и са оборудвани с мощни процесори, операционна система, HDMI и USB портове и висококачествена звукова система.
Интересна тенденция е, че въпреки по-високите си характеристики, най-търсеният телевизор през първото полугодие на 2019 г. е с 30% по-евтин в сравнение с победителя за същия период на 2018 г. Обяснението е развитието на технологиите, което позволява на производителите да предлагат модели от по-висок клас на по-ниска цена.
Харчим повече за "бяла" техника
За разлика от свързаните устройства, най-търсената „бяла“ техника, купувана на изплащане, е по-скъпа. Българите харчат повече пари за хладилници, перални и готварски печки. Например, най-търсеният хладилник през първата половина на 2019 г. е по-скъп с 47% в сравнение с победителя през първата половина на 2018 г. и средната му цена е 730-780 лв. Победителят е много по-голям, с общ обем от 343 литра срещу 295 литра през 2018 г. Тази година българите предпочитат да купуват хладилник с по-висок енергиен клас - А++ и полезни функции като система против замръзване и диспенсер за вода. Същото се отнася и за пералните машини. Най-търсеният модел през първата половина на 2019 г. е с 31% по-скъп, отколкото през първата половина на 2018 г. В същото време той има барабан от последно поколение, инверторен двигател, функция “AddWash” и защита за децата. Тази тенденция показва, че българите предпочитат да купуват на изплащане по-висок клас, по-иновативна и по-скъпа бяла техника. Търсенето на такива устройства има две основни обяснения. Първото е, че с ръста на икономиката и доходите хората могат да си го позволят. Втората причина е, че тези устройства се използват по-дълго в сравнение със смартфоните и телевизорите и обикновено се възприемат като дългосрочна инвестиция на семейството.
Интересна тенденция е, че всички „бели” домакински уреди са с висок енергиен клас - A+ или по-висок. Това показва, че българите търсят устройства, които ще им спестят пари от битови сметки в бъдеще и, че обръщат все повече внимание на отговорното потребление и опазването на околната среда.Искаме по-големи спални
Друга продуктова група, която отбелязва значителен среден ръст на цените, е обзавеждането за спалня. През първата половина на 2019 г. българите са закупили спалня на средна цена 900-950 лв. Това е ръст от 38% в сравнение с победителя през 2018 г., когато средната цена бе 600-650 лв. В началото на 2019 г. българите са купували на изплащане и по-скъпи дивани. В новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане” средната цена на най-търсения модел е 1 100-1 150 лв., което е ръст от 21% в сравнение с първата половина на 2018 г.
Както спалнята, така и диваните са по-големи и са с по-високо качество в сравнение с предходната година. Експертите на БНП Париба Лични Финанси обясняват тази тенденция и с растежа на пазара на недвижими имоти. Все повече българи купуват нови жилища и са готови да ги обзаведат възможно най-удобно. Освен това, закупуването на мебели от по-висок клас е знак за повишен жизнен стандарт.
Повишеното търсене на мебели се потвърждава и от голямото проучване на групата на BNP Paribas Personal Finance „Observatoire“. Последното му издание показва, че българите са номер 1 в ЕС по отношение на проекти за ремонт на дома като 52% заявяват, че планират да обновят домовете си. Това е с 19% повече от средното за ЕС ниво от 33%.
Близо 10% от стоките на изплащане са закупени онлайн
Наблюдава се постоянно нарастващ интерес към алтернативните канали за кандидатстване за кредит. През първата половина на 2019 г. хората са подали онлайн заявки за финансиране на близо 10% от покупките на изплащане. Българите оценяват удобството на този метод, който им позволява да пазаруват по всяко време и от всяко място.
Онлайн сегментът бе допълнително засилен от иновативния процес за дистанционно подписване на договор на БНП Париба Лични Финанси, който позволява на хиляди българи да пазаруват онлайн на изплащане, да бъдат одобрени, да подпишат договор в рамките на 20 минути и стоката да им бъде изпратена на следващия ден. Досега процесът отнемаше поне 5 дни.
Във връзка с новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане“ Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси заяви: „Забелязваме, че българите желаят да притежават модерни устройства на разумна цена. Те искат да бъдат в крак с развитието на технологиите и да се възползват от техните предимства. Ето защо ние се фокусираме върху разработването на удобни решения за покупка като нашия дистанционен процес за подписване на договор. По този начин ние предоставяме на българите все по-добро клиентско изживяване, което те високо ценят и хиляди хора се доверяват на БНП Париба Лични Финанси за реализиране на своите планове за покупка."
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.