Философията зад успеха на Джеф Безос с Amazon
Днес основателят на Amazon Джеф Безос официално се оттегля от поста главен изпълнителен директор на компанията, предавайки ръководството на интернет гиганта на ръководителя на отдела за облачни услуги Анди Джаси. Какво обаче оставя Безос след себе си и как ще бъде запомнен шефът на една от най-големите компании в света? Джеймс Клейтън от Би Би Си обръща внимание на нещата, които направиха Безос един от най-успешните, а в същото време и най-критикуваните, бизнес лидери на нашето съвремие.
През 2004 г. Безос и техническият му съветник Колин Брайър шофират един час от Сиатъл, за да стигнат до град Такома. По това време Amazon е компания за милиарди долара. Причината за тяхната пътуването е била посещение на центъра за обслужване на клиенти на Amazon - където двамата е трябвало да прекарат два дни в ролята на агенти за обслужване на клиенти.
„Джеф сам отговаряше на обажданията“, разказва Брайър. По думите му тогава е имало постоянни оплаквани от един конкретен продукт. „Очите на Джеф се разшириха“, добавя той. Безос е бил изключително изнервен, тъй като очевидно е ставало въпрос за продукт с много проблеми, но по въпроса не е било направено нищо. По-късно същият ден шефът на Amazon е изпратил имейл с искане за създаване на по-ефективни начини за маркиране на дефектни продукти.
Оттогава до днес Безос е развил серия необичайни лидерски принципи, които според някои са в основата на неговия успех. Други обаче смятат, че те са символ за всичко лошо и вредно в технологичния сектор,
Ако поговорите с човек, работил за Amazon, няма да мине много време, преди да чуете фразата „мания по клиентите“( customer obsession).
За Безос печалбата винаги е била дългосрочен стремеж. Според него за да бъде една компания успешна, тя трябва да има доволни клиенти – почти на всяка цена.
Надя Шурабура започва работа в Amazon през 2004 г., като по-късно става част от елитният екип от топ мениджъри в компанията. В първите дни от работата си там обаче тя е попаднала в ситуация, в която е мислела, че ще бъде уволнена на място.
„Направих най-голямата грешка в живота си по време на пика на коледния сезон на пазаруване“, разказва тя. Шурабура е наредила ключови продукти да бъдат качени на рафтове в складовете, които са били твърде високи. Свалянето на тези продукти е щяло да отнеме доста пари и време.
„Взех хитро решение, което да ограничи загубите на пари и да ни помогне да се справим с проблема. Когато обаче говорих с Джеф за това, той ме погледна и каза: „Подхождаш към това от грешна гледна точка“, казва тя.
„Мислиш как да оптимизираш парите. Това, което всъщност трябва да правиш, е да мислиш как да разрешиш проблема за клиентите и след няколко седмици да дойдеш при мен и да ми кажеш каква е цента“, са били думите на Безос.
Тежки критики
Джеф Безос има множество критици. Миналият месец излезе материал на ProPublica, според който шефът на Amazon „не е платил нито един цент данък върху доходите си“ през 2007 и 2011 г. Това е доста шокиращо разкритие за най-богатият човек на планетата.
Редица други истории за Amazon, безмилостната фирмената култура на компанията и антиконкурентните практики, до които тя прибягва, не се отразяват добре на репутацията на Безос.
Много от хората, които работят в близък контакт с него, обаче не разпознават публичната фигура на незаинтересован и егоистичен човек. За тях той е бизнес визионер, чиито фокуси и отдаденост са създали легендарна философия на работа и компания с пазарна капитализация от близо 1,8 трлн. долара.
Правилото за две пици
Безос харесва малките екипи. Той смята, че колкото повече хора обаче има на една среща, толкова по-малко продуктивна става тя. Безос има специално правило по въпроса за продуктивните срещи. Нарича го „правилото на двете пици” и то гласи: „Никога не организирай среща, в която две пици не могат да изхранят цялата група”.
Той също така мрази презентациите на PowerPoint, като вместо това предпочита писмените бележки с въпроси, които трябва да бъдат обсъдени. За да избегне ситуацията, в която по-екстровертните служители оказват твърде голямо влияние върху дискусиите, той понякога пита всеки присъстващ на срещите какво мисли по даден въпрос. Той също така харесва хората, които изразяват мнения, противоречащи на най-разпространението.
„Всичко е на масата и разговорите често са доста разгорещени. Те обаче винаги са насочени към даден обект и никога към определени хора“, споделя Шурабура.
Amazon има 14 „лидерски принципа“, като един от тях е „да имате смелостта да изразявате несъгласие.“
Безос изглежда наистина иска да насърчи този тип култура, като основната идея е лидерите да „не правят компромиси в името на социалната кохезия“.
Въпросът обаче е дали тази философия се интерпретира правилно на по-ниските етажи в компанията.
През 2015 г. „Ню Йорк таймс“ публикува материал, съдържащ разкази на бивши служители на Amazon за тежките условия за работа в компанията.
Безос е обсебен от анализите на различни показатели, което като цяло не е лоша черта в света на логистиката. Неговите критици обаче посочват, че тази негова мания има висока човешка цена, особено в множеството складове на Amazon.
След провалилия се опит на работни на Amazon в Бесемер, Алабама, да създадат профсъюз, много от служителите на компанията споделиха, че се чувстват като безпомощно зъбчато колело в машината, която представлява онлайн търговеца на дребно.
На по-високите нива на йерархията обаче стилът на управление на Безос изглежда различен. Той обича екипите му да имат повече автономия, тъй като вярва, че това насърчава иновациите.
Облакът
Amazon Web Services – изключително успешното подразделение на Amazon за облачни услуги, на пръв поглед няма много общо с основния бизнес на компанията.
Безос обаче е подкрепил идеята, давайки пълна свобода и нужния капитал на доверения сподвижник Анди Джаси, за да създаде компания в компанията. Безос гледа на Джаси като на предприемач, а не просто мениджър, което е и една от причините именно той да наследи основателят на Amazon на поста главен изпълнителен директор.
„Лесно е да си смел, когато започваш нов бизнес. Колкото по-голям става той, толкова по-трудно е да си смел, тъй като рискуваш много. Той винаги беше смел“, казва Шурабура за Безос.
Хората, които го познават, казват, че той обича да подхожда към проблемите от „отзад напред“. „Това е много специфичен процес в Amazon”, разказва Брайър.
По думите му в първите етапи на работа екипите започват от плановете за деня на пускане на пазара на даден продукт и вървят обратно към работата по постигнато на тази цел.
„Първото нещо, което прави екипът, е да подготви прессъобщение. Обикновено, това е последното нещо, което правят компаниите“, добавя той.
Всичко това се дължи на начина, по който Безос гледа не времето. Той инвестира в изграждането на огромен часовник в планина в Западен Тексас, който да може да може да измерва времето в продължение на 10 000 години. Идеята е той да символизира силата на „дългосрочното мислене“.
Този месец Безос също така се готви да пътува до космоса с ракетата New Shepherd на неговата компания Blue Origin. В тази връзка в интернет бе започната петиция, към която до момента са се присъединили 150 хил. души., озаглавена „Не позволявайте на Джеф Безос да се завърне на Земята“.
Независимо дали го харесвате или го мразите, едно е сигурно – Безос се доказа като изключително ярък и способен лидер, променил начина, по който работят компаниите по целия сбят.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.