Произведено в Иран: Опитът на Тръмп да смаже ислямската република даде тласък на местния бизнес
В историята надали е имало по-лош момент за започване на нов бизнес в Иран. Още преди корнавируса да засегне ислямската република, икономиката на страната бе подложена на огромен натиск от американските санкции. За трима млади висшисти, завършили дизайн, пазарът от десетки милиони потребители, лишени от редица вносни стоки, си струва риска, пише Голнар Мотевали за Блумбърг.
„Произведено в Иран“ се появи като рядък лъч надежда на фона на финансовото опустошение в страната, която е откъсната от световния петролен пазар и глобалната търговия в условията на пандемия. В страната, в която животът на толкова много хора е белязан от поредица западни санкции, месните марки като Koi, Zi Shampoo и Bonmano Coffee запълват празнотата, оставена от вече липсващите вносни марки.
„Бяхме сигурни, че ще се получи, тъй като самите ние, а и много хора около нас, вече не издържаха без прости, основни стоки“, казва 30-годишната Армита Гасаби, която е един от основателите на Koi.
Компанията за дрехи използва платове, доставени от текстилния завод в Северозападният град Хой, елиминирайки нуждата от вносни материали. Липсата на конкуренция от световните марки и ниските разходи за труд помагат за поддържането на достъпни цени и добри маржове на печалба, казва Гасаби. За всеки продаден чифт дънки за иранския еквивалентна 18 щатски долара, компанията изкарва 11 долара печалба, които инвестира в нови продуктови линии.
Иран от години се гордее със своята устойчивост, нещо, което върховният лидер аятолах Али Хаменей опитва да разшири и наложи в доктрината си за „икономика на съпротивата“(resistance economy).
Постигнатото през 2015 г. споразумение за ядрената програма на Иран целеше да реинтегрира страната в международната общност, но през 2018 г. американският президент Доналд Тръмп изтегли САЩ от договора и започна атаката си срещу иранската икономика.
Едно от първите неща, които изчезнаха от улиците на Техеран след подновяването на санкциите, бяха магазините за дрехи. Популярните търговски центрове в иранската столица, които от години бяха домакини на неофициални магазини на марки като Mango и Zara или франчайзи на Adidas и Benetton, сега седят празни.
Комбинацията от внезапен срив на стойността на иранския риал, тежкия удар върху потребителската покупателна способност и правителствената забрана върху стотици несъществени стоки, включително дрехи, разтресе сектора на търговията на дребно в сраната. Ограниченията върху вноса доведоха до недостиг на обикновени продукти, като цените на чуждестранните марки шампоан рязко поскъпнаха.
Назанин, която е съсобственик на малка маркетингова фирма в Техеран и предпочита да не споделя фамилията си заради рисковете, които носят интервютата с чуждестранни медии, казва, че е започнала да купува шампоан от местната марка Zi Shampoo, тъй като вече не може да си позволи L’Oreal. В сравнение с 2018 г. цената на шампоаните на френската марка е скочила 6 пъти.
„Качеството е почти същото. Настина нямах избор, а и не искам да купувам от по-старите традиционни ирански марки“, казва тя.
През последните години иранските власти поставят фокус върху разширяването на частния сектор и износа за близките страни. Редица от най-големите местни производствени заводи, като например тези от автомобилния сектор, обаче остават силно зависими от санкциите. Същевременно с това пандемията от коронавирус нанесе тежък удар върху трансграничната търговия. На този фон множество малки компании отчитат растеж, въпреки че иранският брутен вътрешен продукт се е свил с 12% от 2018 г. насам.
„През последните две години има видима тенденция повече хора да започват малки бизнеси и да продават неща, които самите те произвеждат“, казва Амир Али Сабур, директор маркетинг и комуникации в Basalam.com.
Сайтът, който свързва директно производители и доставчици, отчита 48 хил. регистрации на малките бизнеси през тази година, като за сравнение през 2019 г. регистрациите са били 4 хил.
Разбира се, иранската икономика продължава да е изправена пред огромни проблеми. Тази седмица смъртните случаи от COVID-19 в страната достигнаха рекорден брой. Бяха въведени ограничения върху пътуването от и към пет града, включително и столица Техеран.
Много основни стоки, произведени в Иран, също поскъпват, тъй като разчитат частично на вносни материали. От Koi например имаха проблем с набавянето на висококачествени ципове и други метални елементи от базираната в Токио YKK Group, като иранската компания се нуждаеше от два месеца за да получи позволение за внос на японските стоки. Важното е, че продажбите на компанията са добри, поне в краткосрочен план.
„Даването на каквито и да е било прогнози е трудно. Не знаем колко по-бедни ще бъдат иранците на следващия ден“, казва Фоджан Фард, един от основателите на компанията.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.