Врагът, който спи пред блока
Знаете ли кое е това нещо, което използваме само през около 4% от времето ни, но се обезценява бързо? Да, това е личният ни автомобил. Той се превръща във все по-голямо бреме за жителите на големите градове и притежанието му е свързано с немалки разходи на пари и време. Същевременно, колата ни стои над 96% от времето паркирана пред блока или до работата ни. В тази статия ще разгледаме този казус и какви са алтернативите на личните автомобили.
Удобството ни е скъпо
Според различните данни, който намерих (и личните ми наблюдения), средно на ден работещите в големите градове в България шофират около един час личните си автомобили, а през останалото време те стоят на някой паркинг или директно на улицата. В това време включвам и поне 10-ина минути за търсене на свободно място. За по-малките градове у нас и в селата, времето за шофиране е още по-малко, а дори има и доста „летни“ и „уикенд“ шофьори.
Когато автомобилът ни е паркиран някъде, той бездейства и трупа само разходи. Да започнем от покупната му цена. Към нея добавяме различни такси по прехвърлянето и регистрацията. Да не забравяме винетките, данък върху МПС (за новите автомобили той е по-висок), застраховки Гражданска отговорност и КАСКО, горивото, техническия преглед, смяната на гуми и масло, профилактиката, ремонтите, платеното паркиране или покупката (наемането) на гараж и автомивка от време на време. Мисля, че включих всички основни разходи по притежанието на една кола.
Да преминем към другото голямо перо - обезценката на автомобилите. Тя е най-голяма при новите коли. Знаете, че само с излизането от магазина на дилъра, нейната стойност намалява с минимум 20%. След 3-тата година обезценката се забавя, като най-изгодният период за покупка е около 5-тата година, когато е изтекла гаранцията, но автомобилът е сравнително нов, редовно обслужван и в добро техническо състояние. При повечето марки и модели автомобили, обезценката е над 50% само за 5 години от първата регистрация, а ако караме една кола 10 години, то тя ще е загубила над 80% от първоначалната си стойност.
Като съберем всички тези разходи се получава, че разходът ни на километър за кола среден клас е около 3 лева, ако е нова (2.5 лева при 5-годишна кола и около 1.50 лева при 10-годишна кола). Разбира се, сумите ще варират спрямо първоначалната цена, екстрите, мощността, типа на горивото, гумите и други, но получените суми не са малки, като се има предвид, че един километър с такси ще ни излезе под 1 лев (за София).
Ако си купуваме кола на лизинг, трябва да добавим и всички съпътстващи разходи, свързани с финансирането. Веднага се сещаме за лихвата, но тя не е единствената, която оскъпява автомобила ни. Едни от най-големите разходи в този случай са свързани с поддръжката и обслужването в оторизирани сервизи на марката, където консумативите и услугите са много по-скъпи. На следващо място са изборът (или по-скоро липсата на такъв) на застрахователна компания. Разбира се, новият автомобил на лизинг върви и с редица екстри като по-нови технологии, гаранционно обслужване, по-ниска първоначална такса и възможност за разсрочено плащане. Разбира се, всичко това си има цена и тя може да ни излезе не толкова изгодна.
Покупката на кола е индивидуално решение и зависи от много фактори, но ако искаме да управляваме личните си финанси по най-добрия начин, е добре да помислим как да действаме в този случай. Нашето семейство има 2 коли – комби (което използвам аз и за по-дълги пътувания) и по-малък градски автомобил за съпругата ми. Те не са нови и са платени в брой. Монтирани са газови уредби от последно поколение, което излиза по-изгодно като разход на гориво, а и са по-екологични. Забелязвам, че все повече семейства имат 2 (дори 3 или 4) лични автомобила, въпреки немалките разходи за поддръжка и обезценката.
Тогава, каква е причината да си купуваме личен автомобил?
Удобството, разбира се (и липсата на ограничителни мерки за стари и неизправни автомобили, както и възможността да се паркира кой където намери за добре без да плаща, но това са други теми). То няма цена или поне така се казва. Защо да ходиш да чакаш автобус, като може да се качиш в колата, да си пуснеш любимата музика и да потеглиш към сутрешното задръстване.
Много често, трябва да правим избор между удобството и времето, а когато се намесят и парите, става трудно да се спрем на най-подходящия за нас транспорт. Ще ви споделя алтернативите на притежаването на личен автомобил, които разгледахме и обмисляме със съпругата ми:
Споделено пътуване
Намираш колега (или съсед), който е в същата посока като теб, и пътуваш с него. Най-често се заплаща само горивото, както и малка сума за амортизация на возилото. Всички печелят – собственикът на колата намалява разходите си по нейната поддръжка, а пътниците получават удобство на добра цена. Вече има и няколко сайта в България за споделено пътуване. Разгледайте ги и може да откриете човек във вашата посока.
Такси
При този начин на придвижване получаваме (почти) същото удобство, както при личния автомобил. Просто трябва да се обадим и след 10-ина минути една жълта кола ни чака пред вкъщи или офиса. Повечето от таксиметровите автомобили са сравнително нови и комфортни, а цената е напълно достъпна. Разбира се, има си и недостатъци като закъснения (или липса на свободни коли), лоши хигиенни или музикални навици на шофьорите, но те не са толкова много.
Алтернативни начини за придвижване с автомобил
Вече има фирми, които предлагат алтернатива на таксиметровите превози като има няколко варианта. Първият е с използването на мобилно приложение, с което да си поръчаш превоз с шофьор (за съжаление, вече не се предлага в България). Друга опция е с електромобил, който може да се вземе от различни точки на столицата ни и след това да се остави близо до мястото, до което сме стигнали. Много усилено се работи по създаването и на автономни автомобили, които се движат сами. Засега, те са в тестова фаза, но се развиват много бързо.
Добрият стар градски транспорт
При него удобството не е ключов фактор, но ако спестеното време е по-важно за нас от комфорта, градския транспорт може да ни предложи добри възможности. Това важи предимно за метрото и донякъде за трамваите (които често избягват трафика), но вече има и отделни ленти за автобуси и тролеи в много градове на България. И най-хубавото е, че не е нужно да си купуваме превозното средство, а да си платим само превоза с него на ниска цена. Най-големият проблем засега при градския транспорт (особено при метрото в София) е, че все още няма много линии, които да достигат до всички точки на столицата, но се работи усилено за това.
Дали за една важна дейност от нашия живот като придвижването ще отиват значителна част от приходите ни или не, зависи от нас самите. В тази статия представих моята гледна точка за притежанието на личен автомобил, както и неговите алтернативи. Ще се радвам и вие да споделите какво мислите по въпроса.
Стойне Василев е независим финансов коуч, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.