Виртуалната реалност ще промени маркетинга. Завинаги!
Не харесвам да стоя на високо. Но много харесвам "Игра на тронове". Затова преди няколко години бях със смесени чувства, когато реших да опитам експериментална версия на виртуална реалност за Вала - огромната ледена стена, която защитава хората в сериала от белите бродници.
Секудни след като сложих устройството на очите си, чух и почувствах леден вятър. Голяма ветровита шир се откри на хоризонта пред мен. После погледнах надолу. Осъзнах, че съм стъпила с токчетата на виртуалните си обувки на ръба на Стената. Стомахът ми се сви, олюлях се и инстинктивно се дръпнах назад - само, за да рикоширам и да полетя над пропастта. Махнах маската и слушалките преди изобщо да мога да изпитам каквото и да е след това.
Това е маркетинг, за какъвто всеки бизнес мечтае - преживяване, което създава оставащи спомени и рязко сменя температурата на тялото. Причината е свързана точно толкова с начина, по който работят мозъците ни, колкото с технологията.
В продължение на повече от десетилетия учените са изучавали "терапия чрез излагане на виртуална реалност", използвана да лекува ветераните от войни, страдащи от разстройства на посттравматичния стрес. Потопяващи видове изкуствена среда, като VR, могат силно да наподобяват този сценарий. Пациенти, направлявани от обучени терапевти, са били поставяни в истории на виртуалната реалност, които пресъздават травмата, която те са изживели. С времето наличните изследвания са показали, че тази терапия може да пренастрои хората - вярванията им, гледните им точки и реакциите може да бъдат сменени. Затова аз все още не мога да се отърся от този ужасен спомен от падането от Стената на "Игра на тронове". Знам, че не беше реално, но мозъкът ми беше подмамен.
Виртуалната реалност създава интересни възможности за бизнеса. Например, BMW и Volvo създадоха видео изживявания, за да предложат максимало близки до действителността условия на бъдещите си купувачи да тестват колите им. Вместо тест драйв, заедно с дразнещ търговец, караш сам по чисти и празни супер магистрали при най-добрите възможни метеорологични условия. Прекарайте малко време в употреба на такива приложения и вашият логически ум може да бъде тласнат на заданата седлка, в смисъл може да започнете да вярвате, че когато сте вътре в точно тази кола, всеки ден е лишен от трафик почивен ден и вие можете да карате като звездата на Формула 1 Луис Хамилтън.
Приложението за виртуална кухня на IKEA пък пренася човек в красива стая с безупречно подредени чинии, уреди и сребърни прибори. Можеш да погледнеш в шкафовете и фурната, да махнеш с ръка над плотовете, да погледаш перфектно излъсканата мивка. Може да се види как следобедната светлина преминава през отворената врата към вътрешния двор, откъдето се чуват чистите песни на птички. И клиентът започва да чувства, че всичко, което ще бъде сготвено тук, ще бъде грациозно сервирано на неговите прекрасни деца в добро настроение.
За желаещите да експериментират, вече има стотици студиа и агенции със специалисти в областта на виртуалната реалност. Например ShowMeVirtual от Сейнт Луис в САЩ, която наскоро направи потопяващо виртуално преживяване за местната търговска асоциация. Друга фирма - Dryft Digital от Сан Диего, създаде видео за местната Humane Society, което дава възможност на хората да поиграят с котенца за осиновяване.
И въпреки че виртуалната реалност предлага нови преживявания, тя формираи етични предизвикателства. Докато все повече комплекти за достъп до нея навлизат на пазара, бизнесът получава възможност все повече да се докосва директно до ума - както никога досега да ни убеждава чрез виртуалното разказване на истории. Това съдържа потенциала той да се сдобие с огромна власт. Още: как дефинираме истината в една такава медия? Ако опитваме продукт в стриктно контролирани, идеални условия и развиваме положителна нагласа към него, това не преминава ли границата? В действителния свят има черен сняг по пътищата, котенцата са същинска бъркотия, която съсипва мебели...
И въпреки че не съществуват никакви бели бродници, моят мозък вече не го е грижа. За мен, зимата винаги идва в момента, когато затворя очи и си представя как стоя на ръба на Стената. Ето това е колко силен може да бъде маркетингът.
Текст на Ейми Уеб, основател на Future Today Institute от САЩ, в Inc.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.