Рекламният пазар у нас с ръст от 8% за миналата година

Рекламният пазар у нас с ръст от 8% за миналата година

Рекламният пазар в България има 8% ръст през 2017 г. и е достигнал 370,250,000 лв. Тези данни изнесе Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) на събитието “Форум на комуникационната индустрия” в София. 

Форумът беше на тема “Глобални посоки – локален фокус”. На него беше представена информация за рекламните бюджети, инвестирани през изминалата година в основните медийни канали в България, както и за процентите на медийна инфлация. Посочени бяха и прогнози за 2018, направени от БАКА на базата на събрана информация от водещите агeнции и медии в страната.

Според Асоциацията телевизионната реклама в страната продължава да държи най-голям дял, с 220,200,000 лв. Този вид реклама за първи път изненадва с двуцифрена нетна инфлация от 13%.

Teлевизията традиционно привлича и най-много от високобюджетните кампании у нас, а най-големи рекламодатели са компаниите от фармацевтичната индустрия, храните и напитките, козметиката и търговските вериги, посочи София Пенева, председател на УС на БАКА.

“Според глобалните проучвания на WARC световният пазар расте средно с 2,8%, ръстът в Европа е подобен на този в България, а в Румъния е дори и по-голям.” коментира София Пенева.

“У нас все още се гледа много телелвизия – средно по 3,15 часа на ден, и въпреки двете пийпълметрични системи на пазара, ефектът от инвестициите е измерваем. Отново според проучване на WARC, проведено на 96 пазара, телевизионната реклама отбелязва спад с 0,8%, докато у нас ръстът в телевизията е 8%”, казва тя. 

Дигиталните кампании в България за 2017 г. са оценени на стойност 75,100,000 лв., въпреки че липсват точни данни за инвестициите във Facebook и Google, които по информация на БАКА са  средно между 30 и 35% при големите агенции. 

С тази оценка, дигиталната реклама у нас отбелязва 16% ръст и 10% инфлация за изминалата година. 

Продължава на страница 2.

Близо 50% е ръстът на мобилната реклама, докато десктоп рекламата има 18% от всички инвестиции.

“В световен мащаб инвестициите във Facebook се равняват на общите инвестиции в радио реклама, а рекламата в Google е приблизително равна на инвестицията в целия печатен пазар в света.” коментира София Пенева.

В България единствено рекламата в печатни медии регистрира спад - със 17% до 15,100,000 лв., което води до 2% дефлация в цените.

Радиото пък регистрира ръст от 1% до 18,600,000 лв. Основни рекламодатели там са търговските вериги, мебелите и фармацевтичните компании, а инфлацията е 2%.

Външната реклама в страната има 5% ръст и стига до 40,600,000 лв. и 11% дял от целия медиа микс, с 4% инфлация инфлация на цените. Там традиционно най-големи рекламодатели са търговските вериги и телекомите.

0% ръст и инфлация и 650,000 лв. нетни вложения има кино рекламата у нас.

На база на събраната информация за изминалата година, членовете на БАКА очакват през 2018 телевизионната реклама да продължава да расте с 8-9%, дигиталните канали – с 16%, радиото – с 1-2%, външната реклама с 5%, кино рекламата с 1%, а прогнозата за спад на рекламните инвестиции в печатни медии се оценява на 17%.

Общият очакван ръст на рекламния пазар у нас за 2018 е 9%.

Форумът на комуникационната индустрия се случи за първи път в нов формат. Тази година събитието се организира от БАКА и Ogilvy Group Bulgaria.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ