Рекламният пазар у нас с ръст от 8% за миналата година

Рекламният пазар у нас с ръст от 8% за миналата година

Рекламният пазар в България има 8% ръст през 2017 г. и е достигнал 370,250,000 лв. Тези данни изнесе Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) на събитието “Форум на комуникационната индустрия” в София. 

Форумът беше на тема “Глобални посоки – локален фокус”. На него беше представена информация за рекламните бюджети, инвестирани през изминалата година в основните медийни канали в България, както и за процентите на медийна инфлация. Посочени бяха и прогнози за 2018, направени от БАКА на базата на събрана информация от водещите агeнции и медии в страната.

Според Асоциацията телевизионната реклама в страната продължава да държи най-голям дял, с 220,200,000 лв. Този вид реклама за първи път изненадва с двуцифрена нетна инфлация от 13%.

Teлевизията традиционно привлича и най-много от високобюджетните кампании у нас, а най-големи рекламодатели са компаниите от фармацевтичната индустрия, храните и напитките, козметиката и търговските вериги, посочи София Пенева, председател на УС на БАКА.

“Според глобалните проучвания на WARC световният пазар расте средно с 2,8%, ръстът в Европа е подобен на този в България, а в Румъния е дори и по-голям.” коментира София Пенева.

“У нас все още се гледа много телелвизия – средно по 3,15 часа на ден, и въпреки двете пийпълметрични системи на пазара, ефектът от инвестициите е измерваем. Отново според проучване на WARC, проведено на 96 пазара, телевизионната реклама отбелязва спад с 0,8%, докато у нас ръстът в телевизията е 8%”, казва тя. 

Дигиталните кампании в България за 2017 г. са оценени на стойност 75,100,000 лв., въпреки че липсват точни данни за инвестициите във Facebook и Google, които по информация на БАКА са  средно между 30 и 35% при големите агенции. 

С тази оценка, дигиталната реклама у нас отбелязва 16% ръст и 10% инфлация за изминалата година. 

Продължава на страница 2.

Близо 50% е ръстът на мобилната реклама, докато десктоп рекламата има 18% от всички инвестиции.

“В световен мащаб инвестициите във Facebook се равняват на общите инвестиции в радио реклама, а рекламата в Google е приблизително равна на инвестицията в целия печатен пазар в света.” коментира София Пенева.

В България единствено рекламата в печатни медии регистрира спад - със 17% до 15,100,000 лв., което води до 2% дефлация в цените.

Радиото пък регистрира ръст от 1% до 18,600,000 лв. Основни рекламодатели там са търговските вериги, мебелите и фармацевтичните компании, а инфлацията е 2%.

Външната реклама в страната има 5% ръст и стига до 40,600,000 лв. и 11% дял от целия медиа микс, с 4% инфлация инфлация на цените. Там традиционно най-големи рекламодатели са търговските вериги и телекомите.

0% ръст и инфлация и 650,000 лв. нетни вложения има кино рекламата у нас.

На база на събраната информация за изминалата година, членовете на БАКА очакват през 2018 телевизионната реклама да продължава да расте с 8-9%, дигиталните канали – с 16%, радиото – с 1-2%, външната реклама с 5%, кино рекламата с 1%, а прогнозата за спад на рекламните инвестиции в печатни медии се оценява на 17%.

Общият очакван ръст на рекламния пазар у нас за 2018 е 9%.

Форумът на комуникационната индустрия се случи за първи път в нов формат. Тази година събитието се организира от БАКА и Ogilvy Group Bulgaria.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Financial Times: Мошеници доказват с AI „автентичност“ на произведения на изкуството през застрахователи
Типове поведение, които обезсмислят титлата „лидер“
Дания недоволства от избора на Тръмп на пратеник, подкрепящ американския суверенитет над Гренландия
На днешната дата, 23 декември. Рождениците днес
Цитат на деня
Япония се готви да възобнови дейността на най-голямата атомна електроцентрала в света близо 15 години след Фукушима
Президентът на Финландия пред Fox News: Остават най-трудните 5% до постигането на мирно споразумение за Украйна
Съдът възстанови възнаграждение на Мъск и той стана първият с богатство над 700 милиарда долара