Защо продължава да ги има глупавите реклами?

 Защо продължава да ги има глупавите реклами?

Защо продължава да ги има глупавите реклами?

Наскоро гледах няколко банални ТВ реклами, очевидно нискобюджетни продукции по регионални телевизионни канали. Те ме разсмяха, но и ме накараха да се замисля.

Защо точно тези спотове заемат място толкова продължително в нашата култура?

В Корпус Кристи, Тексас, където израснах, жрецът на ежедневния местен рекламен жанр беше Г-н Луи от "Mr. Louie’s Wig City". Ден след ден той се разпространяваше по вълните на предаване, нахлувайки в домовете и холовете ни. В голямата кулминация на спотовете с него Г-н Луи, в солидарност с таргет аудиторията си, носейки нещо като жарава върху главата си и с изцяло монотонно говорене, съобщаваше призив, който някак трябваше да накара представителките на нежния пол да се изправят от канапето внезапно. Призивът беше: „Дами, ако косата ви не идва при вас, вие трябва да дойдете при нас!“. След това камерата се задържаше на него за три пълни секунди и после се отдръпваше, за да покаже подкрепящата група от празни лица с голяма коса в рекламата. Потъмнявайки към черно.

Много години по-късно тази реклама, чието производство струва 200 долара, все още окупира част от ума ми.

Беше ли тя ефективна? Очевидно много местни рекламодатели мислеха така.

Друг пример: В метрото на Ню Йорк Лудият Еди - електронен продавач на дребно, който запълва 30 секунди, скоро няма да бъде забравен.

Атланта пък имаше Човека-вълк и приятеля му Дона. В Индиана се разпространяваше Бът Дръгс – музикален спот, в който се пееше нахалния рефрен "Свободен паркинг отзад!" и т.н.

Тези реклами – защото са толкова добри или защото са толкова лоши – често въздигат своя собствена знаменитост, разширявайки дейността на компаниите, които популяризират така евтино. Случва се актьорите в тях да се движат около истински спортни звезди и дори да се включват в някои от бизнес бестселърите.

Този вид реклами продължават да се роят, защото явно водят до резултати. От професионална гледна точка за мен е болезнено да призная, но някои от тези спотове са много ефективни в правенето на продажби.

Тези реклами се помнят. Колкото по-глупави са, толкова по-глупаво се втренчват хората в тях. Както при разрушените сгради/кораби, не можем да отместим погледа си. Дават ни нещо, за което да си говорим, обща тема за забавни реплики и може би, известна доза чувство за превъзходство.

А може би тайно обичаме да ни повишават тон (както в тях). Глупавите, клиширани клипове ни извеждат от апатията и пълното вцепенение. Имаме слабост към фалшивите знаменитости. На говорешите хора в рекламите се създава име на популярна личност чрез поставянето им пред камерата и купуването на рекламно време.

Някак ни харесва да ни казват какво да правим. Да, искаме да мислим, че вземаме собствени решения, но когато някой изрече с ултимативен тон "Ела, тук долу и ме виж!" често механично отговаряме така, както кучето на кокъла.

И въпреки всичко това, трябва да поздравя алтернативите на кампаниите на продукти на заведенията за бързо хранене и високофруктозен сироп. Да погледнем към един от автомобилните производители, чиито реклами са с много високо ниво на забавление, помнят се и постигат резултати.

Рекламна агенция R/West например беше наета от компанията Suburban Auto Group, която се намира в Орегон. През 2004 г. тя създаде много забавни телевизионни спотове, без излишни усложнения и претенциозност. Всяка от тези реклами струваше по-малко от разходите на производителя за една нова кола.

"Всичко е заради спомените", казва Шон Бликссет, основател на R/West. "Работим в тази индустрия, която е някак парализирана от идеята, че трябва да сложиш много информация в една реклама, за да накараш някого да вдигне телефона и да ти се обади, докато понякога всичко, от което имаш нужда, е просто да накараш някой да те запомни".

Ем Пи Мюлър в блога на "New York Times"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ