Стрийт арт – между радикалността и комерсиализацията

Стрийт арт – между радикалността и комерсиализацията

Стрийт арт – между радикалността и комерсиализацията

Стрийт артът възниква във втора та половина на ХХ в. като спонтанна реакция на млади - непрофесионални творци, които рисуват разнообразни графити по градските стени в опит да изразят личните си социални, политически и естетически виждания за действителността.

Включва невинаги законно поставени стикери, плакати, шаблони и 3D скулптури. Често може да се използва като радикален инструмент за социална и политическа намеса. Графитите бързо са заклеймени като вандализъм, а младите художници трупат възмущение. Днес стрийт артът е колкото авангарден, толкова и масово културен. Все по-рядко се случва на улицата, а първичният импулс за младежки бунт и социален протест е комерсиализиран и опакован с щампите на големите търговски компании.

Подобно на пънка, който отказва да се впише в нормите на музикалните компании, за да запази необузданата динамика на младостта, а после се превърна в култ и класика в музикалното изкуство. Сега стрийт артът е готов да загърби чистата естетика на автентичните изображения, за да се гмурне в опияняващите удобства на комерсиализацията и популярността. Масовите медии по целия свят съобщават с подробности за новопоявили се стенописи. Аукционните къщи продават графити за огромни суми. Притежаването на монолитно парче стена с монохромно изображение на Банкси или копие от постер на Фейри е предпочитано капиталовложение за мнозина колекционери.

Търсете „Мениджър” в разпространителската мрежа в цялата страна и в платформата за дигитално четене zinzin.bg

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ