Преди да назначите грешния човек
На втората минута от интервюто ми с Майк усетих, че нещо не е както трябва. На хартия той притежаваше всички качества, които търсех в един кандидат за работа –талантлив, умен и находчив. Когато се срещнахме на четири очи обаче отговорите му бяха кратки, арогантни и самодоволни, а той изглеждаше като човек, който мисли, че знае всичко.
Преди около 20 години аз започнах да назначавам първите си служители за моя стартъп. Тогава бях посъветван да се фокусирам върху търсенето на талантливи хора и кандидати, които се открояват от останалите. Днес обаче аз не следвам този съвет и предпочитам да се вслушвам в своята интуиция.
Този ден аз не назначих Майк на работа. Всеки предприемач иска неговият екип да съдържа възможно най-компетентните и можещи хора на пазара. Ние обаче често пренебрегваме един ключов фактор, от който зависи успеха на всеки екип – дали той съдържа токсични хора, които имат впечатляващи автобиографии, но влияят негативно на своите колеги и съответно на компанията като цяло.
Цената на токсичните служители
Назначаването на работа на човек, който не се вписва добре във фирмената ви култура, много често води до катастрофални резултати. Проблемите, присъщи на подобно назначение, се проявяват под много форми – постоянно оплакване от останалите служители, ниска продуктивност, ниска ангажираност, чести напускания и напрегната работна атмосфера.
Само един лош служител е достатъчен, за да отрови цялата обстановка. Проучване от 2015 г., публикувано в the Journal of Applied Psychology, установява, че грубото и неуважително отношение е изключително заразно. Негативността поражда още негативност, създавайки спирала на отчаянието, от която човек трудно може да се отърве.
Как може да предотвратите подобна ситуация? Вземането на мъдри и добре обмислени решения не е лесно. Неизменно ще дойде момент, в който ще срещнете надменни и самодоволни кандидати.
В 13-те години, които отделих за изграждането на моята компания JotForm успях да си създам система от четири стъпки за идентифицирането и отбягването на токсични служители. Ето как изглежда тя:
1. Улеснете процеса по назначаване
Отделете време, за да дефинирате целите и ценностите на вашата компания, след което създайте списък с хора в бизнеса, които отговарят на тези изисквания, за да имате постоянно под ръка пример за човека, който търсите.
Аз например имам списък с хора, с които съм работил по общи проекти, които биха се вписали перфектно в моята компания, ако напуснат мястото, в което работят в момента. Когато става въпрос за улесняване на процеса по назначаване, винаги помага да мате още едно мнение и гледна точка. По тази причина е добре да включите колегите, на които имате най-голямо доверие, в процеса по назначаване. Дори и да смятате, че интуицията ви е безгрешна, чуждата перспектива винаги може да ви по помогне да забележите детайли и червени флагове, които в противен случай бихте пропуснали.
2. Наблюдавайте поведението на кандидатите
Както вече казах, много по лесно е да се фокусирате изцяло върху набора от умения на кандидата за работата и да пропуснете всички знаци, които показват, че той не е подходящ за вашата компания. Един 100% ефективен начин за разпознаването на лошите служители е чрез наблюдаването на тяхното поведение. Начинът, по който се държат с останалите, показва много повече за личността на кандидатите, отколкото отговорите, които дават на интервюто за работа.
Ето няколко въпроса, на които трябва да си отговорите на мига, когато кандидатът за работа влезе в офиса ви: Поздрави ли портиерът? Запозна ли се с някои от хората в офиса? Как ви поздрави при първата ви среща?
Разбира се, трябва да вземете предвид нервността преди интервюто, която е характерна за повечето хора. Това обаче не пречи да наблюдавате за арогантно и самодоволно поведение.
3. Оценете кандидата на база ценностите, които изповядва
Един от най-добрите индикатори за това дали сте намерили правилния човек за вашата компания е начина, по който неговите ценности допълват мисията на вашата компания. Когато взимате решение дали да назначите нов служител, обърнете специално внимание на цялостният му мироглед.
Проучване, публикуван о в Personnel Psychology, показва, че служителите, които се вписват добре в фирмената култура, са по-удовлетворени от работата си.
Тествайте емоционалната им интелигентност, като ги попитате как са реагирали на предизвикателства от тяхното минало. Какво казват отговорите им за тях? Поемат ли отговорност за собственото си поведение и грешки, или предпочитат да ги преписват на бившия си шеф и колеги?
Запитайте се дали те демонстрират интелектуална смиреност – отворени ли са към други идеи и учене на нови неща? Изследванията показват, че хората, които притежават това качество, оценяват силните страни на своите колеги, а това е от ключово значение за постигане на хармония на работното място.
4. Не взимайте прибързани решения
Няма нищо по-лошо от това да позволите на отчаянието да диктува вашите решения, особено когато става въпрос за назначаването на нови служители. Списъкът с бляскави постижения и редки умения, който притежава кандидатът за работа, може да са точното нещото, което търсите, но още по-важно е този човек да вписва във вашия екип и не вдъхновява хората около себе си, а не да унищожава екипния дух. Вземането на прибързано решение в този случай може да има пагубни последици за работата на вашите служители.
Най-трудната част при отсяването на токсичните служители е да намерите нужното търпение и воля, за да стесните списъка с възможните избори и да вземете информирано решение. Колкото и време да ви трябва за това, в крайна сметка чакането си заслужава.
................
Айтекин Танк, основател на JotForm за FastCompany.com
Редактор: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.