България води по брой смъртни случаи на Балканите заради неправилно хранене

Политика за бисквитки

Храната, която ядем, поставя 11 млн. души по света в риск от по-ранна смърт всяка година. Това показва мащабно изследване, което обхваща 195 държави и населението в тях на възраст над 25 години.

Анализът е публикуван в журнала Lancet и е цитиран от Би Би Си. Авторите му твърдят, че ежедневното меню може да бъде по-голям убиец от тютюнопушенето, например. Според тях неправилното хранене е свързано с 1 от всеки 5 смъртни случаи глобално. 

Изследването посочва, че приемът на повече сол скъсява живота най-много - било то, ако солта е в хляба, в соевия сос или в обработените храни. Тя е била причина за намаляването на продължителността на най-голям брой животи по света. 

Според авторите не затлъстяването, а лошото качество на храната, която ядем, вреди повече на здравето на сърцето и причинява рак. 

Изследването е озаглавено "Global Burden of Disease" и е най-авторитетната оценка за това как хората умират във всяка страна по света. Анализът използва информацията за хранителните навици в държавите, за да отбележи колко често изборът на меню скъсява живота на хората в тях. Според него най-опасното хранене е следното:

  • С твърде много сол - 3 млн. смъртни случаи годишно
  • С твърде малко съдържание на ядки - 3 млн. смъртни случаи
  • С твърде малко плодове - 2 млн. смъртни случая

Ниските равнища на прием на зърнени култури, семена, зеленчуци, омега-3 от морската храна и фибри са сред другите съвременни "убийци", смятат наблюдателите. 

Препоръчва се хората да приемат най-малко 25 грама ядки и семена дневно, поне 443 грама прясно мляко, най-малко 126 грама зърнени култури като ориза, 22 грама червено месо, 3,2 грама сол, едва 2,1 грама обработено месо.  

Данните по държави показват, че Средиземноморските страни, особено Франция, Испания и Израел, имат най-ниско равнище на смъртни случаи, свързани с начина на хранене. Страните в Южна и Централна Азия са на противоположния край на спектъра. В Узбекистан има най-много смъртни случаи, които се дължат на избора в ежедневния прием на храна. 

В глобалната карта на изследването за България е посочено, че в нея има над 397 смъртни случая на 100 000 души населеление годишно, свързани с неправилното хранене, по данни за 2017 г. Така страната се намира в най-високия дял за Балканите и това е повече, отколкото в съседните на нея Румъния (313 - 397), Македония (313 - 397) и Гърция (142 - 189).

Втора карта показва данни за т.нар. брой DALY години на 100 000 души население. В нея е записано, че в България е имало по данни за 2017 г. над 8740 DALY години на всеки 100 000 души. Делът е по-голям, отколкото в Гърция (3085 до 4307), Румъния (6684 до 8740), Македония (6684 до 8740) и Сърбия (6684 до 8740). 

DALY означава Disability-Adjusted Life Year - измерител на Световната здравна организация (СЗО). Една DALY година се смята за една изгубена година на здрав живот. 

Общият брой на DALY годините в населението на дадена държава, или товарът на болестите в нея, е смятан за измерител на пропастта между настоящия здравен статут на хората и идеалната здравна ситуация, в която цялото население живее до дълбоки старини, свободно от болести и недъзи заради заболявания. 

Ключови думи

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
Брад Пит предложи уроци по актьорско майсторство на футболисти за симулации на терена
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
На днешната дата, 13 август. Рождениците днес
Пепел от Етна затвори летището в Катания и предизвика хаос с полетите в разгара на сезона
Цитат на деня
Колекционирането на паспорти е новото хоби за американските милиардери от Силициевата долина
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Нов център за лични документи отваря врати в София
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"