Наистина ли музиката представлява универсален език за хората

Политика за бисквитки

Многобройни проучвания са установили, че музиката може да оказва ментално и физическо въздайствие върху хората, пише The Тelegraph. 

Изследователи от Харвард обаче са започнали изследване, целящо да открие, дали може да се определи един вид музика, който да е общоприет. В първото си проучване Самюъл Мер и колегите му накарали 750 интернет потребители от 60 държави да слушат кратки музикални клипове от над 80 различни традиционни общества, а след това да ги класифицират - например като приспивна песен, любовна песен или "лекуваща" песен.

Първите резултати за определянето на универсалните типове песни се оказали неубедителни и рзочроващи за изследователите. Учените се надяват да повторят експеримента, като този път го насочат към хора от изолирани общества, които са имали малък контакт със западната култура и следователно биха могли да мислят различно за музикалните жанрове.

Така или иначе, духовната реакция на участниците в експериемнта категорично потвърждава мощната роля, която музиката има в нашия живот. Един от най-широко изследваните аспекти на музиката е връзката й със стреса

Кори Пелетие от Държавния университет във Флорида преглежда 22 проучвания и стига до заключение, че музиката може значително да намали нивата на стрес, тревожност и на сърдечния ритъм. Дейзи Фанкур от Университета в Роухамптън разглежда ефекта от музиката върху различни мозъчни химикали и открива не само връзката между слушането на музика и намаленото ниво на стрес, но и между слушането на музика и засиления имунен отговор.

Музиката може не само да облекчи безпокойството, но и да се справи с болката, категорична е и Улрика Нилсън от университета Йоребро в Швеция, която преглежда 42 проучвания за ефекта на музиката върху периферната сетивност. 

Ролята на музиката оказва влияние и по време на тренировки. Костас Карагеоргис и Питър Тери от университета Брунел откриват, че музиката увеличава разхода на енергия и вдига настроението, като в същото време намалява възприятието за усилие. С други думи, слушането на музика по време на тренировки, прави упражненията по-лесни.

Важно е обаче да сте наясно с ефекта, който музиката има върху начина ни на хранене. Томас Робалей и екипа му от университета Феърфийлд са пускали бърза и бавна музика по време на вечеря. Те открили, че когато темпото е било бързо, хората са дъвчели по-бързо, но са завършвали храненето по същото време както тези, които са слушали бавна музика. Това предполага, че бързата музика може да насърчи преяждането.

И накрая, има добре известен ефект на музиката върху поведението при пазаруване. Ричард Ялч и Ерик Спангенберг от Университета във Вашингтон показаха, че музиката може да увеличи потребителските разходи, както и удоволствието. Но само ако музиката е подходяща за желаната аудитория и не е твърде силна. Дейвид Харгрийвс от Университета в Лестър допълва, че разнообразието е важно: постоянното повторение скоро започва да дразни.

Музиката ни се отразява по много и разнообразни начини. Въпреки че аспектите, които интересуват Самюъл Мер и неговия екип - темпо, тон, сложност - са важни, има един фактор, който е с предимство пред всички останали. Ако музиката, която чуете, е позната, реакцията ви ще бъде най-силно определена от конкретния спомен, който предизвиква.

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
След 50 г. в космоса: NASA намери начин апаратът Voyager 2 да продължи пътуването в междузвездното пространство
Британската петролна и газова компания BP се завръща за работа във Венецуела
Нова Зеландия оттегли подкрепата си за президента на ФИФА Джани Инфантино
Времето: Остава топло, но със силен вятър по Южното Черноморие
САЩ завършиха успешно първите ключови тестове за противоракетната система „Златен купол“
На днешната дата, 15 август. Голяма Богородица
Защо Ричард Брансън съветва срещу копирането на неговата сутрешна рутина?
Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Франция ще строи шест нови АЕЦ
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
С решение на борда: Центърът „Кенеди“ във Вашингтон си връща името на Тръмп
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна
Великобритания намалява директната помощ за страните от Африка с повече от 40%
След 50 г. в космоса: NASA намери начин апаратът Voyager 2 да продължи пътуването в междузвездното пространство
Швеция понижава възрастта за наказателна отговорност за деца на 14 години
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол