Ново откритие може да доведе до формула, която е толкова питателна, колкото и кърмата

Политика за бисквитки

Като цяло се приема, че кърмата е по-полезна за бебето от купешките формули. Уви, понякога (по различни причини) кърменето не е вариант за много жени.

Има светлина в тунела обаче. Ново изследване успя да установи един от ключовите компоненти, които правят кърмата толкова специална. И сега, въоръжени с това знание, учените са  напът да създадат подобрена бебешка формула, която ще е също толкова питателна, колкото и кърмата (включително ще спомага за развиването на мозъка).

Кърмата не съдържа просто калории, които захранват бебето. В нея откриваме и множество други полезни компоненти – например бели кръвни телца, които помагат при битката с инфекциите, както и специални питателни вещества, които допринасят за изграждането на здравословен микробиом в храносмилателната система. Всичко това стимулира растежа, заздравява имунната система и като цяло влияе благоприятно на цялостното състояние на бебето. Още по-важното в случая е, че някои съставки изглежда имат и централна роля при развиването на мозъка.

Един от специалните компоненти на кърмата са капчици мазнина, покрити с мембрана с питателни вещества, включително протеини, захари и липиди. Въпреки че не е съвсем ясно защо тези съставки в съдържащата мастни глобули мембрана (MFGM) са толкова важни, те не се срещат в много от бебешките формули.

 „Откриват се все повече доказателства, които показват, че питателните вещества в мембраната са важни – казва един от авторите на изследването проф. Джон Коломбо от института Life Span към Канзаския университет. – В хомогенизираната формула капчиците се разпадат и тези питателни вещества от мембраната обикновено се отстраняват.

За да проверят важността на MFGM, учените провеждат контролирано клинично проучване върху близо 300 новородени в Китай. Половината от тях са били хранени със стандартна формула, докато другата – с MFGM от крава.

Оказва се, че формулата, обогатена с MFGM, е довела до някои наистина впечатляващи резултати. Половината от бебетата, които са я приемали, са имали много по-висок резултат по отношение на своето невроразвитие от 4- до 9-месечна възраст. Умението им да задържат вниманието си също е било подобрено (на 1 годинка). Отчетени са и малко по-добри езикови умения на 18-ият месец от развитието им. На фона на всичко това са имали и по-малко проблеми със стомашно-чревния такт и дихателната система.

Проучването на MFGM е все още в зората си, тъй че учените не са сигурни за естеството на асоциацията с когнитивното развитие. Въпреки това връзката е впечатляваща и са необходими още проучвания по темата.

Източник: Обекти.бг

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Брад Пит предложи уроци по актьорско майсторство на футболисти за симулации на терена
Петролът поевтинява, тъй като по-слабите перспективи за търсене засенчват опасенията за доставките от Близкия изток
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
Бургас ще е домакин на Евровизия 2027
Времето в четвъртък: Захлаждане, краткотрайни валежи и градушки
МОН предлага единна система за проследяване на детското развитие
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Франция ще строи шест нови АЕЦ
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Нов център за лични документи отваря врати в София
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна