Рецепти за дълголетие, скрити в нашето тяло

Политика за бисквитки

Гените са много важни, но продължителността на човешкия живот зависи не само от тях. Начинът на живот, правилното хранене и редица други фактори понякога се оказват определящият фактор за дълголетието, пише ABC Fact. Ето няколко проверени теории как можем да "излъжем" годините.

Хапвайте по-малко, живейте по-дълго.

Преди почти тридесет години две независими групи от учени от Националния център за изследване на примати в Уисконсин и Националния институт по стареене в Дикерсън (САЩ) стартирали сходни експерименти. Те започнали да хранят примати с нискокалорични храни. Резултатите, получени след две десетилетия наблюдения показват, че нискокалоричната диета в зряла възраст позволява достигане на по-висока напреднала възраст, по-малка вероятност от заболявания като диабет, рак и др. Средно тези примати са живели с две до четири години по-дълго от останалите в контролните групи. Някои от тях дори надхвърлили с около един и половина пъти  очакваната продължителност на живота, характерна за тези примати. 

Изследователите предполагат, че тези резултати могат да бъдат приложени и върху хора. 

Терапевтично гладуване

Учени от Харвардското училище по обществено здраве в Бостън (САЩ), препоръчват периодично гладуване. Според скорошно проучване, временният отказ от храна подобрява процесите на енергиен метаболизъм в клетките и позволява по-дълго поддържане на добра форма. С други думи, редовното кратко гладуване забавя стареенето. Една от причините за бързото стареене е нарушение в работата на митохондриите, отговорни за протичането на енергията в клетките. С течение на времето митохондриалните мрежи се изменят и започват да произвеждат свободни радикали, които отравят клетките и нарушават метаболизма.Ако периодично намаляваме броя на поетите калориите, митохондриите ще могат да работят по-дълго в правилен режим, което от своя страна ще забави промените, свързани със стареенето (защото клетките няма да страдат от действието на свободните радикали) и ще увеличат продължителността на живота.

Движението е здраве.

Ефективен начин да живеете по-дълго е да водите активен начин на живот и да се стремите да ходите колкото е възможно повече, казват учени от университета Макмастър (Канада). Tези, които прекарват половин час на ден във физически упражнения, са с 20% по-защитени от развитие на сърдечно-съдови заболявания, а рискът от преждевременна смърт в тази група е с 28% по-нисък. Ако времето за ежедневни тренировки е крайно недостатъчно, тогава можете просто да ходите много бързо. След проучване на 50 хил. души, учените от Университета в Сидни са установили, че хората, които предпочитат по-бързите разходки са с 24 % по-защитени от преждевременна смърт. Тази разлика е още по-ясна сред възрастните хора - след шейсетте шансовете за смърт от сърдечен удар или инсулт са с 53% по-малки за тези, които ходят бързо. 

Ученето е живот.

През 2017 г. британски биолози решиха да разберат, доколко човешкият живот зависи от генетичните и от социалните фактори. Вече са открити много гени, които са пряко или косвено отговорни за процеса на стареене, но и са свързани с предразположеността към алкохолизъм, агресивно поведение, шизофрения и други фактори, които по някакъв начин съкращават продължителността на живота. 

Оказа се, че очакваната продължителност на живота в голяма степен зависима и от нивото на образование. Всяка година на обучение в колеж или университет добавя допълнителни единадесет месеца към живота на човек. Учените смятат, че висшето образование помага на хората да се хранят по-добре и да не зависят от лошите навици. В резултат на задълбочен анализ върху стотици хиляди души от различни части на Европа, е установено, че почти всички вредни навици, които подкопават здравето, се определят не само от нашето ДНК. Отрицателният ефект, например на тютюнопушенето, бързо изчезва при преминаване към по-здравословен начин на живот.

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
Google предложи създаването на организация за безопасност на изкуствения интелект
САЩ завършиха успешно първите ключови тестове за противоракетната система „Златен купол“
Meta съобщи, че е премахнала 756 000 акаунта на австралийски тийнейджъри на фона на критики относно прилагането на забраната
Ford планира да премести в САЩ производството на някои модели на марката си Lincoln
Китайският отговор на Boeing и Airbus с първи международен полет
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Франция ще строи шест нови АЕЦ
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна