Трябва ли да пием мляко за здрави кости?

Политика за бисквитки

Има ли някой от нас, който да не знае от малък, че трябва да пие мляко за здрави кости и зъби? Идеята има някакъв смисъл. Млякото съдържа калций. Известно е, че калцият подобрява минералната плътност на костите. 

Но дали има пряка връзка между пиенето на мляко и здравината на костите ни?

В проучване, публикувано през 1997 г. от Харвардския университет, се посочва изследване на 77 хил. жени в продължение на 10 години, при които не са открити значителни разлики в броя на фрактурите на крайниците между тези, които пият по една чаша мляко седмично или по-малко и тези, които пият два пъти повече. При подобно проучване, проведено сред 330 хил. мъже, резултатът бил подобен.

През 2015 г. екип от Нова Зеландия преразгледа, комбинира и повторно анализира 15 различни проучвания по въпроса. В резултат те констатират, че при редовна консумация на мляко се наблюдава повишаване на костната минерална плътност, но само в рамките на първите две години от редовния прием. След този период увеличението на костната плътност спира.  

Алтернатива ли е приемането на калциеви добавки? След опасения от рискове от странични ефекти при дългосрочен приема на добавки, същият екип от Нова Зеландия комбинира данните от 51 контролирани проучвания, за да прецени, дали ползите надхвърлят рисковете. Отново те открили, че увеличаването на здравината на костите спира след година или две и че калциевите добавки могат само да забавят, но не и да спрат загубата на костна минерална плътност в напреднала възраст. 

За да объркаме нещата още повече, през 2014 г. резултатите от две големи шведски проучвания доведоха до заключението, че пиенето на повече от три чаши мляко на ден, не само не помага на костите, а може дори да ви навреди.

Самите изследователи заявяват, че трябват много по-задълбочени проучвания, преди да се дават конкретни съвети за хранене. Други казват, че обществеността трябва да бъде предпазлива при промяна на потреблението си въз основа на тези резултати. 

Така че, докато не разберем повече, настоящите доказателства сочат все още, че е добре да продължавате да пиете мляко, ако ви харесва. Вероятно има ползи за здравето на костите, макар че ползите, които са по-краткотрайни, отколкото бихте се надявали.

Също така си струва да поддържате костите си здрави чрез други методи като гимнастика и достатъчно витамин D във вашата диета, от слънцето или (в зависимост от това къде живеете) от хранителни добавки през зимата. 

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
Звездите за бизнеса от 10 до 16 август: Баланс между амбициите и реалните възможности
Властите в САЩ са установили риск от пукнатини във фюзелажа на самолети от модела Boeing 737 Max
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
25 безполезни, но много любопитни факти
Кипърският природен газ може да потече към Европа още през март 2028 г.
Спор с медиите: Тръмп заплаши с дълги присъди разпространителите на новини за недостиг на боеприпаси в САЩ
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Работна група към социалното министерство обсъжда нови видове трудови договори
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Производител на тоалетна хартия в САЩ пуска производство от листата на растението хеспералое
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
В Нидерландия купуват все повече електромобили заради данъчното облагане
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Зеленски: Готови сме за преговори във всякакви формати и очакваме Уиткоф и Къшнър да бъдат активни
Кувейт обсъжда с други държави от Персийския залив изграждането на петролопровод, който да заобиколи Ормузкия проток
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
САЩ разполагат система за противоракетна отбрана в Израел след атаката на Иран
Нов център за лични документи отваря врати в София
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия