Вашата чаша чай вероятно съдържа милиарди частици микропластмаса

Политика за бисквитки

Как пиете чая си? С мляко, захар и милиарди частици микропластмаса…

Множество производители замениха хартиените чаени пликчета с пластични (наричани още „копринени“). От една страна, те са изключително вредни за околната среда. От друга, ново изследване показва, че отделят милиарди микропластмасови частици (с размер 100 нанометра до 5 милиметра) пластмаса с нано-размери (100 нанометра или по-малка) в чая ни.

Изследователи от Университета МакГил в Монреал решават да поставят четири различни чайове в пластични торбички (които се срещат на пазара) във вода, нагрята до 85 градуса по Целзий. Самото им съдържание е отстранено. Впоследствие анализират с помощта на електронен микроскоп съдържанието на водата и торбичките и достигат до заключението, че всяка торбичка е отделила във водата средно по 11.6 млрд. микропластмаса и 3.1 млрд. нанопластици.

Въпросните торбички често се рекламират като „копринени“, въпреки че реално са произведени от найлон и полиетилентерефталат (PET) – най-широко разпространеният термопластичен полимер от полиестерното семейство, който откриваме в бутилките за вода. Дори и чаените торбички да не са изрично определени като „пластични“, някои производители използват малки количества пластика, за да заздравят фибрите и в хартиените пликчета. Изследователите смятат, че чаените торбички отделят толкова много микропластмаса, тъй като PET се нагрява почти до точката на кипене.

Във втората част от това изследване учените излагат водни бълхи (Daphnia magna) на вода, съдържаща различна концентрация на микропластмаса. Животинките не умират, но започват да проявяват анатомични и поведенчески промени, които подсказват, че микропластмасата има токсичен ефект върху тях.

Потенциалните ѝ ефекти върху човешкото здраве са все още неизвестни. Наскоро Световната здравна организация заяви, че микропластмасата в питейната вода вероятно няма да навреди на телата ни. Заключението им обаче е направено на „базата на ограничената информация, с която разполагаме“.

„До ден днешен не е ясно какви здравословни ефекти оказва върху човешкото тяло консумацията на микропластмаса и нанопластика; почти смъртоносните ефекти, наблюдавани в настоящото изследване (и при други организми като водорасли, планктони, риби, мишки), показват, че съществува потенциален риск както за околната среда, така и за човешкото здраве“, пишат изследователите.

Микропластмасата е навсякъде – от дъждовната вода в Америка до арктическия сняг. Най-вероятно в храносмилателната ни система вече са попаднали подобни частици, дори и да не пиете подобен чай. Изследване, проведено по-рано тази година, откри, че средностатистическият американец консумира по 74 000 микропластмасови частици всяка година. Друго проучване пък достигна до заключението, че в човешките изпражнения е пълно с микропластмаса.

Източник: Obekti.bg

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Основният спонсор на "Евровизия" се оттегля от конкурса
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
САЩ завършиха успешно първите ключови тестове за противоракетната система „Златен купол“
Google предложи създаването на организация за безопасност на изкуствения интелект
Meta съобщи, че е премахнала 756 000 акаунта на австралийски тийнейджъри на фона на критики относно прилагането на забраната
Ford планира да премести в САЩ производството на някои модели на марката си Lincoln
Китайският отговор на Boeing и Airbus с първи международен полет
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Севернокорейска хакерска група разработва инструменти с изкуствен интелект за кибератаки
Унгария очаква рестарт на АЕЦ „Пакш“, след като нивото на Дунав започна да се покачва
Бившият главнокомандващ на украинската армия не вижда перспектива Украйна да се присъедини към НАТО
България за втори пореден месец е на първото място в ЕС по ръст в производството на услуги
Меси ще съди медиите за нарушаване на личния живот на погребението на баща му
Шефът на Palantir Алекс Карп нарече AI индустрията „марксистка“
Най-голямата карта на Вселената с близо 4 млрд. обекта разгадава природата на тъмната материя
Продажби на оръжие и кибератаки: Властта на лидера Ким Чен Ун докара „неочаквани“ 22 млрд. долара в Северна Корея
Япония подготвя отговор на намерението на Русия да кръсти остров от Курилите на легендарния шпионин Рихард Зорге
Франция ще строи шест нови АЕЦ
Иран постави нови условия за отварянето на Ормузкия проток
Всички инвестират в AI, но почти никой не печели от него. Каква е причината?
Д-р Венета Павлова, собственик на дентална клиника „ЕО Дент“
Частично бедствено положение е обявено в резерват "Сребърна"
Продажбата на евро от САЩ в подкрепа на йената е изненадала Европейската централна банка
Прехвърлиха 1,8 млн. куб. м вода от Дунав към езерото „Сребърна“, обстановката остава сложна
Ирак може да напусне ОПЕК заради спор за квотите за добив на петрол
NASA сглоби кораба „Орион“ за първия етап от пътуването до Луната
Куба отбелязва 100 години от рождението на Кастро на фона на тежка криза
Руски въздушни удари около Киев убиха трима души, Зеленски е на знакова визита в Сърбия
ВСС дава над 103 000 евро за наем на зала за изборите на нови членове на кадровата структура
Как да подходите при конфликт между вашите ценности и изискванията в работата?
Какво да направите, когато най-добрият ви служител загуби мотивация?
Защо хората напускат работа? Всичко опира до четири думи
Пица, паста, протеини и картофи – как италианските деца станаха толкова затлъстели
Forbes: Урсула фон дер Лайен е най-влиятелната дама в света
До 7,15% годишна доходност: Румъния привлича спестяванията на гражданите с нови държавни облигации
"ЕМКО": Изключва се човешка грешка за взривовете във военния завод край Трявна