Учениците учат по-ефективно от книжни учебници

Учениците учат по-ефективно от книжни учебници

Днешните ученици са деца на дигиталната епоха, първото поколение, израснало обградено от смартфони, таблети и електронни четци. Учители, родители и законодатели днес признават нарастващото влияние на технологиите и се стремят все повече да ги прилагат в образованието. Използването на мултимедия в класните стаи, таблетите за ученици и електронните учебници са само част от стъпките в тази насока.  

Предвид тази тенденция, учителите, родителите и властите предполагат, че предпочитанието на учениците към технологиите означава, че употребата им ще подобри резултатите им. Но проучвания установяват, че това далеч не е сигурно. 

Лорън Сингър и Патриша Алекзандър описват на страниците на The Conversation резултатите от няколко изследвания, които са провели, за да проверят дали наистина учениците разбират по-добре текстовете, когато ги четат онлайн. Изводът до който стигат е следният: ако питаме учениците, те са убедени, че се справят по-добре с онлайн текстовете. В действителност обаче показват по-добри резултати, когато четат на хартия. 

Прегледът на съществуващите проучвания по темата сочи, че учениците разбират по-добре информацията на хартиен носител, ако текстът е по-дълъг от една страница. Причината е скролването, което разсейва. Сингър и Алекзандър провеждат няколко експеримента, в които учениците четат различни тестове от екран и на хартия и трябва да отговорят на редица въпроси, показващи степента, в която са разбрали прочетеното. Учениците трябва да посочат какъв носител предпочитат – хартията или екрана – и да сравнят представянето си в двата случая. 

Ето какви са изводите от изследването:  

  • Учениците в огромната си част предпочитат цифровия носител.
  • Четенето е значително по-бързо онлайн, отколкото на хартия.
  • Учениците смятат, че се справят по-добре, когато четат от екран.
  • Парадоксално, разбирането като цяло е по-добро, когато четат на хартия. 
  • Когато става дума за общи въпроси (например, да разберат основната идея на текста), носителят няма значение. 
  • При по-специфични въпроси, които изисват по-задълбочено разбиране на отделни части от текста, участниците се справят значително по-добре, когато четат на хартия. 

Авторите на изследването смятат, че от тези резултати всички ние, ученици, родители, учители и законотворци, можем да почерпим насоки, които да ни помогнат да намерим мястото на книжния текст във все по-дигитализирания свят. 

Целта е от значение. Когато избираме дали да четем от екран или на хартия, не трябва да забравяме с каква цел четем този текст. Няма универсално подходящ носител. Анализиразйте задачата, която имате. Ако ви трябва същината на текста, и двете средства вършат работа еднакво добре. Дигиталният текст ни спестява време. Печтният текст ни прави по-внимателни. 

Прочетете пълният текст на старницата на Obekti.bg.

Image already added
 
 
 
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Тръмп забрани на граждани на 12 държави да влизат в САЩ
Стартъп за $1.5 млрд. фалира, представял 700 индийски програмисти за AI алгоритъм
Премиерът Желязков: Членството в еврозоната ще ни доближи до европейските стандарти на живот
Румънските пощи инсталират терминали за криптовалута
Геймърите се редят на опашки за пускането на пазара на Nintendo Switch 2, очаква се глобален недостиг
Времето: Слънчево и горещо, в следобедните часове на места ще превали
ЕК и ЕЦБ: България е готова за присъединяване към еврозоната от 1 януари догодина
Първи политически реакции от България и Европа след зелената светлина за еврозоната