Три ИТ инициативи без алтернатива
SoftUni Digital и SoftUni Creative се превърнаха в най-мащабните обучителни инициативи в сферата на дигиталния маркетинг и дизайна, правени някога в България, а SoftUni Kids обучава стотици малчугани по програмиране и технологии, споделя за Мениджър Нюз Иван Ненков, изпълнителен директор на СофтУни.
- Господин Ненков, как започна личния ви карирен старт и какво ви мотивираше по пътя?
- Всичко започна, когато преди доста години се присъединих към предприемаческата организация Smart It Smart. Тъй като в университета не открих това, което ми трябваше, започнах сам да търся активна среда от съмишленици с общи интереси в сферата на предприемачеството и бизнеса. Открих всичко това в стартиращата тогава организация на Smart It Smart. За първи път попаднах в среда на толкова активни и амбицирани за успех млади хора, събрани на едно място. Енергията на това място беше много различна, като тогава за първи път почувстваш какъв всъщност е истинският предприемачески дух.
- Коя беше главната движеща сила, която превърна СофтУни в успешна компания?
- Основната движеща сила е всъщност комбинация от фактори, без всеки от които СофтУни нямаше да е на нивото, на което е днес. СофтУни е не просто обучителна организация или бизнес. СофтУни е носител на духа на промяната и успеха. Ние истински вярваме в мисията, около която сме обединени - да превърнем България в Силициевата долина на Европа. Това е цел, постигането на която би повлияло положително на живота на много българи. През последните 4 години следвахме неотклонно тази идея, като стартирахме с екип от няколко ентусиасти и се развихме до организация с екип от 60 истински професионалисти и разработени обучителни програми, чрез които развиват уменията си десетки хиляди българи от цялата страна. По време на този период срещахме и се справихме успешно с големи предизвикателства, коренящи се най-вече в нуждата да поддържаме баланс между високата скорост на пазарно и бизнес развитие на организацията от една страна, и изграждането на стабилна и ефективна организационна структура, която може да гарантира високото качество на всичко, което предоставяме на хората, от друга страна.
- След Software University, за по-малко от 2 години СофтУни реализира три други големи проекта – SoftUni Digital, SoftUni Creative и SoftUni Kids. Колко време отделихте за планиране на бизнес целите и стратегията?
- За да стигнем до реализацията на тези проекти, минахме през един дълъг път. Идеите да създадем и стартираме нови самостоятелни академии наред със Софтуерния университет, се зароди още през 2015 година, когато направихме първите курсове в сферата на дигиталния маркетинг, дизайна, както и първите обучения по програмиране за деца. Пазарът реагира с изключително голям интерес към тези наши първи стъпки, след което имахме реална оценка за потенциала за нещо далеч по-мащабно. Тогава се зародиха и идеите за SoftUni Digital и SoftUni Kids, а по-късно и SoftUni Creative. Предварителното планиране и организация на всеки един от тези 3 проекта ни отне около година, по време на която работихме активно върху създаването на учебните планове и методология, селекцията на преподавателския състав, идентичността на всеки един проект и маркетинговите ни стратегии.
- Успешни ли са проектите и какво ги отличава от останалите обучения, които се предлагат?
- Проектите са изключително успешни и до голяма степен надминаха първоначалните ни очаквания. SoftUni Digital и SoftUni Creative се превърнаха в най-мащабните обучителни инициативи в сферата на дигиталния маркетинг и дизайна, правени някога в България, а SoftUni Kids обучава стотици малчугани по програмиране и технологии, вече и в локации извън София. Бих казал, че тези инициативи нямат реални алтернативи в България. SoftUni Digital и SoftUni Creative са първите цялостни програми по дигитален маркетинг и дигитален арт, които дават широк поглед и реални практически умения във всички основни аспекти на професията в тези сфери, от някои от най-разпознаваемите и големи експерти в тези индустрии, а за финал най-добрите получават и съдействие за кариерен старт от СофтУни. Програмата за деца SoftUni Kids е уникална с това, че освен уменията в програмирането и съвременните технологии се фокусира върху изграждането на социални умения и креативно мислене сред децата, използвайки методологията на учене чрез игри. Планираме да развиваме тези настоящи инициативи с още по-голям размах, като в момента работим активно и върху следващите ни големи и значими проекти, които ще обявим през 2018 г.
- Каква е формулата за ръководене на екип в бързоразвиваща се компания?
- Два са най-важните фактори – посока и фокус. Изключително важно е хората да имат ясна визия за посоката на развитие на компанията, а също така да осъзнават ролята си в постигането на общия успех и как те самите ще еволюират в бъдеще, заедно с развитието и растежа на организацията. Ключов момент е да има сходство между визията, мисията, целите и ценностите, както на корпоративно ниво, като организация, така и на индивидуално ниво. По този начин всяка отделна личност, която е част от общата организация, намира благоприятната среда за развитие на собствения си потенциал и качества. Имeнно затова СофтУни привлича към екипа си не просто служители, а съмишленици с общи вярвания, носители на успеха, което прави организацията единна и силна.
Другият важен момент е фокусът. Основна задача на един мениджър е да открие скритите заложби на хората и да оцени техния потенциал, така че да насочи и канализира тяхната енергия в правилната посока. Когато развиваш бързо растяща компания, изградена от амбициозни, ентусиазирани и талантливи млади хора, понякога, това да запазиш синергията между фокуса на индивидуално ниво и стратегическият фокус на компанията, се превръща в истинско предизвикателство. Всеки мениджър, който успее да се справи с тази задача, ще може да се похвали с екип, който работи ефективно в правилната посока и постига успехи.
- Какво би посъветвал младите хора, за да станат успели българи?
- Бих ги посъветвал да правят най-важното нещо за всеки един млад човек – да се предизвикват и да излизат извън зоната си на комфорт. С поемането на предизвикателство и преодоляването на трудните моменти, идва и нашето развитие, като професионалисти и най-вече като личности. Преодоляването на всяко едно ново препятствие ни прави по-силни, по-можещи, дава ни вяра и увереност в собствените ни възможности. Хората обикновено не поемат инициативата към смели и решителни действия, тъй като се страхуват от провала и позицията си на губещи, в която има шанс да се озоват. Но всъщност провалът е просто резултат и следствие от определени действия, като развива уменията ни, дава ни уроци и ни прави по-мъдри. Мислейки по този начин, ние никога няма да бъдем в ролята на губещи, а провалът за нас ще е просто поредното стъпало към успеха.
Валерия Гатева
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.