Проучване отразява промените в пиар професията в България

Проучване отразява промените в пиар професията в България

За последните 6 години почти двойно нараства броят на пиар експертите, които работят в компаниите в България (41,7%) и държавните институции (11,8%), а също така на свободна практика (18,9%).

Това е един от изводите от проучване за пиар професията, представено от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) в навечерието на 20-годишния му юбилей. Проучването е проведено по методика на проф. д-р Роланд Букарт и проф. д-р Юрген Грим (Виенски университет, Австрия), а у нас е реализирано от проф. д-р Минка Златева и доц. д-р Орлин Спасов от Факултета по журналистика и масови комуникации на СУ, със съдействието на БДВО.

В изследването са участвали 399 професионални комуникатори, от които 65 журналисти и 234 пиар специалисти. Основните изводи сочат, че съществува доминация на жените (78,2%) сред българските ПР специалисти, спрямо мъжете (21,8%), което е в синхрон с тенденцията в европейски мащаб.

При журналистите налице е феминизация на професията, като броят на жените е нараснал с 5,7% за последните няколко години.

По отношение на професията на журналистите се забелязва значително нарастване на новинарските уебсайтове (46%), следвани от блоговете (9,5%) и развлекателните сайтове (6,4%).

80% от анкетираните смятат, че членството в професионални организации допринася за развитието на професията

Най-висок процент (85,4%) са пиар специалистите с висше образование, като расте делът на завършилите образователно-квалификационна степен „доктор“ (7,8%).

Ако през 2010 година основните позиции на анкетираните са били ръководители на ПР отдели и старши съветници, през 2016 г. картината е значително променена в положително направление. Промяната в позициите на пиар специалистите е по посока на израстването им в професията. Почти 20% от анкетираните вече ръководят компании/ПР агенции, а броят на ръководителите на отдели надминава една трета от броя на всички анкетирани.

Сериозно увеличение - с повече от 12% - има на журналистите с ресор „Политика” и с 5,69 % - в ресор „Икономика”, отчитат авторите на изследването. Те забелязват и намаляване на работещите в сектор „Култура” - с 4,39.0 %. Сред причините са нарастването на ролята на инфотеймънта, постоянното увеличаване на развлекателните сайтове и блогове в интернет.

Нараства с 4,3% броят на журналистите, които навлизат в пиар професията. Причини са общата професионална подготовка във висшите училища; по-високото заплащане на пиар дейността, относително по-голямата творческа свобода в реализация на инициативността и креативността.

Журналистите оценяват значително по-положително и по-нюансирано дейността на пиар специалистите и поставят акцент върху работата им с медиите и социалните мрежи.

Журналистите приемат, че създаването на доверие в отношенията между организацията и обществеността е основна задача на пиар професионалистите.

Цялото изследване и допълнителна информация може да бъдат открити на сайта на БДВО

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Това ли е опасният хищник, който броди из Шуменското плато? (ВИДЕО)
Левон Хампарцумян: Мерките на НАП срещу спекулата са психотерапия
Цените в ресторантите и хотелите у нас - наполовина на средните за ЕС
В кои държави работата от вкъщи е най-разпространена?
ЕС и Великобритания ще проведат преговори с Иран, Тръмп си даде две седмици за решение относно конфликта в Близкия изток
МВР има план как да действа срещу фалшифицирането на новата валута
ЕКОФИН подкрепи единодушно присъединяването на България към еврозоната
Печатният орган на компартията на Китай срина акциите на производителя на нашумялата играчка Labubu