Проучване отразява промените в пиар професията в България

Проучване отразява промените в пиар професията в България

За последните 6 години почти двойно нараства броят на пиар експертите, които работят в компаниите в България (41,7%) и държавните институции (11,8%), а също така на свободна практика (18,9%).

Това е един от изводите от проучване за пиар професията, представено от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) в навечерието на 20-годишния му юбилей. Проучването е проведено по методика на проф. д-р Роланд Букарт и проф. д-р Юрген Грим (Виенски университет, Австрия), а у нас е реализирано от проф. д-р Минка Златева и доц. д-р Орлин Спасов от Факултета по журналистика и масови комуникации на СУ, със съдействието на БДВО.

В изследването са участвали 399 професионални комуникатори, от които 65 журналисти и 234 пиар специалисти. Основните изводи сочат, че съществува доминация на жените (78,2%) сред българските ПР специалисти, спрямо мъжете (21,8%), което е в синхрон с тенденцията в европейски мащаб.

При журналистите налице е феминизация на професията, като броят на жените е нараснал с 5,7% за последните няколко години.

По отношение на професията на журналистите се забелязва значително нарастване на новинарските уебсайтове (46%), следвани от блоговете (9,5%) и развлекателните сайтове (6,4%).

80% от анкетираните смятат, че членството в професионални организации допринася за развитието на професията

Най-висок процент (85,4%) са пиар специалистите с висше образование, като расте делът на завършилите образователно-квалификационна степен „доктор“ (7,8%).

Ако през 2010 година основните позиции на анкетираните са били ръководители на ПР отдели и старши съветници, през 2016 г. картината е значително променена в положително направление. Промяната в позициите на пиар специалистите е по посока на израстването им в професията. Почти 20% от анкетираните вече ръководят компании/ПР агенции, а броят на ръководителите на отдели надминава една трета от броя на всички анкетирани.

Сериозно увеличение - с повече от 12% - има на журналистите с ресор „Политика” и с 5,69 % - в ресор „Икономика”, отчитат авторите на изследването. Те забелязват и намаляване на работещите в сектор „Култура” - с 4,39.0 %. Сред причините са нарастването на ролята на инфотеймънта, постоянното увеличаване на развлекателните сайтове и блогове в интернет.

Нараства с 4,3% броят на журналистите, които навлизат в пиар професията. Причини са общата професионална подготовка във висшите училища; по-високото заплащане на пиар дейността, относително по-голямата творческа свобода в реализация на инициативността и креативността.

Журналистите оценяват значително по-положително и по-нюансирано дейността на пиар специалистите и поставят акцент върху работата им с медиите и социалните мрежи.

Журналистите приемат, че създаването на доверие в отношенията между организацията и обществеността е основна задача на пиар професионалистите.

Цялото изследване и допълнителна информация може да бъдат открити на сайта на БДВО

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ