"Пилот" вече не е работа мечта, а кошмар
Някога да си пилот бе работа мечта. Коронавирусът обаче разруши може би трайно тази представа и професионалните перспективи за пилотите за първи път изглеждат мрачни.
Ако попитате пилоти защо са избрали тази професия, често ще чуете истории от детството им, когато за първи път са усетили тръпката на летенето. Пандемията от коронавирус обаче хвърли някогашната професия мечта в дълбока криза. Авиокомпаниите бяха особено тежко и трайно засегнати от кризата. За един миг по целия свят хиляди самолети, а с тях и пилотите им, останаха не земята, а перспективите пред професията изглеждат неясни за години напред.
"За да стана пилот, похарчих 60 000 евро за обучение и квалификация"
"Никога не съм си представял, че като пилот с голям летателен опит ще остана безработен", разказва бивш пилот на фалиралата германска авиокомпания Air Berlin. След 16 години непрекъснат стаж в кокпита 41-годишният мъж тази пролет за първи път се оказва в положение да се регистрира като безработен и се надява отново да започне работа. "В момента от гледна точка на бюрото по труда няма смисъл веднага да се преквалифицирам в друга професия. В крайна сметка съм вложил над 60 000 евро в образованието и професията си. Това не трябва да отива нахалост", разказва той.
Перспективите за пилотите обаче са мрачни. Според оценки на европейската браншова организация ECA (лат. букви - бел. прев.) в Европа вече са застрашени или загубени работните места на 15 000 пилоти. Според оценки най-много работни места - 6500 - са загубени за пилотите, които още преди кризата са работили при несигурни, атипични трудови отношения. Първи ще бъдат засегнато нещатните пилоти, които обикновено попълват дупките в графиците. Освен това много летци загубиха работата си при поредица фалити на авиокомпании като Flybe, Air Italy и германската Walter.
Lauda, подразделение на Ryanair, закри базите си в Щутгарт и Дюселдорф. При преструктурирането на норвежката Norwegian пък близо 1600 пилоти загубиха местата си и изобщо не е сигурно дали отново ще бъдат назначени, когато ситуацията се подобри.
Все още се водят преговори за бъдещето на работните места или те се заменят с позиции на съкратено работно време за неопределен период дори при гиганти в бранша като British Airways, Lufthansa, SAS, KLM или Easyjet. Шефът на Lufthansa Карстен Шпор предупреди неотдавна, че само в основната авиокомпания от групата са застрашени 800 от 5000-те й пилоти, макар пилотският синдикат Cockpit все още да се опитва да предотврати съкращенията като приема намаляване на заплати или работното време.
За безработните пилоти почти няма алтернативи
По време на пандемията има малко алтернативни възможности за работа. Донеотдавна безработните пилоти можеха да намерят работа между две назначения на други места в сферата на авиацията, тъй като познават дейностите и процедурите на летищата. В момента обаче за подобни постове също има малко изгледи.
"Системата, в която работя, вече е малка и затворена. Трудовият пазар е свит. В обозримо бъдеще в тази сфера си един вид идиот със специализирани знания, а пилотската квалификация почти не се признава извън авиацията", оплаква се безработният пилот на Air Berlin.
Обучаващите се за пилоти в авиошколата на Lufthansa в Бремен, прочута с дългата си и богата история, се чувстват изоставени на произвола на съдбата насред кризата. През юли те изпратиха протестно писмо срещу удължаването на спирането на обучението им, предупреждавайки отговарящата за обучителния процес Lufthansa Aviation Training GmbH за опасността току-що придобитите им квалификации да загубят валидността си. Те изискват освен това информация за опреснителни курсове, както и удължаване на тренировъчните им часове. Не малко курсанти при това са готови да прекъснат обучението си, но биха искали да получат уверение, че по-късно ще могат да го възобновят.
От мечтана професия работата на пилотите в коронакризата се оказа с изключително несигурно бъдеще. Курсантите в авиошколата в Бремен предупреждават Lufthansa, че в бъдеще няма да може да привлича най-добрите кандидати само с таргетирани рекламни кампании в социалните медии или със скъпи маркетингови видеа. За това е необходимо много повече, подчертават те - "среда, която да вдъхновява младите хора, да ги стимулира и за която те да говорят добре и с въодушевление".
Опитен капитан на А380 съветва заинтересованите от кариера в авиацията млади хора най-вече да имат търпение.
"Бих ги посъветвал най-вече да изчакат да минат следващите две години, за да се види дали секторът ще се възстанови. Наистина хубавите места честно казано са при големите авиолинии, които предлагат собствено обучение. Който влезе в някоя авиошкола на сляпо, силно рискува да се провали, за съжаление съм виждал много такива случаи", посочва ветеранът.
Според него освен това социалният стандарт в бранша ще продължи да спада. "При начална годишна заплата от може би 30 000 евро бруто става трудно да се изплащат кредитите, взети за обучението, които могат да достигнат над 100 000 евро", отбелязва той.
Имиджът на професията
Бляскавият имидж на професията и свързаното с нея опознаване на света и без това са останали в миналото.
"Често имаме време да поразгледаме градовете заедно с другите пилоти или стюардите. Понякога си организираме и купони", разказва навремето пилот от златната ера на авиацията за списание "Шпигел". Отдавна обаче повечето дни на престой между полетите, удобни за разглеждане на градовете по света, са заличени от графика. Заради разходите често се случва екипажите всяка вечер да се връщат там, откъдето са отпътували сутринта.
Синдикатът Cockpit още преди коронавируса съветваше интересуващите се от професията да си подготвят и "план Бе". За курсантите в авиошколите не е лесно да приемат подобен съвет, особено след като в процеса на подбор е трябвало да се преборят с хиляди други кандидати. За съжаление обаче често работодателите обявяват фалит или летателната годност бива загубена заради медицински причини. Поради това е желателно преди или съвместно с обучението за пилот летците да придобият и друга специализация, предупреждава Cockpit.
Тези, които вече са загубили работата си, преценяват възможностите. "Аз съм гъвкав и съм готов да отида и в чужбина", казва бившият пилот на Air Berlin.
"Въпреки това евентуалният ми работодател трябва да е надеждна авиокомпания със сигурна среда, в която човек може да живее и съответно да пътува. Заради коронавируса обаче в момента е много трудно изобщо да намериш къде да кандидатстваш. За пътувания пък не може и да се говори", посочва той. Понякога и случайността помага. Негов колега например при тест за оценка на уменията стигнал до идеята да се преквалифицира в учител по физика.
ДПА/ БТА
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.