Пандемията ще стопи ръста на рекламните инвестиции у нас
Кризата, предизвикана от новия коронавирус, почти ще стопи прогреса на инвестициите в реклама у нас тази година. Това посочва Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) в годишния си доклад за рекламния пазар в страната.
Нетните инвестиции в реклама през 2019 г. са нараснали с 11%, но за сметка на това, отчитайки влиянието на COVID-19, специалистите прогнозират спад от -10% в общите разходи за реклама, което ще ги върне към нивата от 2018-а.
През изминалата година те достигат близо 462 млн. лева, като с най-висок дял от над 56% остава телевизията, привлякла 260 млн. лева от рекламодателите.
Дигиталните медии са единственият канал, който запазва двуцифрен ръст през 2019-а – там инвестициите са нараснали с 25% на годишна база спрямо година по-рано, а основна движеща сила за ръста продължават да са социалните мрежи. Пресата забавя спада си, но отново отбелязва негативни стойности от -2%. Останалите канали растат в границите от 2 до 5% на годишна база.
[[{"fid":"362177","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":490,"width":698,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
Източник: БАКА
Медийната инфлация в телевизията и дигиталните медии се изравнява през 2019 г. и достига стойности от 12%. При печатните медии за първи път от 2 години насам не е отрицателна и остава на границата от 0%.
[[{"fid":"362179","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":260,"width":706,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]
Източник: БАКА
В рамките на следващите 2 години пазарът ще се възстанови и медийните инвестиции ще достигнат близо половин милиард лева, посочват още експертите. Въпреки възхода на интернет рекламата, теелевизията ще запази стабилни позициите си с над 50% дял от общите медийни инвестиции.
Дигиталните медии плавно ще увеличават дела си, като се очаква ръстът постепенно да се забави и да започне да расте с не повече от 10% годишно. През 2022 г. средствата за промотиране в дигиталните канали ще достигнат 150 млн. лева. Всички останали канали в медия микса, с изключтение на пресата, ще отбележат ръсте между 8 и 10% през 2022 година.
[[{"fid":"362180","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":381,"width":704,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]
Източник: БАКА
Общата прогнозна инфлация за 2021 и 2022 г. е съответно 7% и 8%, като през следващата година се очаква дигиталните медии за първи път да задминат телевизията по този показател и да отбележат инфлация от по 10% през следващите две години.
[[{"fid":"362181","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"4":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":458,"width":704,"class":"media-element file-default","data-delta":"4"}}]]
Източник: БАКА
Данните са на база експертна оценка на Медийната комисия на нетните инвестиции в основните медийни канали и не включват вложенията в творчески решения и производство на рекламни формати.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.