Пандемията ще стопи ръста на рекламните инвестиции у нас

Пандемията ще стопи ръста на рекламните инвестиции у нас

Кризата, предизвикана от новия коронавирус, почти ще стопи прогреса на инвестициите в реклама у нас тази година. Това посочва Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) в годишния си доклад за рекламния пазар в страната.

Нетните инвестиции в реклама през 2019 г. са нараснали с 11%, но за сметка на това, отчитайки влиянието на COVID-19, специалистите прогнозират спад от -10% в общите разходи за реклама, което ще ги върне към нивата от 2018-а.

През изминалата година те достигат близо 462 млн. лева, като с най-висок дял от над 56% остава телевизията, привлякла 260 млн. лева от рекламодателите.

Дигиталните медии са единственият канал, който запазва двуцифрен ръст през 2019-а – там инвестициите са нараснали с 25% на годишна база спрямо година по-рано, а основна движеща сила за ръста продължават да са социалните мрежи. Пресата забавя спада си, но отново отбелязва негативни стойности от -2%. Останалите канали растат в границите от 2 до 5% на годишна база.

[[{"fid":"362177","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":490,"width":698,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Източник: БАКА

Медийната инфлация в телевизията и дигиталните медии се изравнява през 2019 г. и достига стойности от 12%. При печатните медии за първи път от 2 години насам не е отрицателна и остава на границата от 0%.

[[{"fid":"362179","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":260,"width":706,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Източник: БАКА

В рамките на следващите 2 години пазарът ще се възстанови и медийните инвестиции ще достигнат близо половин милиард лева, посочват още експертите. Въпреки възхода на интернет рекламата, теелевизията ще запази стабилни позициите си с над 50% дял от общите медийни инвестиции.

Дигиталните медии плавно ще увеличават дела си, като се очаква ръстът постепенно да се забави и да започне да расте с не повече от 10% годишно. През 2022 г. средствата за промотиране в дигиталните канали ще достигнат 150 млн. лева. Всички останали канали в медия микса, с изключтение на пресата, ще отбележат ръсте между 8 и 10% през 2022 година.

[[{"fid":"362180","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":381,"width":704,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]

Източник: БАКА

Общата прогнозна инфлация за 2021 и 2022 г. е съответно 7% и 8%, като през следващата година се очаква дигиталните медии за първи път да задминат телевизията по този показател и да отбележат инфлация от по 10% през следващите две години.

[[{"fid":"362181","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"4":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":458,"width":704,"class":"media-element file-default","data-delta":"4"}}]]

​​​​​​​Източник: БАКА

Данните са на база експертна оценка на Медийната комисия на нетните инвестиции в основните медийни канали и не включват вложенията в творчески решения и производство на рекламни формати.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Как експеримент с оптични влакна може да спаси застрашените косатки?
Учени откриха иновативна формула, която лекува анемията без да води до стомашен дискомфорт
На днешната дата, 22 октомври. Рождениците днес
Как да се сдобиете с всичко, което поискате
Лидерство и изкуството да задаваш въпроси
Христо Иванов пред президента: Носителят на третия мандат ще трябва да бъде посредник
Инвестиция отвъд числата - или когато качеството е по-важно от количеството
Застаряването на населението се задълбочава: 24% от хората у нас са над 65 години