Евакуираха 400 души от района на срутилия се мост край Генуа
400 души са евакуирани от района на срутилия се вчера мост от магистралата край Генуа, тъй като има потенциална опасност чудовищното съоръжение да продължи да пропада, предават италианските медии.По последни данни потвърдена е смъртта на 31 души. Сред загиналите има три деца на възраст 8,12 и 13 години. До момента се знае и за 16 души са ранени, но спасителните служби продължават да работят по изваждането на оцелели изпод развалините. Според източници от противопожарната служба, цитирани от АНСА, неофициалният брой на загиналите е 35 души.
При срутването на моста около 30-35 коли и няколко камиона паднаха от височина 45 метра върху река, железопътна линия и складове.
Човешка грешка стои в основата на пропадането на съоръжение от такъв мащаб. Такова мнение сподели пред Дарик експертът по мълниезащита инженер Радослав Калчев. Коментарът му бе по повод разпространените вчера от италианските медии сведения на очевидци, че една от колоните на моста Моранди край Генуа е бил ударена от мълния и може би по тази причина се е срутил.
Мълния действително би могла да срути мост, но само ако той не е имал изправна изградена система за защита, която би трябвало да е направена още при изграждането му, заяви инженер Калчев
"По принцип е възможно, тъй като параметрите на тока на мълния са около 1 млн. волта, около 30 000 градуса температура и изключително силен по големина и динамичен удар, който може да се сравни със силата на влакова композиция с около 30-40 вагона, пълни с товар. Зависи и от това в коя зона точно е било поражението, каква е конструкцията на моста и др. параметри и условности. Това не означава, че всяка мълния, която пада, ще събаря мостове, но е възможно", каза Калчев.
Според него в основата на катастрофалното произшествие стои човешка грешка, че мълнията е била само „последната капка”, за да се стигне до фаталния инцидент: "Много пъти хората се крием зад природни феномени. Всичко друго, но не и ние! Винаги във всеки такъв инцидент, било то с въздушни съдове и пр. човешкият фактор е присъствал и е много голям дял във вината. Някой не си е свършил работата по веригата. Нормално е. Това, че е в Италия, не значи, че и там не грешат". Тази хипотеза поддържат и италианските власти, които още вчера обявиха, че ще разследва и проверява кой не си е свършил работата и кой трябва да понесе отговорност.
Над 300 виадукти, мостове и тунели в Италия са опасни, колкото рухналия мост „Моранди” в Генуа, пише днес римският в.”Република” като цитира италиански инженер, експерт по поддръжка на инфраструктурата в Италия. Това не е чак толкова много, като се има предвид, че на Ботуша има общо 45 000 структури от подобен тип. Ако обаче не бъдат „лекувани”навреме, рисковите мостове могат потенциално да рухнат, обяснява специалистът.
70 на сто от 15-те хиляди моста и тунели по пътищата на Ботуша са на възраст над 40 г. Когато са били проектирани навремето, те са били замислени за много по-различен и по-малко интензивен транспорт, който не е включвал толкова много тирове и камиони по магистралите.
По тази причина много от мостовете, изградени по-рано, имат много по-кратък живот, отколкото преди.
Според в.”Кориере дела сера” пък в Италия са рискови 60 на сто от виадуктите от армиран бетон на над 50 г.
Само за последните 5 г. има пет рухнали мостове по пътищата в Италия. Сред тях е и надлезът на шосето Милано-Леко, който през октомври 2016 г. се срути при преминаването на български тир със 108 тона товар. Тогава загина един италианец.
Мостовете от армиран бетон имат живот от 50 г., твърдят експертите. Разходите за поддръжката им са по-високи от тези за разрушаването и изграждането на нови, казва Антонио Окюци, директор на Института за строителни технологии.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.