Три думи, които най-ефективните лидери използват постоянно

Три думи, които най-ефективните лидери използват постоянно

Тъй като страхотните лидери трябва да са и отлични комуникатори, внимателното подбиране на думите – както какво да кажете, така и кога да го кажете, е от решаващо значение.

В края на краищата, думите имат значение, а някои думи са по-важни от други, особено ако се надявате да увеличите производителността, да изградите по-ефективни екипи, да изградите по-добри взаимоотношения и да спечелите подкрепа.

Това са три от думите, които най-ефективните лидери използват постоянно

Защото

Както казваше покойният Стив Джобс, молбата за помощ е „това, което понякога разделя хората, които правят неща, от хората, които просто мечтаят за тях“.

Така че, ако имате нужда от нещо, учтивото търсене на подкрепа е ефективно. (Както казва Марк Кюбан, да бъдеш мил е едно от най-недооценените умения в бизнеса.)

Но предоставянето на причина е още по-ефективно.

Както е описано в книгата на Робърт Чалдини „Влияние“, изследователите помолили хората да опитат да се пренаредят на опашка, за да използват копирна машина, използвайки една от три фрази.

Фраза 1: „Извинете, имам пет страници. Мога ли да използвам ксерокса?“

Резултатът? Шестдесет процента от хората, стоящи на опашка, пуснали човека пред себе си. Повечето хора обичат да бъдат мили или поне да избягват конфронтация.

Фраза 2: „Имам пет страници. Мога ли да използвам ксерокса, защото бързам?“

Резултатът? Деветдесет и четири процента от хората, стоящи на опашка, са позволили на човека да мине пред тях. Логично, повечето хора обичат да бъдат полезни.

Фраза 3: „Извинете, имам пет страници. Мога ли да използвам ксерокса, защото трябва да правя копия?“ Резултатът? Деветдесет и три процента от хората, стоящи на опашка, са позволили на човека да мине пред тях.

Това обаче няма смисъл. Втората фраза дава истинска причина; бързате. Третата фраза е мястото, където нещата стават нелогични – всеки на опашката трябва да направи копия, иначе нямаше да е на опашка. „Трябва да правя копия“ не е причина да се премине напред, но почти всички са позволили на този човек да се пререди.

Защо? Както пише Чалдини, „Добре известен принцип на човешкото поведение гласи, че когато помолим някого да ни направи услуга, ще бъдем по-успешни, ако посочим причина. Хората просто обичат да имат причини за това, което правят.“

Винаги, когато искате хората, които ръководите, да направят нещо, трябва да включвайте думата „защото“. Но не спирайте дотук. Уверете се, че вашето „защото“ е ясно, логично и убедително. Тогава хората ще искат да работят с вас, не само за вас.

Може

След като опишете проблем, питате: „Какво трябва да направим?“

Първото нещо, което трябва да направите, е да замените „трябва“ с „може“. Изследванията показват, че „трябва“ обикновено ограничава възможностите, като предполага краен набор от избори. Проучване, публикувано в журнала „Organizational Behavior and Human Decision Processes“ установи, че използването на „трябва“ обикновено води до това хората да имат само два избора, което ви ограничава до решение „или/или“.

За съжаление, повечето лидери са склонни да използват „трябва“, когато искат обратна връзка или информация. Ако сте обмислили проблема, разгледали сте възможностите и сте стигнали до двата най-добри варианта, естествено е да представите решението като „или/или“.

И това е проблем: Както установи проучване на Харвард, публикувано в списанието на Академията по мениджмънт, заместването на „трябва“ с „може“ генерира по-голям брой потенциални и по-добри решения.

Защо? „Трябва“ предполага тесен набор от възможности. „Може“ предполага неограничени възможности.

Както пишат изследователите: „Размисълът за това, което човек би могъл да направи, измества вниманието на хората от анализиране и претегляне на това, което приемат за фиксирани и взаимно изключващи се алтернативи, към генериране на опции, които биха могли да съгласуват основните императиви“.

„В групов контекст откриваме, че приемането на начин на мислене от типа „може“ насърчава хората да прекарват повече време в обсъждане на тези дилеми и генериране на повече идеи.

Следващия път, когато се сблъскате с проблем, не си мислете: „Какво трябва да направя?“ и определено не казвайте: „Какво трябва да направим?“ Просто посочете проблема, без по никакъв начин да намеквате, че имате отговора, и попитайте: „Какво можем да направим?“

Ще получите много по-добра обратна връзка.

Заедно

Екипите очевидно работят заедно, или поне би трябвало. И все пак, отбелязването на очевидното чрез използване на думата „заедно“ може да накара хората да работят по-усилено, по-дълго и по-ефективно.

Проучване, публикувано в Journal of Experimental Social Psychology, раздели участниците в две групи. Членовете на едната група работеха по задача самостоятелно, докато на другата група беше казано, че ще работят по задачата „заедно“ и можеха да поискат съвети от членовете на екипа.

Когато резултатите бяха сумирани, хората, които чуха думата „заедно“,

  • Работиха почти 50 процента по-дълго
  • Решиха повече проблеми правилно
  • Смятаха, че е по-лесно да се придържат към задачата
  • Казаха, че задачата е по-„интересна“ и е по-вероятно да я изпълнят отново

Въпреки че всъщност не са работили заедно.

„Социалните сигнали, които сигнализират за покана за работа с други, могат да подхранят вътрешната мотивация, дори когато хората работят сами.

Резултатите показват, че сигналите за съвместна работа могат да вдъхновят вътрешна мотивация, превръщайки работата в игра“, пишат изследователите.

Не съм сигурен, че може да се говори за „игра“, що се отнася до работата, но чувството, че си част от екип; чувството, че си част от нещо по-голямо от самия теб, прави огромна разлика.

Да речем, че сформирате екип. Не казвайте просто на хората, че ще бъдат членове на екип. Не им казвайте просто какво трябва да постигнат. Кажете им, че ще работят заедно по даден проект. Кажете, че ще постигнат резултата заедно. Науката показва, че е вероятно те да работят по-усърдно, по-дълго и по-ефективно.

…………..

Джеф Хейдън, автор на „The Motivation Myth: How High Achievers Really Set Themselves Up to Win“, за Inc.com.

Превод и редакция: Георги Георгиев

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ