Слабо подобрение на потребителските нагласи в Германия

Слабо подобрение на потребителските нагласи в Германия

Германските потребителски нагласи за юни се подобриха по-слабо от очакваното, тъй като германците остават в известна степен предпазливи въпреки намаляващия брой на новозаразени с Covid-19 и подобряващите се растежни перспективи пред водещата европейска икономика. Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода 6-17 май, предава БНР.

Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за юни 2021 г.) се повиши до -7,0 пункта от -86, пункта през май, но при очаквания за по-рязко подобрение към -5,2 пункта.

Потребителите са по-оптимистични по отношение на състоянието на техните лични доходи, както и на цялостното икономическо развитие, но при известно влошаване на склонността им да пазаруват, показва проучването.

Според експерта от GfK института Ролф Бюркл спадът в случаите на заразени с коронавирус и по-нататъшният напредък на ваксинациите отварят вратата към още стъпки за облекчаване на противоепидемичните мерки през следващите седмици.

"В момента това подхранва главно икономическия оптимизъм и създава усещане за ново начало. След като бъдат премахнати всички локдаун мерки, домакинствата са готови да започнат да харчат по-безразборно през летните месеци, тъй като заделиха много пари по време на пандемията", каза Бюркл. 

Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец май), за да определи настроенията за следващия месец (за юни), като през май два от трите показателя отбелязаха повишение, а един се понижи след три поредни месеца на растеж.

GfK индексът на икономическите очаквания на германските потребители скочи много рязко през май до 41,1 пункта от 7,3 пункта през април, достигайки най-високо ниво от март 2018 г.

Подиндексът на потребителските очаквания за доходите пък скочи през май до 19,5 пункта от 9,3 пункта месец по-рано, компенсирайки част значителна част от неговия спад с 13 пункта през април.

Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, обаче се влоши през май до 10,0 пункта от 17,3 пункта през април - първо понижение след три поредни месеца на растеж. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ