Добавената стойност на екипната грамотност
За почти три десетилетия на обучение на стотици компании за подобряване на печалбата и ангажираността, моят съвет никога не се е променил. Винаги е бил да помагате на служителите си да мислят и действат като собственици и да ги третирате като партньори. Това води до по-добри финансови резултати за компанията и по-добър живот за служителите, които водят тези резултати, пише Бил Фоч в статия за Inc.
Ако вече сте собственик на бизнес, пиша той, сте наясно с няколко неща. Едно от тях е, че повечето от служителите ви никога не са притежавали бизнес. И така, как точно да накарате хората да мислят и да се държат така, сякаш са финансово грамотни?
Няма нищо лошо в това да преподавате финансова грамотност на служителите си. Без какъвто и да е бизнес нюх, рискувате много. Почасовите работници няма да си направят труда да обръщат внимание на разходи като инвентар и доставки, ако смятат, че компанията изобилства от приходи. Манталитетът "клиентът винаги е прав" може да ги накара да предлагат отстъпки, които не можете да си позволите. Бизнес неграмотен служител често пречи на стойността на вашата компания, вместо да й помага.
Бизнесът плаща за финансово обучение с надеждата, че знанието ще означава власт. Добронамерените обучители предлагат универсален курс за неща като отчети за доходите, баланси и паричен поток. Но ефектите вероятно са не само краткосрочни, но и без значение за ежедневната работа на вашия персонал.
Някои компании може да приемат финансовата грамотност по-буквално. Един голям американски производител на промишлено оборудване, с когото работихме реши, че обучението за инвестиции е правилният начин и накара всеки служител да се запознае с оборотния капитал. Главният изпълнителен директор започна да обучава сам 150 мениджъри. Всеки от тях отиде да тренира няколко хиляди под тях. Това обаче не ангажира служителите и със сигурност не доведе до дългосрочни печалби.
Ами ако вместо това са тръгнали в другата посока? Ами ако бяха попитали своите служители на първа линия коя е най-добрата възможност за подобрение на компанията, след това клиентите си и накрая своите мениджъри? Ами ако бяха работили от самото начало?
Бизнес грамотността ангажира служителите с осезаема оперативна икономика, а не с абстрактни идеи. Тя е изградена върху неща, които вашите служители вече знаят. Това гарантира подкрепа на служителите, защото се основава на техния принос и не ви струва нищо.
Процесът започва с кратко проучване на служителите, което събира идеи за подобряване на бизнеса. Мениджърите съставят обратната връзка с приноса от клиенти и от финансовите данни, за да определят най-належащите проблеми. Те се споразумяват за обективен оперативен показател, който всеки в организацията разбира и може да повлияе, като брутна печалба в долари по даден проект или доставени безопасни тонове руда, например.
В Boardman Manufacturing в Оклахома Сити помолихме всеки служител да представи едно нещо, което може да направи поотделно, за да подобрят показателите за ефективност и следователно да подобрят бонуса за всички. Мениджърите сортираха идеите по тип, след което събраха групи от 10-15 служители, за да прегледат идеите, като оцениха възможностите за подобрение на всеки. В случая по-долу годишната стойност на събраните идеи е над 4 милиона долара. Осъзнаването само на половината от това би променило предвидения бонус от 2 седмици заплащане на 3 месеца заплащане.
Всеки път, когато клиент ме попита за нашата програма за обучение по финансова грамотност, аз казвам: "Каква програма за обучение?" Не се изисква обучение. Няма класа. Всичко е учене, направено по най-добрия начин - чрез правене. Всичко е практическо, защото подходът е конкретен. Това не е финансова грамотност, а бизнес грамотност.
Вместо обучение има разговор, който е от решаващо значение за бизнес грамотността на вашата компания и е такъв, който ще провеждате отново и отново, надяваме се всяка седмица. Всеки екип трябва да обсъди как техните ежедневни решения влияят на вашия показател за ефективност. Ще направите номера видим за всички, някъде, където можете да го актуализирате и проследявате. Ще говорите за неговите движения и как да го накарате да се повиши през следващите седмици. Може би е ефективността на труда или материалните разходи. В идеалния случай ще обвържете стимул с представянето на показателя, така че всеки да може да участва в допълнителните печалби.
Ключът тук е, че обучението не е статично - практиката засилва разбирането за икономиката на вашия бизнес, седмица след седмица. Служителите, които разбират икономиката, са мотивирани от тях. Те се занимават с бизнес за печелене на пари. Когато все пак правят пари, заплатите вероятно ще се подобрят, привличайки по-силни таланти към вашата работна сила. Това ниво на ангажираност носи конкурентно предимство, което финансовата грамотност просто не може да предложи.
По отношение на възвръщаемостта на инвестициите финансовата грамотност е разходен център. Бизнес грамотността, от друга страна, има потенциала да бъде значителен център за печалба.
Източник: Бил Фоч, основател и президент на Open-book coaching, за Inc.com
Превод и редакция: Нели Тодорова
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.