Добра работа!

Добра работа!

Всеки, който все още мисли, че яденето на гроздето на 31 декември е единственото нещо, което испанците са способни да правят в унисон, греши. Защото в продължение на почти три месеца мнозина, независимо от тяхната възраст, пол, произход, социална класа или политическа ориентация, имаха ежедневна среща, в осем следобед, на балконите и прозорците на домовете си, за да ръкопляскат заедно на здравните работници, които се борят срещу коронавируса. Това е спонтанният начин, по който ограниченото общество иска да предаде искрената си признателност на тези професионалисти за тяхната голяма работа. Малък жест, който послужи, особено в най-суровите фази на пандемията, да вдъхне кураж и сила на тези анонимни герои. И ако нещо толкова просто като аплодисментите се получи, защо не се практикува повече в компаниите?

„Веднъж мениджъри ми казаха шеговито, че ако в тяхната компания се чуят аплодисменти, всички биха си помислили, че шамарят някого“, разказва Пако Муро, главен изпълнителен директор на Otto Walter International и автор на GER /Ефективно управление на наградите, изд. Empresa Activa, 2018/.

Според Бенито Вилямарин, вицепрезидент, отговарящ за персонала в Bimbo, признаването на работата на екипа е ключово за постигане на ангажираността на сътрудниците. „От една страна, им се дава много ясен сигнал, че са на правилния път и това е начин за засилване на поведението на хората. От друга страна, това създава увереност, защото ги кара да проумеят, че работата им добавя стойност за компанията и следователно сами да се мотивират и стремят да посрещнат нови предизвикателства“, добавя Вилямарин.

И какви са последствията от това да не го направите? Фрустрацията и демотивацията оглавяват списъка на този мениджър. „Без признание, да правиш нещата по-добре или по-лошо, вече не е важно, защото, дори и да положат усилия, работникът чувства, че това усилие е без смисъл. Той може да се почувства като инструмент или средство за постигане на целите на другите, и ще има ниско чувство за принадлежност към фирмата“, предупреждава той.

Много добре!

„Да кажеш на сътрудник, че е много добър, не допринася много. Трябва да му кажеш защо е добър и в какъв конкретен проект или задача той го е демонстрирал“, обяснява Пилар Джерико, президент на Be-Up. Освен това, продължава той, много е важно това поздравление да е искрено, да не се прави просто, за да изглежда добре. Трябва да идва от сърцето. Според него дори 5-минутен разговор е достатъчен, за да може служителят да почувства, че началникът му отделя това време, за да оцени неговата работа.

От своя страна Пако Муро смята, че една от най-често срещаните грешки е, че е склонен да изкаже благодарности, вместо да употребява изрази като „добре направена“, „много добра идея“ или „много добра работа“. Все пак „Благодаря!“ е сърдечно и любезно, но не е признание за свършената работа.

Как да засвидетелстваме това признание?

Финансовите награди винаги са добре приети, но има много други начини да се награди доброто представяне. Обучение, менторски програми, ваканции, почивни дни, възможности за участие в интересни проекти. Бенито Виламарин изтъква, че добре структурираната програма за признание на усилията на екипа трябва да включва както материални, така и нематериални елементи и не забравяйте, че един малък жест или коментар може да промени отношението на хората към фирмата.

„Материалната награда е все още краткосрочен инструмент, който лесно се забравя, докато едно емоционално признание често е по-осезаемо, защото е персонализирано“, казва той.

Успоредно с кризата на коронавируса, Bimbo стартира инициативата #GraciasEquipo - кампания, в която фирмата отпечата имената на своите 5000 работници върху опаковката на своя водещ продукт, емблематичния му хляб. „Това имаше за цел да благодари, мотивира и насърчи допълнителните усилия, положени от всеки от сътрудниците в това време на силно емоционално въздействие и висока несигурност", разказва Вилямарин.

Дигитални поздравления

Да, това е време на несигурност, но и на промяна на навиците. Сред тях е безпрецедентния тласък на работата от вкъщи, което води до въпроса: „Възможно ли е да се разпознае нечий труд с технологични средства?“

„Докато корекциите или порицанията трябва винаги да се правят лице в лице, така че тонът и жестът да помогнат за модулирането на това деликатно съобщение, признанието за добре свършената работа, от друга страна, е мултимедийно. То може да се направи лично, публично, по имейл, по телефона, чрез WhatsApp или чрез комбинация от тези и други елементи“, обяснява Пако Муро.

В електронната книга „Как да подобрим задържането на служителите“, публикувана миналата година от LinkedIn, поздравяването на служителите поотделно, но пред останалите членове на екипа, беше определено като един от седемте ключа за изграждане на добра мотивация и запазване на таланта вътре във фирмата. „Именно за да насърчи тази практика, професионалната социална мрежа лансира LinkedIn Kudos - инструмент, който позволява на потребителите да отпразнуват постижението на колега, да го приветстват или да му благодарят за помощта. Това признание се показва като актуализация в профила“, обяснява Анхел Саенц де Сенсано, ръководител на LinkedIn Talent Solutions за Испания и Португалия.

От LinkedIn препоръчват признаването на служителите да става както цифрово, така и лично. „Работникът винаги ще благодари на своите колеги или шефове, че са отделили време да говорят с него и да го поздравят от първо лице. Това е нещо, което генерира повече сътрудничество в екипа. Но ако в допълнение направите това признание и дигитално, въздействието ще бъде още по-голямо“, категоричен е Саенц де Сенцано.

Източник: El Economista

Редактор: Нели Тодорова

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ