Провал или стъпка към успеха
Едно от най-големите препятствия пред успеха е страхът от провал. Дори бих казал, че този страх е по-лош от самия провал, защото той ви обрича на живот, в които никога няма да реализирате пълния си потенциал.
Скорошно проучване, публикувано в Журнала за експериментална социална психология (Journal of Experimental Social Psychology), открива, че успехът на човек, изправен пред провал, преминава през фокусирането върху крайния резултат (това, което искате да постигнете), вместо върху избягването на неуспеха. Макар че полагането на усилия за избягването на провал може да изглежда като добър начин за предотвратяването на нежелано развитие, хората, които подхождат по този начин към неуспеха, се провалят много по-често от онези, които гледат на нещата по-оптимистично и се фокусират единствено върху собствените си цели.
Истинските иноватори, оформящи света, в който живеем, гледат на провала просто като на стъпка към успеха. Томас Единсън е чудесен пример за това. Първият успешен опит с електрическа крушка на Едисън идва след 1000 неуспешни такива. Когато го питат какво изпитва човек, котйо се е провалил 1000 пъти, той е казал: „Не съм се провалял 1000 пъти. Електрическата крушка бе изобретение, което изискваше 1000 стъпки.“
Това е начинът на мислене, които разделя успехите от провалите. Томас Едисън не е единственият пример за това. Ръкописът на Дж. К. Роулинг на първата книга за Хари Потър е бил отхвърлен от 12 издателства преди да бъде приет от 13-то. Опра Уинфри е уволнена от работа в телевизията, защото й казват, че не е годна да бъде на екран. Скоро след това обаче тя се превръща в безспорна кралица на телевизионни предавания. Хенри Форд два пъти губи подкрепата на инвеститори, преди да създаде първият си работещ прототип на автомобил. Списъкът е безкраен.
Действията, които човек предприема, когато е изправен пред провал, са от критично значение за способността му да се възстанови от него. Те също така имат голямо значение за начина, по който останалите гледат на вас и на вашите провали. Ето 4 неща, които трябва да направите след провал, ако искате да си гарантирате успех в бъдеще:
Сами обявете лошите новини
Ако сте направили грешка, не стойте с кръстосвайте пръсти, надявайки се, че никой няма да забележи, защото неизбежно това ще се случи. Когато някой друг отбележи вашия провал, този единичен неуспех става двоен. Хората ще се чудят защо не сте казали нищо за вашата грешка и най-вероятно ще препишат това на неувереност или невежество, две неща, с които не искате да бъдете асоциирани.
Дайте обяснение, но не си търсете оправдания
Когато поемате пълна отговорност за допуснатите от вас грешки вие печелите симпатии, вместо неодобрителни погледи. Това показва увереност, почтеност и отговорност. Важно е обаче да се придържате към фактите. „Изгубихме този клиент, защото не успях да се справя със задачата преди изтичането на крайния срок“ е разбираемо обяснение за провал. „Изгубихме този клиент, защото кучето ми бе болно и аз трябваше да се грижа за него през уикенда“ не е извинение.
Представете план за коригиране на грешките
Поемането на отговорност за направената грешка е важна първа стъпка, но тя не може да бъде последна, ако искате да запазите добрата си репутация. Следващият ви ход е от ключово значение. Вместо да чакате някой друг да оправи вашата бъркотия, трябва сами да предложените решения на проблема. Нещо повече, ако вече сте предприели конкретни стъпки за коригирането на грешките, то трябва да ги споделите с вашия шеф и колеги при първа възможност.
Предложете план за превенция
Освен план за разрешаване на проблемите, трябва да имате и план, с който да обясните какво ще направите, за да не правите тези грешки отново. Така вие ще уверите останалите, че сте си взели урок от този неуспех и че знаете как да подходите, ако се изправите пред същия проблем в бъдеще.
В крайна сметка ефекта от провала зависи от гледната точка на човек. За някой той е съкрушително поражение, а за други е незначителна спънка към постигането на някаква цел. Хубавото е, че човек лесно може да промени начина, по който гледа на провала, стига да го иска.
...............
Травис Брадбери, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com
Редактор: Георги Георгиев
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.