Туризъм

Тенденциите за лятото: Колкото се може по-близо до дома

Тенденциите за лятото: Колкото се може по-близо до дома

Тенденциите за лятото: Колкото се може по-близо до дома

Европейците жадуват да пътуват след пандемията. Трима от четирима жители на Стария континент вече са организирали ваканцията си през лятото – в региона или в собствената си страна, независимо от войната в Украйна, скока на заболелите от COVID-19 и поскъпването на живота. Този отговор са дали 77% от анкетираните европейци, спрямо 67 на сто – през миналата година по същото време. Повече от половината планират да посетят друга европейска страна, докато 30 % ще бъдат близо до дома и ще отпускат в границите на собствената си страна.

Такива са резултатите от последното месечно проучване на Европейската туристическа комисия в Брюксел, което оценява нагласите за пътуване в десетте най-големи европейски пазари, включително Германия, Обединеното кралство, Франция, Холандия, Италия, Белгия, Швейцария, Испания, Полша и Австрия.

„Нагласите се увеличават сега, когато пандемията от COVID-19 до голяма степен се превърна в част от живота ни”, коментира Луис Араужо, президент на Европейската комисия за пътуване . „Комисията се радва да види, че въпреки несигурността, апетитът за пътувания расте и европейският туристически сектор остава устойчив”, допълва лидерът на неправителствената организация.

Над половината (56%) от европейците, които планират пътуване, възнамеряват да посетят друга европейска държава;  38% планират да предприемат пътуване с нощувки през юни-юли, а други 32% избират август-септември. Трима от четирима европейци възнамеряват да предприемат пътуване през следващите шест месеца, като Средиземноморието е най-привлекателно. Испания е най-предпочитаната дестинация сред европейците, пътуващи в чужбина между април-септември 2022 г., следвана от Италия, Франция, Гърция и Португалия.

Респондентите от всички анализирани пазари демонстрират оптимизъм за пътуване (80%), като готовността се покачва с възрастта – от 69% за поколението между 18 и 24 г., до 83% от анкетираните над 54 години. Резултатите от проучването потвърждават, че плановете за пътуване на европейците следват сезонен модел, като почивката на плажа е най-предпочитана през следващите месеци (22%), следвана от градската почивка или край езеро или река (15%).

Все по-голям дял от европейските пътници планират да похарчат 500-1500 евро (сега 51%, +8% в сравнение с предишното проучване) със съответен спад в по-високите бюджети (-8% за повече от 2000 евро. В същото време само 25% от избралите дестинация европейци са направили предварителна пълна резервация, което сочи за ограничен финансов ангажимент. Европейският туристически сектор трябва да има предвид, че тази година ще преобладават резервациите в последната минута.

Страховете от COVID-19 намаляват, но някои ограничения заради пандемията остават. Въпреки тях 27% в сравнение с 16% през декември ще реализират първоначалните си планове за пътуване. Затова помагат гъвкавата политиките за анулиране (14%) и разхлабването на мерките (13%). Третият фактор е ваксината като предпазна мярка за европейците. В същото време онези, които имат краткосрочни планове за пътуване, признават важността на строгите здравни протоколи, които осигуряват усещане за безопасност на 37% от тях и възможност да се насладят на пътуването – за 30 на сто.

„Анализът на данните сочи, че расте доверието в пътуванията сега, когато COVID-19 до голяма степен се превърна в ежедневие. Новата несигурност идва от продължаващата война в Украйна и растящите разходи. Въпреки тези предизвикателства европейският туристически сектор е устойчив”, коментира Луис Араухо.

Буди тревога увеличеното търсене на самолетни пътувания – със 7 на сто спрямо декември 2021 г., докато интересът за пътуване с влак и автобус се е свил до рекордно ниско ниво от август 2020 г. Затова Европейската туристическа комисия препоръчва да се насърчават алтернативните сухоземни пътувания, които ще намалят негативното въздействие върху околната среда.

Такава тенденция – превес на чартърните програми над автобусните, се забелязва и у нас. Но за разлика от европееца, българинът открива света и предпочита далечни дестинации – Малдиви, Занзибар, Доминикана и Шри Ланка (преди да бъде обявено извънредното положение там). Макар и да сме все още далеч от предпандемичните нива интересът расте, според Павлина Илиева, председател на Обединение „Бъдеще за туризма”. Според нея България отново не изигра правилно картите си. „С гъвкавата си ценова политика и субсидирането на чартърните програми Турция привлича онези чужди туристи, които можеха да почиват у нас. Вместо да сме проактивни в навечерието на сезона, ние си направихме реклама с обратен знак с репортажите, че сме на първа линия на военните действия и със съобщенията за плаващи мини в Черно море”, припомня Илиева. Тя и нейни колеги посочват, че записванията им са основно за Турция, Гърция, Испания и Италия, Египет, Тунис и Йордания, защото болшинството от хотелите по Черноморието, в планинските и балнеокурортите отказват да работят с български туроператори.

Светлана Тодорова-Ваташка

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ