Смелостта да се променяш
Представете си, че някой тайнствен оракул се смили над вас и любезно ви сподели, че един ден ще имате изключително успешен бизнес, лидер на пазара, но трябва да го стартирате в условията на хиперинфлация, полузатихнали протести и ужасна банкова криза.
Ще имате ли смелостта да започнете тази игра?
През 1998 г. бизнес средата в България е, меко казано, особена, а имената на осмелилите се да започнат или знаем много добре, или вече никой не помни. Сред първите със сигурност е това на „Трансимпорт“ – компания, която над 20 години предоставя на своите клиенти и партньори първокласна дистрибуторска услуга и богато портфолио от качествени продукти. Днес „Трансимпорт“ продължава уверено маратонското си бягане в FMCG сектора, ребрандирайки се като Delion, за да постига все така безкомпромисно високите си резултати.
„Води, не следвай“
Започнатото в края на 90-те приключение днес се отплаща с пазарно портфолио от над 50 бранда, сред които световноизвестни марки високоалкохолни напитки, винo, бира, захарни изделия, пури и пурети. Но началото на бизнеса е съвсем в духа на времето – малко несигурно и в същото време заредено с много потенциал.
„За някои брандове съществуваха по няколко вносителя, липсваше идеята за дългосрочност на бизнеса, залагаше се повече на еднократни сделки. Постепенно големите производители видяха потенциал за развитие в бившите комунистически страни, като по този начин започна голямата промяна за бизнеса. На пазара успяха да се задържат компаниите, които се адаптираха към новия начин на работа и инвестираха в хора, системи и технологии“, спомня си Цветан Бешевишки, управител на Delion.
Всичко това – и партньорствата, и хората, и системите, обаче се държи здраво от валутата на доверието – без нея всяка стратегия издиша. Доверието, градено с години на умни решения и бързи пазарни ходове, привлича големите международни компании, които днес сами търсят Delion за сътрудничество, поверявайки им не само продуктите от портфолиото си, но и „дистрибуцията“ на философията си. Защото бизнеси, живеещи на върха на сегмента си от десетилетия, несъмнено подаряват на клиентите си и преживявания, и послания.
Съвсем в този дух е и признанието за маркетинга на Delion, в чиито ръце вече години наред се чувстват съвсем удобно най-големите световни марки, доверявайки се на локален криейтив и реализация на някои от най-успешните си кампании. За една такава освен ефективна, но и истински забавна се сеща Рангел Рангелов, маркетинг мениджър на Delion. „Стъпвайки на неоспоримия факт, че никой не е станал велик сам, създадохме „Grant’s #ВеликиЗаедно“. Феновете на Grant’s ни разказаха за какво мечтаят, а жури избра трима, на които да помогнем да тръгнат към мечтата си. Едно момче, мечтаещо да стане актьор, стъпи на голямата сцена на Народния театър, получавайки съвети от Владимир Карамазов и Юлиан Вергов. Едно момиче със страх от шофиране изкара интензивен курс в голяма шофьорска школа и се вози в кола, ускоряваща до 250 км/ч за под 10 секунди. Дама, мечтаеща да се изправи пред голяма аудитория без сценична треска, се мотивира да преодолее притеснението си при презентиране.“
И обикновено в живота става така, че когато си готов да помогнеш на нечия мечта да стане реалност, реалността ти се отблагодарява за добре свършената работа с мечтани резултати. „През последните години се утвърдихме като компания, която може да създава добавена стойност във всички сфери – консуматори, клиенти, доставчици, служители и общество. Естествено, това се отрази на развитието ни и постигането на целите стана част от вътрешната култура. Две години работихме върху ребрандирането и промяната дойде естествено в момента, в който регистрираме най-добрите резултати в историята си, като това неминуемо се отразява и на самочувствието на служителите ни“, споделя Цветан Бешевишки.
„Бизнесът е като карането на колело. Или продължаваш да се движиш, или падаш“
Горният цитат, приписван на Франк Лойд Райт, посреща всеки влязъл в заседателната зала на Delion, за да му напомни, че постоянното движение е това, което те държи жив. В контекста на бизнеса е същото, защото умението да се променяш, докато си на гребена на вълната, е ключов талант и едновременно с това много ясен белег, че знаеш какво правиш. Именно затова бившата „Трансимпорт“ започва нова страница с ново име и нова визуална идентичност. „Delion е подбрано така, че от една страна, lion да говори за лидерската позиция на компанията в FMCG сектора. В същото време дава усещане за удовлетворение от постигнатите високи резултати – латинският корен на думата е deliciae и означава точно това – задоволство“, обяснява Рангел Рангелов.
Тази промяна обаче продължава да носи в себе си ценностите и амбициите на компанията, повдигайки ги към следващото ниво на развитие. „Заедно с тях вървят и доволните клиенти и доставчици, ангажираността на служителите и създаването на възможности за развитие в семейна работна атмосфера“, казва за наследството на „Трансимпорт“ управителят Цветан Бешевишки. Именно мотивираните и ангажирани служители са най-големият капитал и най-сигурният фактор, че високите постижения не просто предстоят – те са част от плана. Ребрандирането също влиза в този план, защото е естествен процес на промяна и развитие, който обаче трябва да бъде припознат и от движещата сила на компанията – служителите.
Всъщност резултатите, които показва екипът на Delion, водят логично към следващата стъпка по пътя на израстването на компанията. А в нея освен имиджовите промени са вложени и идеите за запазване на добрите позиции на пазара на труда и утвърждаването като работодателска марка.
„Клиентите няма да заобичат компанията ви, докато първо не я заобичат служителите ви“
Цитираме Саймън Синек, защото е успял да уцели къде печели най-много компания като Delion. Не ви трябва много време с някои от служителите на фирмата, за да ви стане ясно, че те обичат работата си и екипа, в който я вършат. А той е „жив, самомотивиращ се, желаещ промяната и подкрепящ иновациите“, както казва управителят на Delion и добавя: „Външният имидж на Delion определено е благоприятен и доста често се случва да бъдем препоръчани като добро място за работа. Смело мога да твърдя, че нямаме проблем с набирането и задържането на служители“.
В компанията наистина има минимално текучество на кадри, а немалко от служителите са с над 10-годишен стаж във фирмата. Към днешна дата в Delion работят малко над 60 търговски и маркетингови специалисти, като останалите функции са изнесени в корпоративния център за споделени услуги на VM Finance Group, от която Delion е част. Впечатляващ е фактът как този компактен екип успява да привлече и да представи на българския пазар световни брандове, чието доверие се печели и задържа трудно.
Удивително е как в контекста на напрегнатия и свръхконкурентен бизнес сегмент, в който се намират, взаимоотношенията на хората в компанията (без значение на какво ниво в йерархията се намират) са като в семейство, с тази разлика, че семейството не си го избираш, а тук съвсем съзнателно правиш избора да си с този екип, в тази атмосфера всеки ден.
За щастие, успяхме да хванем няколко служители на Delion за кратък разговор, за да разберем как се чувстват в компанията и какво ги задържа там.
[[{"fid":"353000","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":855,"width":1000,"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
Светослав Василев
– Как започнахте работа в Delion?
– Спомням си, че бях в командировка във Варна. Бързах да стигна до София навреме, за да не закъснея за интервюто. Но трябваше да спазя дрескода – риза, панталон… И влязох в една бензиностанция, за да се преоблека. Второто интервю ме свари в Ловеч и пак се преобличах по бензиностанциите. Но и на двете интервюта се чувствах чудесно. По принцип винаги съм уверен, защото в сферата на търговията човек трябва да вярва в себе си. Спомням си, че казах на водещите интервюто, че мога да продам и хладилник на Антарктида. Бях почти 100% сигурен, че ще ме вземат, и така и се оказа – на третото интервю си подписах договора.
– Какъв беше първият ви работен ден?
– В момента, в който пресякох бариерата към офиса на тогавашния „Трансимпорт“, сега Delion, си казах, че искам след 10 години пак да мина оттук. Още на пръв поглед ми хареса обстановката, харесаха ми колегите. Общо взето, се идентифицирах с политиката и визията на компанията и си казах, че това е моята работа, и така до ден днешен вече 11 години.
– Какво ви кара да се чувствате така?
Харесва ми, че има много обучения, харесва ми иновативният начин на мислене, харесва ми свободата на работа, защото така един служител може да се изяви. Освен това на последната търговска среща, която имахме, направо ме смая развитието на компанията през последните години и ръстовете, които постигаме и като обем, и като обороти. Това ми вдъхва доверие към работодателя ми, чувствам се лично удовлетворен и професионалното ми самочувствие е на ниво.
[[{"fid":"353001","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":962,"width":1000,"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]Мариета Станчева
– Спомняте ли си първия си работен ден в тогавашния „Трансимпорт“, сега Delion?
– Веднага ще ви кажа: тогавашният ми шеф ми обяви, че отиваме на партито Midnight Sun в Бургас. Изкарах два чудесни дни в Бургас, запознах се с всички колеги и ми дойде много добре. И ми хареса да бъда на работа в „Трансимпорт“, сега вече Delion.
– Как изглежда един ваш работен ден?
– Работата ми е доста динамична, интересна, пълна с напрежение, но на мен това ми харесва. С чисто сърце мога да кажа, че я обичам. Миналата година мислех да напусна, защото ми предложиха по-добри финансови условия, но не можах. Плаках в продължение на две седмици вкъщи (просълзява се и в момента – бел. авт.) и не можах да напусна. В последния ми работен ден колегите ми бяха организирали изпращане. Дойдох на работа като болна. Предишния ден се бях сбогувала с управителя и той тогава ми каза: „Давам ти 14 дни, ако искаш, върни се“. Обаче аз не се възползвах от 14-те дни, а в петъка, когато трябваше да напусна, просто му се обадих и му казах, че оставам.
– Интересува ли ви друга позиция в компанията?
Истината е, че не искам да си сменям позицията. Харесвам си работата, защото комуникирам с клиенти всекидневно. Освен това има различни ситуации, които те предизвикват да решаваш проблеми. Тази позиция е идеална за моя характер. Тук съм вложила 13 години от живота си и го правя с душа и сърце – това е важното. Или го правиш с душа и сърце, или просто не си за тази работа.
[[{"fid":"353002","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","alignment":"","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":800,"width":1000,"class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]Красимир Кралев
– Разкажете ни малко повече за работата си.
– Управлявам екип от търговски представители. През първата част на деня съм в офиса и се занимавам с търговска администрация на екипа, работа с локални ключови клиенти в София, предложения, участия, брошури, договори, проверка на споразумения и т.н. След това задължително работя по пазара с човек от екипа в региона.
– Как решихте да кандидатствате в Delion?
– В предишните компании, в които съм работил, си сътрудничех добре със служителите на „Трансимпорт“ тогава. Имах добри впечатления от компанията и когато бях в търсене на работа, видях, че има отворена позиция. Започнах като търговски представил и после ме повишиха.
– За тези 5 години работа на какво ви научи Delion?
– Да бъда по-отговорен и лоялен към задачите, клиентите, партньорите, колегите. Добих рутина и умения да вземам решения. Вече съм на такъв етап, че всички договорки и активности, които правим с локални ключови клиенти в София, с големи вериги с над 35-40 обекта, минават през мен. Компанията ти дава свобода да вземаш решения. Хубаво е да делегираш на служителите си, за да може да ги развиваш.
– Може ли да назовете важна идея или послание, което остава у вас и като част от работната ви етика заради работата ви в компанията?
– Един от нашите големи партньори e William Grant and Sons. Тяхното мото от фамилния им герб е Stand Fast. Ако трябва да го приложа в днешно време, мога да кажа, че Delion е една от компаниите, развиващи се доста бързо. Гъвкави сме, различни сме и необичайни, както например джин Hendrick’s, който се произвежда от William Grant and Sons.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.