Тестът с вестника

Тестът с вестника

Тестът с вестника

През 2005 г. легендарният инвеститор Уорън Бъфет и основателят на Microsoft Бил Гейтс се включват в сесия с въпроси и отговори в Университета на Небраска-Линкълн. Тогава един студент пита Бъфет как той би разбрал дали неговият мениджърски екип взима етични решения, които отговарят на заложените от него ценности и норми в компанията. В отговор Бъфет предлага „тест“, с който много мениджъри днес вероятно не биха се справили.

„Аз карам мениджърите да оценяват всяко действие, което предприемат, не само на база правните стандарти, макар че това е на практика първия тест, но и на база на това, което наричам „тест с вестника“, казва Бъфет.

Целта на този тест е да се отговори на въпроса: Ако в местен вестник се появи статия, написана от умен, но не особено недружелюбен репортер, за решение, което сте взели, или действие, което сте предприели, как бихте се почувствали, когато вашите роднини, приятели и съседи го прочетат?

Ако тази статия не ви засрамва и не ви кара да се чувствате неудобно в компанията на тези хора, то решението ви вероятно не е било неетично.

„Доста е просто. Ако вашето решение или действие премине този тест, то всичко е ок. Ако нещата са близо до това да прекрачат границите, то не сте преминали теста“, казва Бъфет.

Тестът с вестника на Бъфът може да ви помогне да достигнете най-високите върхове в бизнеса, тъй като в неговата основа е разбирането на значението на репутацията.

„Имаме предостатъчно пари. Бихме искали да имаме повече, но можем да си позволим да загубим пари. Не можем обаче да си позволим да загубим репутацията си“, обяснява Бъфет.

Коментарът на Бъфет за репутацията не е просто еднократна забележка, с която да впечатли студент. Той е житейски урок, който е в центъра на кариерата на главният изпълнителен директор на Berkshire Hathaway. „Нужни са 20 години, за да си изградите добра репутация, и 5 минути, за да я съсипете. Ако се замислите над това, ще правите нещата различно“, казва още той.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ