Управление

Лица

|

Благите шефове са по-ефективни

Благите шефове са по-ефективни

Много шефове мислят, че лидерът трябва да бъде дистанциран и строг със своите служители, за да бъде обективен.Те се опасяват, че ако са по-благи и по-снизходителни, ще изглеждат слаби и това ще подкопае мотивацията и уважението на техните служители. За да подкрепят своята гледна точка, те често дават за пример Стив Джобс, който е известен с лошото си отношение към своите служители.

Когато обаче става дума за успешни лидери, примерът със строгия шеф е изключение от правилото, а не нормата. Последните проучвания показват, че прекалено строгите шефове създават сериозни здравословни и мотивационни проблеми за своите служители, което би трябвало да накара повече хора да се отдръпнат от този стил на ръководене.

Освен че не създават подобни проблеми, благите шефове носят огромни предимства на своите служители. Според прочуване на Калифорнийския държавен университет, Лонг Бийч (CSULB), шефовете, които се държат по-добре със служителите си, имат по-сплотени и продуктивни екипи, които постигат по-добри резултати.

Какво обаче означава „благ шеф“ и как човек може да се превърне в такъв, без да изглежда слаб и несигурен? Това са няколко неща, по които ще разпознаете добрите шефове.

1. Не бъркат добротата със слабост

Едно от най-трудните неща за повечето шефове е да разберат, че да си добър не е слабост. Ключът към намирането на баланс, между това да бъдеш добър и да не изглеждаш слаб, се крие в осъзнаването на факта, че  добротата сама по себе си е проява на сила, защото тя е пряка и ясна. Когато казвате на хората трудната истина, която те трябва да чуят, вие показвате много повече добрина, отколкото когато опитвате да ги защитите от труден разговор. Това е слабост.

2. Те са уверени, но не и арогантни

Хората обикновено търсят уверени лидери, защото увереността е заразна и ни помага да вярваме, че ни предстоят велики неща. Работата на шефа е да следи увереността да не се превърне в арогантност и цинизъм.

Увереността идва от вярата във вашите способности и знанието до къде се простират техните граници. Когато загубите представа за действителността, започвате да мислите, че можете да направите неща, които не са във вашите възможности. Изведнъж всичко започва да се върти около вас. Тази арогантност обикновено се превръща в причината служителите ви да загубят доверието си във вас.

Великите лидери са уверени, но и скромни. Техните постижения и позиция не ги карат да мислят, че са по-добри от всички останали. Те не се страхуват да запретнат ръкави и да си изцапат ръцете, когато е необходимо. Те не никога не искат от служителите си да правят нещо, което самите те не са склонни да направят.

3. Те са силни, но не и груби

Преди да последват един лидер, хората искат да разберат дали той е силен и решителен. Те се нуждаят от лидери, които не се страхуват да поемат рискове, лидери, които могат да вземат трудни решения и да поставят благосъстоянието на екипа си на първо място. Те търсят лидери, които няма да се скрият, когато нещата не вървят добре.

Много шефове бъркат грубото и контролиращото поведение с проява на сила. Те мислят, че упражняването на силен натиск и контрол ще накара служителите им да бъдат по-лоялни и отдадени на работата. Вие не показвате сила, когато принуждавате хората да правят това, което искате, а като показвате, че може да се справите с всяка трудност, пред която се изправяте.

4. Дават пример без да проповядват

Великите шефове вдъхват доверие и възхищение със своите действия, а не само с думите си. Много лидери казват, че почтеността е изключително важна за тях, но най-добрите лидери показват почтеност ежедневно. Най-добрият начин да накарате вашите служителите да се държат по определен начин е като самите вие демонстрирате желаното поведение.

5. Намират баланс между работата и забавлението

Има много шефове, които знаят как да се забавляват. За съжаление, това често оказва негативно влияние върху техните резултати. Освен това, за всеки шеф, който отдава прекалено много внимание и време на веселбата, има поне един, който изобщо не знае как да се забавлява.

Компаниите се нуждаят от добри и балансирани лидери, които да знаят как да мотивират своите служители да дадат най-доброто от себе си в работата, но също така и да им позволяват да забавят темпото в подходящия момент, за да отпразнуват постигнатото и да изпуснат напрежението. Този баланс предотвратява прегарянето и подобрява продуктивността.

6. Създават лични връзки

Дори в една претъпкана стая, добрите лидери общуват с останалите по такъв начин, че ги карат да се чувстват все едно са единствените в стаята. Добрите лидери общуват на много лично и емоционално ниво, защото те никога не забравят че пред тях има човешко същество, което изисква тяхното внимание и уважение.

7. Знаят как да дават обратна връзка

Само един наистина тактичен и емоционално интелигентен лидер може да даде обратна връзка, която е точна и обективна, но същевременно с това и вдъхновяваща и мотивираща. Добрите лидери знаят как да вземат предвид чувствата и мнението на своите служители и да им предадат тактично посланието, което трябва да чуят, за да станат по-добри.

8. Те са щедри

Добрите лидери споделят заслугите и славата за постигнатото със своите служители и се радват на техните успехи също толкова, колкото на своите собствени. Те искат да вдъхновят своите служители да постигнат личните си цели и мечти, не само защото това ще направи екипа по-успешен, а и защото те просто се интересуват от благополучието хората.

Травис Брадбъри, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com

Ключови думи

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ