Повече цели - по-малко резултати...
Повечето от нас разбират рисковете, които крие преследването на твърде много цели едновременно. Този подход създава ситуация, в която е малко вероятно да постигнем значим напредък дори по една от тези цели. Основният въпрос в случая е как да определим най-важната цел, върху която да се съсредоточим? Ето четири стратегии, които ще ви помогнат да разберете коя цел трябва да бъде ваш приоритет и как да увеличите максимално шансовете си да я постигнете:
Целта ви трябва да отговаря на цялостната стратегическа визия на вашата компания
Ако сте служител (на каквото и да е било ниво), то първата стъпка при поставяне на цел е да поискате мнението на вашия шеф за нея – „Коя според вас е най-важната цел, върху която да се фокусирам тази година?“ Най-малкото, по този начин вие си гарантирате, че ще работите по нещо, което е важно за него, спечелвайки в процеса уважение и политически капитал в рамките на офиса. Освен това, ако шефът ви е добре запознат с цялостните операции на компанията, той може да ви насочи към дейности, които са от стратегическо значение за фирмата като цяло и които могат привлекат вниманието на по-висшестоящите мениджъри върху вас. От друга страна, ако сте мениджър в компанията, насочете вниманието си върху дългосрочната стратегия на компанията, от която да изведете краткосрочни цели. Например, ако компанията цели 10-процентов ръст на продажбите в сектор „потребителски стоки“ през следващите 3 години, то целта ви за тази година трябва да бъде насочена именно в подобряването на перспективите в този сектор – повече разговори с крайни клиенти и дистрибутори, повече разходи за маркетинг и повече промоции.
Създайте „график за изпълнение на целта“
Ако трябва да избирате между няколко „еднакво добри“ методи за изпълнение на вашата цел, следващата стъпка е да ги поставите нещата в хронологичен ред. Помислете за от какво имате нужда в дългосрочен план(да кажем между 3 и 5 години), за да постигнете целта си, и разпределете всичко това в различни категории – умения, познания, контакти, средства и тн. Аз например реших през 2013 г., че искам да започна програма за онлайн лекции. Целта ми през тази година обаче не бе да създам първия си курс – ако беше такава, то аз щях да създам един недовършен и не особено добър продукт. Още тогава аз знаех, че ако искам да се справя с тази задача първо трябва:
Да разбера как се прави и поднася такъв курс
Да изградя аудитория, която се интересува от това, което имам да кажа
Да идентифицирам теми, които аудиторията оценява като важни
Да направя пробен курс
Да пусна курса на пазара и да започна да го рекламира
Всички тези дейности бяха разпределени в календар, като всяка от тях имаше краен срок за изпълнение, обикновено в рамките на няколко месеца. Целият процес ми отне три годни, но следването на тези стъпки ми даде нужните познания и умения, за да не ми се налага на по-късен етап да коригирам редица грешки, които бих направил, ако нямах нужната подготовка. Много създатели на онлайн курсове например предлагат изключително качествени продукти, но не успяват да печелят пари от тях, защото темите, по които говорят, не привличат достатъчно голяма аудитория. Тези създатели трябва да се върнат на в началните фази на планиране и да се фокусират върху изграждането на реална аудитория, докато междувременно всички курсове, които са подготвили, събират прах.
Идентифицирайте ключова цел
В много случаи човек може да определи една цел, която, в случай че бъде постигната, прави всички останали задачи по-лесни за изпълнение. Например, писането на материали за високо уважавани издания може да има няколко ефекта за един писател – ръст на продажбите на неговите книги и повече покани за участия в презентации и лекции. От тук и логиката, че писането на колонка в престижно издание може да бъде по-добра първоначална цел от това просто да си кажете, че искате да давате повече лекции. Иначе казано, една цел може да отвори няколко врати наведнъж.
Дайте си кратък период от време, в който да се фокусирате върху една цел
Едно от най-големите предизвикателства, пред които се изправят моите клиенти, е притеснението, че те не влагат достатъчно усилия или пък че не вършат правилните неща. Те гледат своите по-успешни колеги и се чудят къде грешат. Ако тази тенденция за самосъжаление не бъде адресирана навреме, тя може да бъде изключително деструктивна. За това е добре да култивирате т. нар „целенасочено късогледство“, или иначе казано да принудите себе си да се фокусирате върху една цел за кратък период от време (препоръчвам периодът да бъде от около 6 месеца).
В съвременния корпоративен свят човек винаги е под натиск да върши повече неща и да ги прави по-бързо. Когато обаче правите стъпка назад, за да преоцените целите си и да определите най-важните си приоритети в момента, вие може да постигнете видим и измерим прогрес, който да подхрани дългосрочните ви амбиции.
..........................
Дори Кларк, автор на „Entrepreneurial You, Reinventing You, and Stand Out“, за HarvardBusinessReview
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.