Вредните елементи

Вредните елементи

Почти всеки един от нас в даден момент от живота си е бил част от токсичен екип или от организация, в която не може да разчиташ на никого. Превръщането на токсичното работно място в една по-добра среда за работа е отговорност не само на хората от отдел „Човешки ресурси", но и на всеки служител.

Какво обаче може да направи един добронамерен служител, лоялен към компанията, в която работи, когато стане жертва на токсичното поведение на част от своите колеги? Може да звучи контраинтуитивно, но най-доброто нещо, което може да се направи в случая, е да се борите с поведението на тези работници, като споделите оплакванията си с хора, които също имат проблеми с тях. Колкото повече хора се присъединят в каузата срещу непристойното поведение, което нарушава работния процес, толкова по-голям е шансът токсичните колеги да променят своето отношение към останалите.

Ако обаче тези усилия не доведат до желаната промяна в поведението и работното място започне да наподобява военна зона, бъдете готови да напуснете. За радост, този песимистичен сценарий не е толкова често срещан, но обикновено до него се стига, когато компанията ви не успява да се справи със следните токсични служители:

Мениджърът диктатор

Да, мениджърите са служители като всички останали, а тези от тях, които проявяват диктаторски наклонности, трябва незабавно да бъдат вкарани в релси от техните шефове. Мениджърите, които действат като диктатори, създават култура на недоверие, в която споделянето на информация и тясното сътрудничество може да ви костват работата. Тези условия карат служителите да работят ден за ден, защото не знаят какво ги очаква следващата сутрин, когато отидат на работа. Диктатурата насърчава поведение, при което всеки действа сам за себе си. Все пак, на кого може да се доверите? В едно непредвидимо и нестабилно работно пространство, споделянето с вашите колеги може да бъде изключително рисковано, защото те могат да се окажат съюзници на шефа ви и ваши врагове.  Назначаването на подобен човек на управленски пост е корпоративно самоубийство. Ако сте попаднали в подобна ситуация, започнете да актуализирате вашата автобиография.

Служителят клюкар

Всички познаваме този тип служители. Обикновено те са недоволни работници, които не са съгласни с новата посока на развитие на компанията или просто не са получили повишението, което си мислят, че заслужават. Те не се колебаят да разпространяват всевъзможни слухове и да постоянно да критикуват ръководството за „глупави решения“. Бъдете сигурни, че те ще се насочат първо към новодошлите служители, които все още не са се аклиматизирали към средата, за да опетнят някого или нещо. Тези хора трябва да бъдат наблюдавани много внимателно.   

Служителят, който непрекъснато тормози другите

Според проучване от 2010 година, цели 35% от работниците в САЩ съобщават, че са били жертва на тормоз на работното място. Интересното в случая е, че в 80% от случаите се отнасят за жени, които са били подложени на тормоз от други жени. Истината е, че тормозът на работното място може да съсипе кариерата ви и да навреди на вашето здраве. „Само 1% от случаите на тормоз на работното място извършителят бива уволнен. Обикновено се предприемат действия срещу жертвата на тормоза. Понякога единственият избор пред вас е да напуснете възможно най-бързо, особено ако компанията застава зад извършителя.“, казва Бабс Райън, автор на „America's Corporate Brain Drain.“

Служителят, който никога не поема отговорност 

Те са критични към останалите, но не признават грешките си и обвиняват колегите си всеки път, когато нещо не върви по план. Отказът им да поемат отговорност за действията си нанася сериозни щети върху културата, духа, атмосферата и удовлетворението на останалите работници. Трябва да разрешите проблема с този човек максимално бързо, преди да сте изгубили дозина от най-талантливите си служители.

Служителят, който саботира работата на другите

Този тип работник ще направи всичко по силите си, за да саботира всеки ваш проект, като поставя капани по пътя ви, разпространява слухове и прави фалшиви обвинения. Обикновено тук става въпрос за някакво лично отмъщение. Най-вероятно вие сте получили повишението, на което саботьорът се е надявал. Сега той е иска да съсипе живота ви, като създаде негативна кампания срещу вас.  Когато си имате работа с подобен човек, не забравяйте да се подсигурите отвсякъде, като изпратите нужните имейли, документирате всичко и направите няколко резервни копия, за да може да опровергаете всяко фалшиво обвинение.

............

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ