Успяха ли компаниите да задействат плановете си за управление на кризи?
Малко над една трета от компаниите у нас са имали предварителен кризисен сценарий, който е бил успешно моделиран по време на извънредното положение заради коронавирусната инфекция. Други 42% обаче биха искали да подобрят предварителната си подготовка за бъдещи кризи. Това показват данни от проучване, проведено от Бойден България през втората половина на месец май. То измерва и обобщава оценката за реакциите на компаниите на извънредната ситуация. Обхванати са над 330 представители на директорския състав на фирмите в страната – изпълнителни, финансови и оперативни директори, както и основни сектори като търговията, производство, финанси, фармация и технологии. Проучването е извършено чрез онлайн въпросник, а търсеният ефект е да се провери качеството на стратегическото планиране като инструмент за предвиждане на неочаквано положение и приложението му в състояние на кризи и форс мажьор.
За постигане на добра предварителна подготовка при извънредни ситуации, организациите би трябвало да имат въведен структуриран процес по стратегическо планиране за средносрочни и дългосрочни времеви хоризонти при използване на различни инструменти и специализиран екип, коментират от Бойден. Мнозинството от фирмите декларират, че имат структуриран процес по изработване на стратегия, както и че те самите участват в този процес. Като цяло 54% от компаниите смятат, че са реагирали адекватно на извънредната ситуация с COVID-19.
Само една трета от запитаните компании имат обаче отдел Стратегическо планиране, в болшинството организации тази функция е в обхвата на отдел Финанси и Изпълнителния Директор. Времевият хоризонт на стратегическите планове преобладаващо е в рамките на 3-5 години.
Главният стълб на добрата подготовка за необичайни ситуации е проработването на различни стратегически варианти. Малко над половината от респондентите потвърждават наличието на вариативно планиране в организациите си, показват още данни от проучването.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.