Ваня Иванчева: Иновациите в енергийния сектор имат много дълъг времеви хоризонт, което изисква търпение и постоянство

Ваня Иванчева: Иновациите в енергийния сектор имат много дълъг времеви хоризонт, което изисква търпение и постоянство

Ваня Иванчева: Иновациите в енергийния сектор имат много дълъг времеви хоризонт, което изисква търпение и постоянство

Най-големите рискове, които поема лидерът иноватор, са свързани с това дали е избран подходящият момент да се направи инвестиция или промяна и дали са оценени надеждно всички рискове и ползи, според Ваня Иванчева, изпълнителен директор на „Shell България“. „Иновациите са инициативи, които не са тествани, за тях няма история и база за сравнение. Това прави планирането и оценката трудни, а вероятността за грешка – голяма. Въвеждането им изисква усилия и определени лидерски качества по отношение на преодоляване на скептицизма и получаване на подкрепа от различни заинтересовани страни. Иновациите в енергийния сектор имат много дълъг времеви хоризонт, което изисква търпение и постоянство.“

Ѕhеll e нa бългapcĸия пaзap вече 32 гoдини и e eднa oт вoдeщитe ĸoмпaнии в бизнeca c тъpгoвия c пeтpoлни пpoдyĸти. В България компанията оперира верига от търговски комплекси за продажба на горива на дребно и развива своя бизнес с корпоративни клиенти чрез услугата euroShell Card. През 2017 г. Ѕhеll разшири своето бизнес присъствие в България, като добави доставките на авиационно гориво към портфолиото от бизнеси в страната. „Shell е инициатор на идеята за дигитализация на сектора на търговията с горива в България и въвеждане на мобилно плащане и дигитални фискални бонове в търговските обекти. Чувстваме се уверени да поставим темата за широко обсъждане. Зад гърба ни има глобална експертиза и опит, които можем да предложим и го правим с готовност“, споделя Ваня Иванчева.

Q&A

„Иновацията е способността да виждаме промяната като възможност, а не като заплаха“, според Стив Джобс. Споделяте ли подобно мнение и каква е личната ви формула за успешна иновация във вашата професионална сфера?

Напълно споделям това мнение и не се страхувам от промяната и нововъведенията, свързани с нея. В компанията, която представлявам, иновативното мислене се стимулира, подкрепя и оценява. Мениджмънтът на „Shell България“ се опитва да създаде среда, в която нашите служители споделят открито иновативни идеи за развитието на бизнеса и не се страхуват да мислят смело. Моята формула за успешна иновация е обективната и справедлива оценка на рисковете и ползите, постоянство и търпение при осъществяването и последваща оценка.

Кое мотивира и насърчава най-силно иноваторското мислене в бизнеса според вас?

Най-силният мотиватор за мен е, когато видя, че сме успели да осъществим такъв проект, въпреки че в началото е изглеждало трудно. Въвеждането на иновации в енергийния бранш може да отнеме дълго време и много ресурси. Обикновено изискват работа с различни групи и институции, както и сериозна оценка на рисковете и ползите на много ранен етап. Ярък пример за такъв иновативен проект е инициативата на „Shell България“ за въвеждане на използването на роботизирана техника при инспекция на съдове под налягане за автогаз, което значително да повиши нивата на безопасност при тези проверки. Горди сме, че след няколко години усилена работа нашето решение беше узаконено и се надяваме то да бъде използвано в бранша. Тази иновация е и ярък пример за принос към обществото, тъй като тя ще доведе до елиминиране на рисковете за живота и здравето на проверяващите газовите резервоари и ще обогати практиките, свързани с безопасността на труда.

Друг основен мотиватор за мен е екипът, с който работя – експерти, които задълбочено познават бизнеса и пазара и се стремят постоянно да предлагат подобрения и оптимизации, които да направят нашите операции още по-безопасни и надеждни, а клиентите ни – още по-удовлетворени.

На какво залага стратегията ви за дигитализиране на бизнеса с търговия с петролни продукти и какви цели си поставяте?

Shell е пионер в разработването и внедряването на цифрови технологии от десетилетия. В рамките на компанията темпът на дигиталното приемане се ускорява с почти експоненциална скорост. Дигитализацията помага да се генерира възвръщаемост за нашите акционери, подобрява процесите и надеждността на операциите. Горди сме с нашата програмата за лоялност ClubSmart, която активно се развива в посока на нейното дигитализиране. В България Shell въведе първата дигитална карта за лоялност в сектора за търговия с горива, което улесни и откри много нови възможности за потребителите. Те вече могат да получават индивидуални оферти и отстъпки на база на своите предпочитания. Безплатното мобилно приложение на Shell предоставя най-лесния и бърз начин, чрез който информираме клиентите си за текущи кампании и промоции и им предлагаме връзка с екипа на Shell чрез вградена чат функция.

„Shell България“ e сред инициаторите на дигиталната трансформация в енергийния сектор и с решения за корпоративните клиенти – от оптимизирано управление на разходите до компенсиране на въглеродните емисии. Shell Fleet Hub е дигитална платформа за управление на автопарка в реално време. Продуктът API (Application Programming Interface), или система за интеграция, позволява Shell Fleet Hub да бъде лесно и бързо интегриран с вътрешните системи за управление на клиентите.

За тежкотоварни превозни средства, пътуващи в чужбина, предлагаме бордови устройства EETS с цел оптимизация на времето на водачите и автопарка, както и допълнително управление на разходите. Приложението Shell Fleet Assistant дава възможност за планиране на маршрути, намиране на автомивки и ТИР паркинги, изчисляване на прогнозната сума за гориво и много други.

Считаме, че дигитализирането на нашия бизнес е правилната стъпка в прехода към бъдеще с нулеви въглеродни емисии. Те помагат за намаляване на въглеродния отпечатък на собствените ни операции и в предлагането на нисковъглеродни енергийни решения за клиентите ни.

Какви тенденции задават иновациите във вашия бранш и каква отговорност изискват?

Shell ясно осъзнава отговорността, която нашият бранш носи за бъдещето на обществото и осигуряването на мобилност с намаляващ въглероден отпечатък. Решенията, които ще вземем в следващите няколко години, ще определят бъдещето на нашата компания и позиционирането ни както на местните, така и на глобалните пазари. В рамките на „Shell България“ бихме искали да създадем среда, в която добрите идеи и решения биват обективно обсъждани, реалистично оценени, финансирани и изпълнени в точното време.

***

Бизнес визитка

Ваня Иванчева е част от екипа на международната енергийна компания над 20 години, а в началото на 2022 г. заема поста изпълнителен директор на „Shell България“. Освен сегашната си ръководна функция тя изпълнява и предишната си роля като старши финансов съветник в Shell за Централна и Източна Европа. От 2007 г. поема различни регионални позиции в ЦИЕ в областта на оценка на инвестиционните проекти на Shell, планиране и контрол на представянето на бизнеса, стандартизация и трансформация на финансите в региона. От 2015 г. е член на ръководния екип на „Shell България“.

Материалът е част от седмото специално годишно издание „Жената е“, което може да бъде намерено в платформата за дигитално четене ZinZin и онлайн на manager.bg/списание.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ