Кои западни автомобили ще забрани Русия?
Руските власти разглеждат възможността да ограничат вноса на чуждестранни марки автомобили. Забраната ще се отнася за коли на стойност до 800 хил. рубли (17 хил. евро), произведени в държави, които поддържат санкционните мерки на Запада срещу страната.
Как ще се отрази тази мярка на руския пазар?
Веднага трябва да се каже, че не се обсъжда забрана на „иномарките“, произвеждани на територията на Русия. През миналата година те обезпечиха над половината продажби на коли на територията на федерацията, пише „Свободная пресса“. Още 16% се падат на руските марки. Така прекият внос заема около една трета от пазара.
Ако ограниченията бъдат въведени, най-много ще спечелят държавите, които не участват в санкционните игри – Южна Корея, Узбекистан и Китай.
В изгодна позиция на руския пазар ще се окажат и западни брандове, които разчитат основно на местното производство на продукцията си – такива са популярните модели на алианса Renault-Nissan-АвтоВАЗ, като например Renault Logan, Lada Granta, Renault Duster, Nissan Almera и Terrano. В подобно положение са и Ford, Skoda, Volkswagen, Chevrolet.
Големите губещи
В най-лошо положение ще се окажат масовите производители, чиито продажби се основават основно на износа. Така Toyota може да изгуби заради забраната за внос на популярната Corolla, за Mitsubishi проблем ще бъдат ASX и Lancer, Mazda ще трябва да мисли за съдбата на „тройката“ си, а Suzuki рискува да загуби над половината си продажби на този пазар заради произвежданите извън Русия SX4, SX4 Classic, Jimny и Swift.
Така основният удар от мерките ще бъде понесен от японски компании, които „злоупотребяват“ с импорта на модели от средния ценови сегмент. Американските и европейските производители в по-голямата си част са локализирали производството си за РФ.
Ценови игри
Освен това таванът от 800 хил. рубли е доста консервативен. Днес под тази граница в страната могат да се купят много модели местно производство, бюджетни западни модели и базови версии на по-луксозни линии. Така забраната ще се отнесе само до ограничен списък модели и пазарът едва ли ще се срине от това, смятат наблюдателите. От Топ 25 на лидерите в страната под възможна забрана ще попадне само Toyota Corolla – досадно за почитателите й, но при седаните от С-класа се предлагат още 12 нейни конкурента, които няма да бъдат забранени от правителството.
Освен това производителите могат да предприемат ответни мерки. Много неща ще зависят от конкретната формулировка на забраната. Ако например фокусът падне върху тавана от 800 хил. рубли, то тази цена може лесно да бъде манипулирана. Да речем, Toyota може да добави към Corolla някои екстри и така цената й лесно ще превиши границата. Същото се отнася и за потенциално застрашените модели на Opel, Suzuki и Mitzubishi.
Засега обаче ограничението на вноса на автомобили прилича повече на показна акция от страна на Русия, целяща да поразтревожи западните производители, отколкото на ход, който ще нанесе сериозен ущърб. Със сигурност тази акция няма да хвърли в хаос нито руския, нито чуждестранните пазари.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.