Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|100% устойчивост
Шоколадът е краткият път към щастието, той е самото щастие на една ръка разстояние. Представете си за миг какво би станало ако се превърне в изчезващ вид?
Преди няколко години страните производителки на какао – основната суровина за шоколадовия разкош, който приемаме за даденост бият тревога: какаовите насаждения са в сериозен риск, устойчивостта на производството им е под заплаха заради няколко, едновременно действащи сериозни фактора: остаряването на насажденията в плантациите; негативното влияние на климатичните промени; офанзива на различни видове паразити и болести по какаовите дървета.
Всичко това води до значително намаляване на добивите. „Ако няма решителен отпор на заплахите, без съмнение до 50 или най-много 100 години какаото ще остане в историята”, предупреждава тогава Нага Кулибали , генерален секретар на организацията на страните производителки на какао (Copal). Битката трябва да започне едновременно по няколко направления и без намесата на правителствата и бизнеса от шоколадовата индустрия, няма да може да бъде спечелена, казва още той. Всъщност, още тогава е ясно, че една от основните причини за застрашителното намаляване на добива на какао е сериозен спад, с тенденция "Още надолу" в Кот д`Ивоар - най-големият производител на какао в света, с около 40% от световния износ на суровината, без която няма шоколад. И емблематичен пример за корените на очертаващата се какаова криза. Освен изброените вече рискови фактори, страната е разтърсвана и от политическа нестабилност, често е в дъното на негативни статистики за тежка бедност и експлоатация на детски труд. Сложна ситуация, почти безнадеждна. За бизнеса такъв тип кризи обаче са предизвикателство, в което можеш да измериш колко си голям наистина. Така се появява планът „Какао” на Нестле, който си поставя за цел да създаде устойчива местна среда, стъпила върху три здрави основи: 1). По-добро земеделие; 2). По-добро какао; 3). По-добър живот.
Нестле стартира планът „Какао” през 2010 година с ясни ангажименти, голяма част от които са с адрес Кот Д’Ивоар. Компанията инвестира в разработване на нови, устойчиви на болести и паразити насаждения, които започват да дават богати реколти. Над 3 млн. от тези супер какаови дървета вече са раздадени на производители, а общо се планира броят им да достигне 12 млн. Но това е само част от уравнението. Паралелно с това компанията започва и мащабна инициатива за обучаване на местни фермери (над 30 хил. на година) в добри земеделски практики – резитба, борба с вредителите, прибиране на реколтата и управление на посевите по екологично чисти начини. Това помага на почвата да издържа по-дълго и да е по-устойчива. Отстрани, разбира се, винаги има и скептици, които подмятат съмнения в коректните намерения на големите корпорации, които само гонят печалба. Но, ползите от устойчивото развитие не могат да се скрият и тук можете да видите как стоят на практика нещата сега, пет години по-късно.
Растеж чрез образование е другата голяма стратегическа цел, която планът „Какао” следва от самото начало. Освен създаване на полеви училища за производителите, „Cocoa-номиката” в действие изгражда и училища за местните деца, ползвани до момента предимно като оръдия на труда. Благодарение на the Nestle Cocoa Plan вече са построени 42 училища в подкрепа на образованието на 10 000 деца.
Фермерите, техните жени и деца постепенно поемат контрола над бъдещето си, защото вече могат да разчитат на по-добри стопанства, по-добра какаова реколта и на по-добър живот. Трите, жизненоважни елемента на устойчивостта! А първите й плодове вече са по цял свят. Миналият месец компанията обяви, че един от водещите й брандове KITKAT, се е превърнал в първата световна марка, която се произвежда от 100% устойчиво земеделие.
Това е само началото. Нестле има амбиция знакът на плана „Какао” да се появи върху опаковките на все повече нейни продукти.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.