Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Александър Йорданов, Glovo: България е един от успешните ни пазари с голям потенциал
Александър Йорданов е генерален мениджър на Glovo в България от първата половина на 2022 г. От 2023 г. отговаря за още 4 европейски пазара - Черна гора, Словения, Молдова и Босна и Херцеговина. Той координира всички дейности на платформата, подпомагайки динамичното развитие на мрежата на Glovo на национално ниво. Йорданов има богат опит в областта на мениджмънта и бизнес консултирането, със 17-годишна експертиза в бизнес планирането, трансформацията, управлението и лидерството.
През тези години работи за международни компании като IBM, Capita и Bain & Company в Лондон, Великобритания. Той има MBA диплома от INSEAD, бакалавърска степен по математика и икономика от Бристолския университет и магистърска степен от Manchester Business School.
- Glovo оперира на 25 световни пазара, а от 2021 г. е вече и в България. Универсален ли е бизнес-моделът на компанията, така че да бъде приложен директно на всеки местен пазар или са необходими анализи и адаптация, за да бъдат услугите възможно най-добри на локално ниво? Къде стои България в бизнес-картата на компанията?
- Може да се каже, че основата на бизнес модела е универсална, а нашата най-голяма добавена стойност е в процеса по ефективното свързване на трите основни заинтересовани страни – партньорите ни (магазини и ресторанти), куриерите и крайният клиент. И тук е важното място за човешката преценка.
Всеки бизнес модел има нужда и от локализация, която в нашия случай включва анализ на потребителските предпочитания и прилагане на съответните мерки. Ако вземем за пример категорията ресторанти – за да бъде успешна нашата услуга, сред най-важните неща са: да бъдат анализирани типовете кухня, които са най-предпочитани в определена страна и да бъдат опознати местните хранителни навици. Навиците наистина имат голямо значение - има държави, в които закуската е на почит и такива, в които часовете след работния ден са задължителното време за питие и хапване с приятели.
Бих дал за пример Испания, където поръчките на храна за вечеря се правят много по-късно в сравнение с други страни. Или Италия, където повечето ресторанти са затворени в часовете между обяда и вечерята. Това е пряко свързано с традициите и културата на испанците или италианците. В други страни като Словения или Черна гора поръчките на готова храна са доста равномерно разпределени през целия ден.
В допълнение към категорията ресторанти, Glovo предлага и други услуги за бърза доставка, които могат да зависят до голяма степен от това колко е развита търговията на дребно в някои страни, от броя на търговските вериги или тяхното отношение към сегмента на доставките. Така че анализът на тези особености на местния пазар е много полезен за успешното прилагане и надграждане на универсалната част на бизнес модела.
България всъщност е един от успешните пазари на Glovo. За времето, през което сме в страната, успяхме да постигнем много добри нива на обслужване. Компанията се справя добре на местния пазар също и по отношение на списъка ни с партньори и качеството на продуктите, които доставяме. Местният пазар има голям потенциал за развитие. Предстои да извървим дълъг път, но големите перспективи са отличен мотиватор.
- След пандемията, в света все повече се използва понятието Q-commerce. Как Q-commerce повлиява върху онлайн търговията на световно ниво и какви са плановете на компанията за разширение на този тип услуги в България?
- Сегментът, свързан с Q-commerce вече е огромна част от плановете на всяка една голяма платформа в света. Пандемията промени потребителските очаквания, а те са основният катализатор за развитие на бизнеса. “Q-commerce” съчетава предимствата на традиционната електронна търговия с иновациите в областта на доставките в рамките на 30 минути, а често и по-малко. В Glovo „Q-commerce“ е тази част от услугата, която обхваща всички доставки отвъд ресторантите – това са партньорствата ни с аптеки, супермаркети, търговци на продукти от първа необходимост за бита, подаръци и т.н. Възможността да получиш това, от което се нуждаеш до минути е удобство, с което потребителите свикват много бързо. Едно от решенията, с които отговаряме на тези потребителски нужди е отварянето на мрежа от собствени микро логистични центрове, наречени Glovo Express.
Другата посока, в която подобряваме потребителското преживяване е постоянният ни стремеж към увеличаване на списъка с партньори, с които работим в областта на Q-commerce – доставките на хранителни и нехранителни продукти за по-малко от 30 минути.
През втората половина на 2023 г. Glovo отвори в България своя първи микро логистичен център, разположен в София. Как това ще промени потребителското преживяване на клиентите ви по отношение на доставката на храни, напитки и стоки от първа необходимост? Бихте ли посочили някои интересни или впечатляващи примери или рекорди за ултра бърза доставка от световната практика на компанията?
Първият ни микро логистичен център в България отвори преди няколко месеца в София. В някои страни тези обекти се наричат още Dark Stores – най-общо казано, това е нещо като магазин, който е пригоден да работи само с доставки. Към момента в София предлагаме над 1200 продукта, разпределени в 17 категории. Клиентите ни могат да поръчват плодове, зеленчуци, месо, яйца, млечни продукти, спиртни напитки, печива, морски дарове, козметика, бебешки стоки, артикули за домашни любимци, стоки от първа необходимост и много други продукти, които биват доставени за по-малко от 30 минути. Всяка поръчка се обработва в рамките на от 2 до 4 минути и се предава на куриер.
Различното в потребителското преживяване при този тип пазаруване е възможността да получиш до вратата си това, от което се нуждаеш, дори в часовете, в които много от местните магазини вече не работят. Предимство е, че имаме директен контрол върху предлагания асортимент и можем да избегнем доста излишни ситуации, като например неудобството от това, някой от поръчаните продукти да липсва и да трябва да бъде заменен в движение.
Един от най-впечатляващите рекорди от практиката ни с доставки чрез нашите микро логистични центрове, за който се сещам, е доставката на 30 продукта от 8 категории в Румъния в рамките на 11 минути след приемане на поръчката. Друг интересен пример отново от северната ни съседка са няколко регистрирани поръчки от страна на ресторанти или барове, които включват големи количества безалкохолни напитки и дори плодове, направени чрез собствения ни магазин “Glovo Express”, за да попълнят своите наличности. Това става най-често през почивните дни, когато заведенията посрещат по-голям брой клиенти, а традиционните им доставчици са в почивка или в режим на работа с намален капацитет. Гордеем се, че този тип клиенти могат да разчитат на нашите ултрабързи доставки, когато се сблъскат с подобни предизвикателства.
- Освен че сте Генерален мениджър в България, отскоро отговаряте и за още няколко европейски пазара. Кои са те и какъв е Вашият общ поглед върху бизнес-картината относно Q-commerce и доставките в Източна Европа, спрямо Западните страни от континента? Може ли да се каже, че географското местоположение има значение за развитието на бизнеса?
- Пазарите, за които вече отговарям, освен за българския, са Черна гора, Словения, Молдова и Босна и Херцеговина. Общият ми поглед показва, че във всеки един от тези пазари, не само в Източна Европа, но и на запад, Q-commerce е все още в начална фаза на развитие. Но това е и един от сегментите, които се развиват с най-бързи темпове.
Географското местоположение може би няма чак толкова голямо значение само по себе си. Но има една тенденция, която се откроява в положителен план и тя е, че тук услугите растат с много по-бързи темпове, отколкото в някои от западните страни. Това се отнася и за Q-commerce сегментът - в Източна Европа ръстът е значително по-голям.
Друга тенденция, която откроявам в пазарите от Източна Европа е свързана с партньорите. При една част от тях все още има някакво базово недоверие по отношение на съвместната работа. Докато в Западна Европа, голяма част от тези притеснения са вече в миналото, пазарите са вече установени.
- През последните месеци публичната информация около Glovo често включва новини за подобрения, свързани не само с удобства за потребителите, но и такива, насочени директно към бизнесите, които си партнират с Glovo. Кои са новостите в приложението, разработени и въведени, за да бъдат в полза на местния бизнес?
- Стремим се да предлагаме все повече възможности, за да помогнем на нашите партньори да привлекат нови клиенти. Наскоро активирахме нови промоции и начини за реклама, така че местните компании и марки да постигнат по-добра видимост чрез нашето приложение. Всички партньори, които искат да увеличат растежа си, могат също така да следят в реално време как се представят техните кампании, за да достигнат до най-подходящите клиенти и да гарантират възвръщаемост на инвестициите си.
Освен това, тъй като знаем, че доброто съдържание привлича аудиторията, работим с все повече фотографи, за да помогнем на партньорите си да визуализират своите продукти по най-добрия начин.
В България си партнираме със значителен брой малки местни бизнеси, в чиито потенциал силно вярваме. Glovo е тук, за да ги подкрепи по пътя им - наясно сме, че са изправени пред редица предизвикателства и осъзнаваме колко полезни можем да бъдем по отношение на дигитализацията им. Ето защо постоянно ги подкрепяме с бизнес ноу-хау, който им помага да бъдат едновременно самостоятелни и конкурентоспособни.
В края на 2022 г. стартирахме Glovo Local - нова програма за малкия и среден бизнес в сферата на търговията на дребно и ресторантьорството, която дава възможност за дигитализиране на продукти и услуги. Glovo Local предлага богат избор от решения, съобразени с нуждите и желанията на партньорите ни, събрани в една платформа.
- Много от куриерите, които си сътрудничат с приложението, извършват доставките си с велосипеди. Преди около 1 година компанията представи своята програма "The Glovo Commitment", която има за цел да подобри пътната и личната безопасност на работното място. Каква е основната роля на тази инициатива в България?
- Стартирахме програмата „Ангажиментът на Glovo“ преди една година като част от мисията си да подобрим условията за куриерите, които си сътрудничат с платформата. Тя включва лекции по безопасност, достъп до образователна платформа за подобряване на собствените умения и други. Основната ни цел е да подобрим опита на всички куриери, които използват нашето приложение, като предоставим по-справедливи и безопасни условия, както и повече предимства при работа чрез платформата.
- Как подхождат българските потребители към нововъведенията и съвременните технологии, като основно средство за пазаруване, от гледна точка на вашия професионален опит с различни пазари по света?
- Както на всички други пазари, има много хора, които са любопитни към нововъведенията. Разбира се има и такива, които са по-резервирани. За нас обратната връзка от потребителите е изключително важна. Статистиката ни показва, че по-голямата част от хората, които изберат да опитат нашите услуги, остават с положителни впечатления, което е чудесен знак за нас.
- Какви са най-големи предизвикателства в работата Ви като Генерален мениджър на Glovo за България и кои са най-удовлетворяващите и вдъхновяващи моменти?
- Моите наблюдения са, че в България има много качествени хора – умни, отговорни, с опит и експертиза. Най-голямото предизвикателство за мен като работодател е да достигна до тези ценни хора. В България сякаш липсват достатъчно добре развити платформи, които да правят връзката между компаниите и ценните служители на трудовия пазар. В Glovo гарантираме, че всеки, който се присъедини към нашия екип, допринася за културата, която се опитваме да изградим, и в същото време
Мисля, че през последните 12-18 месеца в компанията минахме през много трансформации. Но плавното изграждане на взаимоотношения в моя екип, по време на което наблюдавам как хората надграждат своя потенциал и се развиват успешно, е нещо, което ме удовлетворява. Надявам се тази тенденция да продължава.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.