Българските производители живо се интересуват от автоматизация на процесите

Българските производители живо се интересуват от автоматизация на процесите

Кариерата на Иво Трайков в техническите продажби започва в най-голямата българска компания за доставка на индустриална и строителна техника. По-късно става експерт Бизнес развитие в световния лидер в производството на технически газове. Работи още като кънтри мениджър на немска компания, производител на продукти от специализирани инженерни полимери за машиностроене и автоматизация. Страстта му към роботите се развива при следващия му работодател – интеграторът на роботи KUKA Robotics, където участва във всички процеси – от спечелването на клиент, през управление на проект, 3D симулация на процеса до комисиониране.

Как един инженер може да стигне до работа в областта на роботизацията?

Успешният интегратор на роботи трябва да има в екипа си минимум програмист PLC и роботи и машинен инженер. Най-важно е да имаш желание и страст към работата. Да ти доставя удоволствие, когато видиш как от 3D симулацията и първоначалната концепция се реализира успешен проект. И добър учител естествено.

Как реагират българските производители на възможностите и ползите, които предлагат роботите?

Задълбочаващата се демографска криза и намаляването на трудоспособното население карат всички да поглеждат към автоматизация на процесите. Българските производители живо се интересуват как да се справят с този проблем и как да повишат производителността и качеството.

За какви конкретни дейности и задачи се използват роботите в българските предприятия?

Най-разнообразни – обслужване на машини – металообработващи, дървообработващи, за хранително-вкусовата промишленост и др. – зареждат заготовки и след това подреждат готовия продукт. Обхванати са процеси като заваряване, шлайфане, фрезоване, 3D принтиране, палетизиране, измерване на температурата в пещи до 1400оС, Pick n Place операции и манипулиране на тежки товари.

Има ли примери за малки производители у нас, които вече използват роботи в производството си?

Първо трябва да дефинираме понятието „малки“.  Има компании от по няколко души, на които основен двигател е роботът. Малките компании, с недостатъчно средства, се възползват от европейски програми или се спират на употребяван робот. Инвестицията се възвръща сравнително бързо, а след това роботът продължава да дава добавена стойност и да носи приходи.

Какви предизвикателства срещат малките предприятия при внедряването на роботи?

От най-различно естество: ще има ли място, ще достигне ли желаната производителност. Ще се запази ли търсенето на техните продукти, ще се увеличи или ще намалее. Както споменах, съществуват европейски програми и други възможности за финансиране, които подпомагат предприятията при роботизацията, но все още не в необходимия мащаб.

Закупуват ли международните компании роботи локално в България или обикновено се снабдяват от централите си?

Снабдяват се предимно от централите си или от одобрени от тях доставчици. Особено новонавлизащите пристигат с цялото оборудване отвън. Компаниите с традиции в производството в България поглеждат и към местни интегратори с опит за решаване на проблемите.

Какъв е потенциалът за развитие на българския пазар за роботизация в близко бъдеще?

Според мен предстои да расте.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Unilever разработи дизайнерско звено, базирано на изкуствен интелект
Радев: Правителството е декор на дуото Пеевски-Борисов, а правосъдието е избирателно
На днешната дата, 19 юли. Рождениците днес
Чехия прие закон, който определя пет години затвор за комунистическа пропаганда
Три начина за справяне със стреса на работното място
Президент на Иран си взе такси, след като заредиха колите от кортежа му с разреден бензин
Бившият шеф на УЕФА и легендарен футболист Мишел Платини беше обран в дома си край Марсилия
На фокус през следващите седем дни: Избори, лихви и финансови отчети