Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|BILLA стартира онлайн продажби през 2023 г.
Потребителите настояват преди всичко на доброто съотношение цена – качество, споделя Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на веригата магазини в България.Той започва кариерата си в MAXIMA Grupe в Литва след дипломирането си със специалност „Политически науки и международни отношения“ в Университета във Вилнюс през 2003 г. В продължение на две десетилетия е част от висшия мениджмънт на компанията в различни страни и пазари. Шест години е изпълнителен директор в България. През 2018 г. Вигинтас Шапокас оглавява SuperSol Group – компания, класирана в топ 5 в търговията на дребно в Южна Испания със 180 магазина и продажби в размер на 650 млн. евро.
Как се адаптирате към промените в потребителското поведение?
Последните две години и половина показаха категорично, че за бизнесите, които стоят встрани, изчаквайки да видят какво ще се случи, става се по-трудно да се задържат на пазара. Стремежът ни да бъдем възможно най-близо до клиента и неговите нужди е съществена част от нашия бизнес модел. В отговор на нарастващата тенденция към по-бързо, по-често и по-прагматично пазаруване въвеждаме поетапно в магазините ни редица дигитални и структурни иновации, каси за самообслужване, реорганизация на търговските ни зали с пътеки за по-бърз достъп до касите. В началото на следващата година ще стартираме и онлайн канал за продажби. Като мярка в борбата с нарастващата инфлация, през ноември и декември увеличихме средно с над 50% броя на специалните оферти за нашите клиенти, използващи BILLA Card.
Как отговаря BILLA на увеличението в производствените цени на основните хранителни стоки при нарастващия годишен ръст на електрическа енергия и природен газ?
Наш основен приоритет и бизнес интерес е да предлагаме на клиентите си възможно най-добрите цени. През септември инфлацията в България достигна близо 19% на годишна база, а едни от най-поскъпващите стоки са хранителните. Тази тревожна статистика ни задължава да бъдем в ежедневен диалог с нашите доставчици и да изискваме от тях актуални данни за необходимостта от покачване на всяка стотинка от цената на даден продукт. Имаме готовност при отчитане на спад в цените на електроенергията да инициираме разговори с нашите партньори и за намаляване на цените.
Каква част от асортимента в основните продуктови категории в обектите на BILLA е доставена от български производители? Увеличил ли се е броят на партньорствата с местни доставчици за 2022 г.?
Над 90% от асортимента ни се доставят от над 700 български фирми, а над 50% от продуктите със собствена марка са произведени в България. С голяма част от доставчиците работим заедно вече повече от 15 дори 20 години и тези успешни дългогодишни партньорства са една от причините клиентите да се доверяват на BILLA в избора си на артикули с български произход.
Как се развива пазарът на биопродукти в България? Увеличава ли се интересът на родните потребители към артикулите, които се предлагат в магазинната ви мрежа?
Пазарът на биопродукти процъфтява в цяла Западна Европа, като все по-голям е броят на потребителите, които търсят здравословна и незамърсена продукция в Германия, Франция и скандинавските страни. В България този сегмент е значително по-малко застъпен и това се дължи на факта, че тук храната ни е с по-добри показатели, по-прясна и по-близо до натуралния вкус.
Нашият бизнес план стъпва върху регулярни анализи на потребителските нагласи. Ето защо през последните две години поставяме по-силен фокус върху здравословния сегмент. Вече повече от 5 години развиваме успешно „BILLA Градини“, нашата програма за плодове и зеленчуци с контрол върху пестицидите. В портфолиото ни залагаме и на прясното месо с доказан български произход с марка „Българска ферма“. Предлагаме и по-нишови продукти, като мляко и сирене без лактоза и богато разнообразие от продукти без глутен.
По какъв начин са се променили търсенето и производството на традиционни продукти от български суровини през последните години? Колко процента от предлагания асортимент за предстоящите коледно-новогодишни празниците са български?
Няма да е новина, че и тази година ще предлагаме пуйки, пълнени чушки, туршия, бял боб, всичко необходимо за празничната трапеза. Разбира се, готвим се да продадем и тонове сарми. Ако говорим сериозно, това, което мога да кажа със сигурност, е, че ако по време на пандемията отчетохме значително повишение на доверието именно към продукти с роден произход, то през 2022 г. наблюдаваме нова тенденция. Днес по-голяма част от потребителите настояват преди всичко на доброто съотношение цена – качество, както и на възможността да закупят любими продукти на промоционална цена.
Какви са глобалните тенденции, които следва търговската верига в посока устойчиви решения при търговията с храни и опазване на околна среда? По какъв начин се е модернизирала работата в магазинната мрежа и логистичната система на компанията?
Климатичните промени, нарастващото потребление на хранителни стоки и същевременно огромното разхищение на храна в глобален мащаб, затруднените доставки на природен газ всички тези фактори променят из основи бързооборотната търговия. Осъзнавайки нашата отговорност като една от най-големите хранителни вериги, през 2022 г. сме инвестирали над 3,2 млн. лв. в инсталацията на фотоволтаични системи в 29 от нашите магазини и в централния склад. През 2023 г. ще инвестираме 2,1 млн. лв. в поставяне на фотоволтаици в нови 21 магазина и ще финализираме процеса по оборудване на всичките ни търговски обекти с LED осветление и електронни етикети. Целите, към които се стремим заедно с цялата REWE Group, са редуциране на парниковите емисии с 30% до 2030 г. и достигане до климатична неутралност през 2040 г.
Вярвам, че сме постигнали значими резултати дотук, но ни остава да извървим още дълъг път заедно с нашите доставчици. За нас той включва и поетапно преминаване към по-щадящи за природата опаковки.
Алек Вучков. Текстът е публикуван в бр. 11/22 на списание „Мениджър“, който може да бъде намерен в дигиталното приложение ZinZin.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.