Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Бизнес перспективи: Как един китайски граничен град поддържа руската икономика

В северния китайски граничен град Манджоули ежедневно преминават влакове, натоварени със сибирски дървен материал от Русия. Руски камиони пристигат с тонове рапица, която ще бъде преработена в съвременни китайски фабрики. Само на крачки от митницата, луксозен дилър на употребявани автомобили продава превозни средства на руски граждани, желаещи да заобиколят ограниченията за внос, наложени в страната им. Всичко това отразява една неоспорима реалност: Манджоули се превърна в икономическа спасителна артерия за Русия, пише El Economista.
След руската инвазия в Украйна през февруари 2022 г. и пред лицето на финансовата изолация, на която Москва е подложена от Запада, Китай засили икономическата си подкрепа за Кремъл. Тази подкрепа се отразява не само в дипломатически изявления, но и в двустранната търговия, която надхвърли 240 милиарда долара миналата година, което е увеличение с почти 70% само за две години.
Един от основните стълбове на тези търговски отношения е стратегията, която Манджоули обобщава като „руски доставки, китайска обработка“. Русия изнася суровини – петрол, въглища, дървен материал, семена и газ – докато Китай ги трансформира в произведени стоки, които след това реекспортира или консумира. В замяна Русия внася основни продукти като дрехи, уреди, електроника и дори автомобили.
Според данни на китайското министерство на търговията, публикувани от New York Times, износът за Русия е нараснал със 71% от началото на войната. Днес близо 6% от общата руска икономика зависи пряко от търговията с Китай, пропорция, подобна на тази на други санкционирани страни като Иран.
Постоянният поток от стоки подчертава една неудобна реалност за Кремъл: Русия се е превърнала в подчинен партньор в отношенията, все по-зависим от Пекин, който от своя страна използва тази зависимост, за да получи достъп до стратегически ресурси на благоприятни цени и да намали зависимостта си от Запада.
Последиците са ясно видими в Манчжоули. Магазините продават водка и кафе с марката „Сталин“, бюстове на Ленин и матрьошки с лицето на Владимир Путин. Хотелските телевизори са елиминирали американските канали, заменени от промосковски предавания. А във фабрики, като например завода за преработка на семена Xinfeng, китайските работници работят с индустриална ефективност, за да преобразуват руската рапица в рапично масло, като по този начин избягват да купуват продукта от Канада, с която Китай има обтегнати търговски отношения.
Дърводелският сектор също процъфтява. Хуанг Баоцян, директор на дъскорезница близо до границата, казва, че купуват големи количества сибирска дървесина за производство на компоненти за мебели и индустриални опори. Въпреки че Министерството на финансите на САЩ се е опитало да блокира доларовите транзакции между двете страни, компании като тази на Хуанг работят в юани или рубли, благодарение на споразумения със санкционирани банки като VTB Bank.
Но тези отношения не са съвсем без напрежение. Например, Русия наскоро наложи ограничения върху износа на сурови борови трупи, изисквайки те да бъдат частично обработени на нейна територия, преди да преминат границата, което разгневи китайските компании. Пекин, от своя страна, отговори с тарифи върху руските въглища след оплаквания от собствените си държавни минни компании.
Най-големият проблем обаче е автомобилният пазар. След като западните производители напуснаха Русия през 2022 г., китайските марки бързо запълниха празнината, достигайки 60% от руския автомобилен пазар. Но този бум спря, когато Москва наложи мито от 7500 долара върху вносни превозни средства, с едно изключение: употребявани автомобили, закупени директно от руски граждани.
Дилърите в Манджору се възползваха от тази вратичка. Само на една улица от границата, впечатляващ шоурум за употребявани автомобили, открит само преди година, предлага малко употребявани автомобили от висок клас – BMW, Land Rover, Volkswagen и китайски модели като Zeekr – готови за доставка до Русия. „Ние не продаваме нови автомобили, но имаме употребявани автомобили, които са едва на месец и това е в съответствие с руското законодателство“, обясни продавач пред гореспоменатата медия.
Тези нарастващи търговски отношения между Китай и Русия предизвикват безпокойство в Европа. По време на последната среща на върха в Пекин лидерите на Европейския съюз призоваха Си Дзинпин да преразгледа икономическата и индустриална подкрепа за Москва. Урсула фон дер Лайен, председател на Европейската комисия, предупреди, че „Китай де факто позволява на военната икономика на Русия да оцелее“ и че тази позиция може да определи бъдещия ход на отношенията между Брюксел и Пекин.
Въпреки международния натиск, китайското правителство запазва твърдата си подкрепа. Министърът на външните работи Уан И наскоро определи съюза като „най-стабилните и стратегически значими отношения между велики сили в света днес“.
Междувременно в Манджоули търговията процъфтява, кранове разтоварват дървен материал, фабрики смачкват руски семена, а автокъщите стабилно продават автомобили. Случващото се в този граничен град може да изглежда като регионална динамика, но последиците му се усещат в световен мащаб. Манджоули, в своята дискретна, но ключова роля, помага за поддържането на руската икономика през един от най-предизвикателните периоди в съвременната ѝ история.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.