Европейският авиационен регулатор би оттеглил одобрението си за Boeing, ако е нужно

Европейският авиационен  регулатор би оттеглил одобрението си за Boeing, ако е нужно

Европейският авиационен регулатор би оттеглил одобрението си за Boeing, ако е нужно

Ръководителят на европейския авиационен регулатор заяви, че агенцията ще оттегли непрякото си одобрение за производството на самолети на Boeing, ако това решение е оправдано, но към момента той е спокоен, че производителят на самолети се справя с кризата с безопасността, предаде Ройтерс.

В интервю за агенцията, изпълняващият длъжността изпълнителен директор на Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA) Люк Титгат даде за първи път публична индикация, че международното сътрудничество в основата на глобалното производство на самолети е подложено на изпитание от продължаващата криза, както рядко се е случвало.

Попитан дали EASA ще бъде готова да спре да признава американските одобрения за безопасност в производството, които декларират, че самолетите Boeing са конструирани безопасно, Титгат каза: „Ако е необходимо, да.“

Boeing е под нарастващ натиск относно контрола на качеството в заводите от 5 януари насам, когато част от врата на самолет 737 MAX 9 се откъсна по време на полет. За причина за инцидента се смятат липсващи болтове.

Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) заяви миналата седмица, че одитът на Boeing и доставчика Spirit AeroSystems е открил множество случаи на лош контрол на качеството.

Съгласно трансатлантически пакт, FAA и EASA регулират фабриките на своите съответни производители на самолети - Boeing и Airbus, и взаимно признават одобренията за безопасност.

Въпреки това, ако едната страна загуби доверие в проверките на другата за съответствие, тя може да поиска консултации и, ако те не донесат резултати, да спре признаването след пауза от 30 дни.

Такива стъпки са рядкост.

„Всички инструменти трябва да бъдат приложими веднага щом видим обосновката или ситуацията, която изисква от нас да предприемем подходящи мерки“, каза Титгат, като добави, че не вижда непосредствена нужда от такова действие.

Влиянието на EASA върху дизайна на самолетите Boeing нарасна след катастрофите с модели MAX, но има сравнително малко начини да увеличи мониторинга на производството на съществуващи модели на Boeing, освен драстичната опция за спиране на признаването.

Притиснат с въпрос какво ще тласне EAA да стигне толкова далеч, Титгат каза, говорейки само за себе си: „Повече фатални инциденти в бъдеще“.

FAA не коментира директно забележките на EASA, но говорител повтори по-ранните изявления на агенцията, че Boeing трябва да се ангажира с „истински и дълбоки подобрения“.

Boeing също не коментира.

Но Титгат не вижда никаква непосредствена заплаха за производствения сертификат на Boeing. Той е провел дискусия с висши ръководители на Boeing в петък, която е била успокояваща.

„Видях промяна в ръководството. Те придават голямо значение на контрола на качеството и качеството на продуктите. Бях наистина успокоен от желанието на висшето ръководство да промени контрола на качеството на производството,” каза той.

Титгат заяви, че представители на EASA са посетили завода на Boeing 737 през миналата седмица, н изключи възможността те да имат постоянно присъствие там, като заяви, че „не би било в духа“ на трансатлантическото споразумение за безопасност.

Администраторът на FAA Майк Уитакър каза в понеделник, че агенцията ще предприеме действия, ако види причина да спре производството на Boeing.

Решение на някой от двата най-мощни авиационни регулатора в света да отмени одобрението за производство на самолети Boeing или Airbus би тласнало кризата с безопасността в неизследвана територия и вероятно ще предизвика политически реакции, казват експерти.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ