Heineken детронира Corona Extra като най-ценна марка бира в света

Heineken детронира Corona Extra като най-ценна марка бира в света

Heineken детронира Corona Extra като най-ценна марка бира в света

Със стойност от 7,6 милиарда долара Heineken е обявена за най-ценната марка бира в света, грабвайки титлата от мексиканската Corona Extra, която я държеше четири последователни години. Това показват данните от доклада за алкохолните напитки за 2023 г. на Brand Finance, водещата независима консултантска компания за оценка на марката, където Moutai (стойността на марката нараства с 16% до 49,7 милиарда щатски долара) води класацията на спиртните напитки, а Moët & Chandon запазва титлата за най-ценно вино и марка шампанско, оценена на 1,3 млрд. щатски долара. 

Heineken (стойността на марката нараства с 10% до 7,6 милиарда щатски долара) води класацията на Beers (Brand Finance Beers 50 2023), изпреварвайки Corona Extra, която тази година се нарежда на второ място с 6% ръст в стойността на марката, възлизаща на 7,4 милиарда щатски долара. Въпреки инфлационния натиск, пред който са изправени потребителите, марките бира продължават да отбелязват ръст на стойността на марката. Освен това Heineken се нарежда и на второ място по сила на марката.

Ръстът на стойността на марката Heineken е резултат от непрекъснатите иновации на холандския гигант. През 2022 г. марката пусна Heineken Silver liver, изключително освежаваща първокласна лагер бира, произведена от устойчиви суровини, в подкрепа на модела за устойчивост Brew a Better World на Heineken. Като най-продаваната марка бира в Европа, Heineken отбеляза подобрени приходи и органичен растеж, въпреки повишенията на цените през последната година. Това ни показва, че Heineken получава ценова премия. Потребителите са готови да харчат повече за продукти, които се смятат за по-висококачествени. 

Corona Extra (стойността на марката се повишава с 6% до 7,4 милиарда щатски долара) вече не е най-ценната в света, но все още е най-ценната в Латинска Америка. Спадът в нивата на продажби в Съединените щати допринесе за загубата на позициониране, което се отразява в спада в силата на марката (тя пада със 7,8 пункта до 82/100, преминавайки от позиция №2 в класацията на силата до позиция №12 през 2023 г.). AB InBev, собственик на Corona, е оптимист и очаква възстановяването на Китай до 2023 г.

Brand Finance анализира ежегодно повече от 5000 от най-големите световни марки и публикува повече от 100 доклада, класиращи марки от всички индустрии и държави. 100-те най-силни и най-ценни застрахователни марки в света са включени в годишната класация на Brand Finance Beers 50 2023, които тази година имат стойност от 86,7 млрд. щатски долара, с 16% по-висока от стойността през 2022 г.

Skol от групата AB InBev отново влиза в бирената класация, така че вече има 9 марки в Латинска Америка

С влизането на Skol, собственост на датската Carlsberg и продавана в Бразилия по лиценз от групата AB Inbev (стойност на марката от 1,8 милиона щатски долара), Латинска Америка има 9 марки в класацията на бирата: пет мексикански марки, три бразилски и една колумбийска - Águila (стойността на марката пада с един 1% до 646 милиона щатски долара).

Стойността на 50-те най-добри световни марки е нараснала с 6% до 86,7 млрд. щатски долара. Марките от Съединените щати са тези, които допринасят най-много (28% от общата стойност), следвани от тези от Мексико (18%). Бразилия е на шесто място с принос от 5%. Влизането на Skol увеличава приноса на страната с 65%.

Китайските марки бири отбелязват значителен растеж

Китайските марки отбелязаха значителен растеж, особено Zhujiang (стойността на марката нараства с 44% до 680 милиона щатски долара) става най-бързо развиващата се бира през 2023 г., следвана от също китайската Tsingtao (39% ръст до 2,1 милиона USD).

Китай е най-големият пазар на бира в света от 2002 г. насам. Пазарът обаче е изправен пред някои предизвикателства, като излишък от капацитет за масивно производство на бира, намаляващо вътрешно потребление на бира и интензивна конкуренция. Въпреки това, поради ясната глобална тенденция за възстановяване в страната, инвеститорите остават оптимисти за тази област и в бъдеще все още ще има повече нови инвестиции в областта.

Бирата Zhujiang, известна още като бирата на Перлената река, е популярна марка бира, която се произвежда в Гуанджоу, Южен Китай. Бирата има богата история и е любима на пиещите бира в Китай и по света. Марката е много популярна заради своята над 30-годишна история и заради културното си значение, символ на Южен Китай. В сравнение с най-добрата си позиция сред по-младите, чувствителни към цените потребители, Zhujiang нарасна значително. Докато неговите конкуренти избраха увеличение на цените, Zhujiang ги запази стабилни, предлагайки качествена алтернатива на средна цена. В национален мащаб Zhujiang изгражда много силна позиция. Марката също може да се похвали с 9-точково увеличение на силата на марката поради подобрението във възприемането на съотношението цена-качество и лоялността към марката.

Впечатляващият ръст на стойността на марката Tsingtao е пряко свързан с възобновения бизнес модел на марката. През 2022 г. Tsingtao пусна повече от 250 бара и представи новата стратегия за марка, фокусирана върху клиента. Тъй като марката се стреми да предложи потребителско изживяване от по-висок клас, повишаването на цените за продуктите на Tsingtao доведе до подобрени приходи. Като една от най-известните китайски марки бира по света, баровете Tsingtao също подобриха популяризирането на марката и усещането за познатост.

Иновациите и устойчивостта са ключовите тенденции за растежа на бирения сектор в Латинска Америка. Мексиканските марки водят растежа на сектора в Латинска Америка. Dos Equis XX е марката бира, която расте най-много сред латиноамериканските марки в класацията (14% до 725 млн. щатски долара). Следват ги Modelo Especial и Tecate, и двете с 9% ръст съответно до 4,2 милиона щатски долара и 1,6 милиона щатски долара.

Японската Asahi е най-силната марка с елитен рейтинг AAA+ и най-висок резултат за възприятие за устойчивост

В допълнение към изчисляването на капитала на марката, Brand Finance също така определя относителната сила на марките чрез балансирана карта с показатели, които оценяват разходите за маркетинг, стойността на заинтересованите страни и бизнес ефективността. В съответствие с ISO 20671, оценката на стойността на заинтересованите страни на Brand Finance включва оригинални данни от проучване на пазара от повече от 100 000 респонденти в 38 страни и 31 индустрии.

Asahi (със стойност на марката, нараснала с 11% до 2,8 милиарда щатски долара) е най-силната марка бира в света с индекс на сила на марката (BSI) от 92,6 от 100 и съответния рейтинг AAA+. Като най-популярната марка бира в Япония, регионалната подкрепа е ключов двигател за развитието на силата на марката. През 2022 г. Asahi стартира най-голямата маркетингова кампания в своята история. Многоканалната кампания насърчава потребителите да излязат "отвъд очакваното" и допълнително подхранва ръста на категорията на Asahi и международното разпознаване на марката. Гледайки напред, ролята на Asahi като глобален партньор в Световното първенство по ръгби през 2023 г. ще се стреми да разшири допълнително обхвата на марката.

Като част от своя анализ, Brand Finance оценява ролята, която специфичните атрибути на марката играят при стимулирането на цялостната й стойност. Един от тези атрибути, чието значение бързо нараства, е устойчивостта. Brand Finance оценява възприеманата степен на устойчивост на определени марки, представена чрез „оценка за възприемане на устойчивост“. След това стойността, свързана с възприятията за устойчивост, се изчислява за всяка марка.

Asahi е марката, включена в класацията Brand Finance Beers 50 2023 с най-висок резултат за възприятие за устойчивост, 5,65 от 10. Тя е плътно следвана от друга японска марка, Kirin (седма, със стойност на марката от 3,2 милиона щатски долара). Във време, когато опазването на околната среда и устойчивостта се превръщат във важен маркер на японската култура, Asahi непрекъснато съобщава, че "устойчивостта е в основата на бизнеса на Asahi Beverages", тъй като се стреми да създаде напълно устойчив глобален бизнес.

Акцентите в класациите за спиртни напитки и вина и шампанско

Китайската Moutai (стойността на марката се повишава с 16% до 49,7 млрд. щатски долара) е най-ценната марка спиртни напитки в света, както и най-силната с резултат 90,8/100 и елитен рейтинг AAA+.

Китайските марки доминират в класацията за спиртни напитки 2023. 10-те марки, присъстващи в класацията, допринасят с 69% от общата стойност, която тази година възлиза на 161,9 млрд. щатски долара. Moutai е най-скъпата марка спиртни напитки в света за осма поредна година. Приветстван като националния дух на Китай, дълбокото наследство на Moutai и връзката с китайската традиция доведоха до господството му на пазара. Марката продължава да дава приоритет на иновациите на своя вътрешен пазар.

Латинска Америка присъства чрез 5 мексикански марки текила. Don Julio (стойността на марката се повишава с 34% до 1,8 милиарда щатски долара), следван от Patrón (стойността на марката намалява с 9% до 1,6 милиарда долара) и José Cuervo (стойността на марката се повишава с 29%, 1,1 млрд. щатски долара). От всички алкохолни напитки в класацията, двете марки текила, които растат най-много, са текила 1800 (стойността на марката нараства със 111,5%, до 424 милиона щатски долара) и Casamigos (стойността на марката нараства със 108,5%, до 934 милиона щатски долара). Този растеж може да се отдаде отчасти на разпространението на марки на знаменитости, които подобриха видимостта на базирани на текила продукти, като тези на Джордж Клуни, Скалата и Кендъл Дженър. Към това се добавя премиумизирането на сектора, в който стремежите към начина на живот и към вкуса изтласкаха категорията текила отвъд нейните занаятчийски корени.

Във връзка с разрастването на категорията текила и засилването на позицията на марката сред пиещите текила от ново поколение, 1800 нарасна значително. Чрез прилагане на ефективни маркетингови стратегии през цялата година, включително сътрудничество с общността на изкуствата и партньорства с големи спортни отбори в Съединените щати, 1800 подобри бизнес образованието и осведомеността за марката в индустрията.

От своя страна Moët & Chandon запазва титлата на най-ценната марка вино и шампанско, оценена на 1,3 милиарда щатски долара, въпреки спада от 10% в стойността на марката в сравнение с 2022 г.

Changyu е най-силната марка вино и шампанско в света, с рейтинг 83/100 и рейтинг AAA. Базираната в Китай марка увеличава силата на марката си в продължение на три последователни години. Подобряването на позицията на Changyu по отношение на стойността на марката и силата на марката е резултат от способността на марката да издържи на спада на пазара в Китай по време на пандемията. Като адаптира стратегията си, Changyu възприе своя подход към онлайн продажбите, което му позволява да се насочи към по-млада, по-технологично разбираема потребителска база.

Penfolds е най-бързо развиващата се марка вино и шампанско, с 48%. Възприемайки нови технологии и иновации, Penfolds рационализира своя ориентиран към потребителите подход. Това включва пускането на марката на нейната колекция вина за 2022 г., която за първи път се разширява отвъд произведените в Австралия вина.

Чилийската Concha y Toro (стойността на марката е нараснала със 17% до 368,1 млн. щатски долара) е единствената латиноамериканска марка в класацията. Според последните представени резултати избата регистрира спад в печалбите от 82,2% спрямо същия период (Q1) от 2022 г., което марката приписва на устойчивостта на сложната световна ситуация, белязана от инфлационен натиск, свръхналичност на запаси, икономическо забавяне, по-високи лихвени проценти, увеличения на входните разходи и разходите за превоз и по-ниско потребление. Обединеното кралство, Югоизточна Азия, Бразилия и Мексико са пазарите, които регистрират най-голям ръст.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ