Инвестициите в бъдещето нямат алтернатива

Инвестициите в бъдещето нямат алтернатива

Инвестициите в бъдещето нямат алтернатива

Горди сме с постигнатото, но непрестанно вдигаме летвата за нашите ESG ангажименти, споделя Десислава Симеонова, лидер на програмата за Устойчиво финансиране на „КВС Груп“ и изпълнителен директор „МСП Банкиране“ на ОББ

Финансовият сектор е в уникална позиция по отношение на прехода към устойчива икономика. От една страна, банките, застрахователните и лизинговите дружества могат да допринасят чрез оптимизация на своята дейност за по-малко въздействие върху околната среда. А от друга, имат възможност активно да подкрепят компании от различни сектори да извървят успешно своя зелен преход. От белгийската финансова група KBC в България могат да споделят успешен опит и в двете посоки.

- Кой е водещият двигател за зеления преход на бизнеса – регулациите на ЕС, корпоративната репутация, общественият натиск или осъзнатата отговорност?

- Със сигурност всички изброени фактори оказват въздействие върху поведението на бизнеса. Разбира се, в динамична пропорция през различните периоди от време. Компаниите все повече осъзнават, че техният успех и конкурентоспособност са свързани както с ефективността, така и с репутацията им в обществото. Наред с това все повече компании изискват от доставчиците си отчети за мерки за устойчиво развитие и поставят условия за намаляване на въглеродния отпечатък в производството им. ОББ съдейства на клиентите, изправени пред тези предизвикателства. Ние вярваме, че това не е препятствие, а възможност за тях да развият дългосрочен устойчив бизнес модел. Такава тенденция има и в застрахователния сектор. Климатичните промени водят до завишени рискове от щети за застрахователите, а застраховането на дейности с висок въглероден отпечатък няма да бъде насърчавано от ЕС и регулаторите.

- Как се възползва българският бизнес от възможностите за инвестиции в устойчиво развитие?

- Фирмите активно следят възможностите за инвестиции, включително в устойчиво развитие. Наблюдаваме засилено търсене на финансиране на проекти за възобновяема енергия. Този интерес съвсем естествено е провокиран и от ситуацията с цените на електроенергията и горивата. Големи са очакванията за подкрепа и през различни европейски и национални програми под формата на гаранционни инструменти и грантови схеми. Това също стимулира проектите за устойчив бизнес и значително съкращава срока на изплащане на инвестициите. А какво по-добро за един бизнес, ако при облекчени условия на финансиране може да реализира проект, който ще му се отрази положително в дългосрочен план? ОББ е традиционен лидер в предлагането на финансиране с гаранционни програми. Клиентите ни получават бърз и лесен достъп приоритетно до тези, които са свързани с устойчиви инвестиции.

- С какво още може да се похвали „KBC Груп“ в сферата на устойчивото развитие?

- ОББ инвестира дългосрочно в концепцията за екологично, социално и корпоративно управление. Започнахме този процес преди повече от 10 години. През септември 2019 г. KBC подписа Колективния ангажимент за действия в областта на климата. Инициативата доведе до редица конкретни стъпки като адаптиране на вътрешните ни политики и изготвяне на много ясни критерии за оценка както на текущия ни портфейл, така и за новопривлечени клиенти, които трябва да отговарят на определени стандарти за устойчив бизнес. Дружествата от „КBС Груп“ създаваме редица продукти и услуги, с които стимулираме трансформацията на икономиката към устойчив модел. Най-новата ни услуга в тази посока е безплатният „ОББ Агро калкулатор“ на въглеродните емисии на нашия сайт. Той позволява на земеделските производители чрез няколко лесни стъпки да изчислят въглеродния отпечатък на стопанствата си. Още от миналата година предлагаме на бизнеса „Инвестиционен кредит за изграждане на фотоволтаични инсталации за собствени нужди“. С него всяка компания може да се превърне от голям консуматор дори в производител на енергия.

С „Ипотечен кредит за енергийно ефективен дом“ за физическите лица – клиенти на ОББ, пък предоставяме лихвена отстъпка при покупка на имот с висок енергиен клас. „ОББ Интерлийз“ предлага Е-линия – финансов или оперативен лизинг на електрически автомобили, доставяни от официалната дилърска мрежа в страната. Предо­ставяме възможност и за отговорно инвестиране в устойчиви компании чрез фондовете „ОББ Експертийз Ес Ер Ай“, които се предлагат в мрежата на ОББ.

Постигнахме значим напредък, с който се гордеем, но непрестанно вдигаме летвата за нашите ESG ангажименти към клиентите и обществото.

- В кои сектори са вашите партньори?

- Нашият успешен подход е не просто да идентифицираме нуждата от трансформация за клиентите, а да ги ангажираме с цялостно решение, което да бъде предоставено от специализирана компания. За целта имаме изградени няколко партньорски програми с водещи консултантски компании в областта на фотоволтаичните централи и земеделието – един от секторите с най-високи емисии, а също и по отношение на европейското финансиране. Наскоро отличихме три от иновативните компании – наши партньори, които реално трансформираха бизнесите си в името на едно по-устойчиво бъдеще. Щастливи сме, че споделяме общи ценности с клиенти като „Ингилийз груп“, „Ел Драйв“, БГ РЕЙ и мн. др.

- Какви са целите на групата в по-близък и в по-дългосрочен план?

- Амбициите на КBС в сферата на устойчивостта са своеобразно надграждане на нашата корпоративна стратегия в няколко направления: минимизиране на негативните ефекти от дейността, отговорно банкиране и инвестиране чрез предлагане на решения и партньорство на нашите клиенти в техния преход. Ние в ОББ и ДЗИ вече намалихме въглеродния си отпечатък с 56% от 2015 г. насам. На път сме да постигнем 75% до 2025 г. и 100% до 2050 г. В допълнение ОББ е поела ангажимент за поддържане на дела на финансираната енергия от възобновяеми източници в общото банково енергийно портфолио над 65% и достигане на 100 млн. евро до края на 2024 г. Тази година увеличи амбицията си до 75% на дела на ВЕИ. Само през 2021 г. банката финансира нови ВЕИ проекти за мощности над 40 MW, които намаляват емисиите с повече от 30 тона.

- Може ли бизнесът да печели от инвестициите в прехода?

- Разбира се. Бизнесът става много по-ефективен и конкурентоспособен в резултат от направените инвестиции. Ниският въглероден отпечатък все повече ще се превръща в диференциатор за бизнеса, особено ако търси реализация на продукцията си в международен мащаб. Компаниите, които успеят да отговорят адекватно на очакванията за промяна, ще определят тенденциите в съответния сектор и ще бъдат предпочитани контра­генти в международен план.

- Какви са първите стъпки, които трябва да предприеме компания, която е решила да тръгне по пътя на прехода към устойчив бизнес?

- От оперативна гледна точка компаниите трябва да направят сериозен и обективен анализ на процесите и ресурсите, свързани с обезпечаване на дейността им. Със сигурност трябва да се запознаят с нормативната рамка в това отношение и да се подготвят своевременно за спазване на регулаторните изисквания. Трябва реалистично да оценят въглеродния си отпечатък върху околната среда. Ние вече сме готови да им съдействаме с още едно решение. До края на годината ще пуснем калкулатор за въглеродния отпечатък за по-големите корпоративни клиенти. Целта ни е да достигнем и до МСП клиентите в началото на 2023 г.

- Кога според вас ще се усети промяната?

- Необходим е държавен и управленски фокус върху темата, последователна политика за насърчаване и подпомагане на този тип инвестиции, както и повишаване на обществената информираност. Това, което предприемем и променим сега, ще има отражение върху околната среда едва след 15 години. Оттук следва и неотложността на действията ни. Очевидно е, че финансовият сектор трябва да се подготви добре, за да е полезен, адекватен, информиран и социално отговорен в контекста на предстоящите промени, защото клиентите и обществото го очакват.

***

Как в Пещера превръщат луксозната мода в ESG еталон

Наша отговорност и дълг е да намалим въздействието върху околната среда и да опазим ограничените ресурси на нашата планета за идните поколения. Вярваме, че за всяка промяна е важен личният пример на всеки от нас, споделя Ремзи Ингилизов, зам.-управител на INGILIZ. Компанията е носител на приза на ОББ "Зелен преход" в категория "Зелена трансформация"

Да си еко е модерно, но и модата може да бъде еко. Включително най-луксозната, напук на масовите представи. Доказват го две поколения потомствени занаятчии, които преди две десетилетия създават своя обувна фабрика в малкия български град Пещера. Днес INGILIZ е бързоразвиваща се компания, вече се е наредила сред най-големите производители на обувки в Източна Европа, но мечтите и плановете на нейните собственици не спират дотук. И те не са свързани само с още по-интензивно разрастване на бизнеса, а предимно в развитието му в синхрон с отговорността към ресурсите.

Стратегията на INGILIZ, която компанията следва успешно вече пета година, цели изграждането на напълно зелена фабрика, производство без отпадъци и използването на биоразградими продукти с нулев въглероден отпечатък.

„Замислете се какви бяха актуалните обществени теми през 2017 г. Но когато ние приехме и започнахме да изпълняваме стратегията си, вярвахме в бъдещите добри резултати. И не след дълго усилията започнаха да се отплащат. Днес компанията има изцяло обновен партньорски парк, който на първо място поставя принципите на устойчивата мода“, споделя Ремзи Ингилизов.

За реализирането на такъв мащабен преход са необходими и надеждни партньори. Така през 2018 г. от INGILIZ се обръщат към ОББ. Първата стъпка в партньорството с банката е инвестиция в енергоефективно оборудване, което позволява както производството на калъпи за обувки по безотпадна технология, така и рециклирането на бракувани продукти. През следващата година компанията надгражда оборудването отново в партньорство с ОББ. Днес на всеки 1000 чифта произведени обувки компанията спестява годишно 486 тона въглеродни емисии, 30 хил. литра вода и 1 тон дървесина. Паралелно с инвестициите в модернизация на производствената база банката партнира на INGILIZ и за закупуването на имоти, където ще бъде реализирана голямата цел – бъдещата зелена фабрика с изцяло безотпадни технологии.

„Печелившият и за двете страни модел на работа винаги има дългосрочни резултати“, коментира Ремзи Ингилизов. А дали усилията за изграждане на устойчив бизнес си струват? И отплащат ли се инвестициите в зеления преход?

„Личната удовлетвореност винаги е на първо място. А когато човек се чувства пълноценен, тогава положителните бизнес резултати са най-добри. Положените усилия за по-добър живот, равенство между половете, обучения и усъвършенстване, етична търговия без свръхпредлагане и минимизиране на въздействието върху околната среда винаги си заслужават. Като изграждаме устойчив бизнес в нашия сектор – модата, ние даваме надежда за бъдещото поколение и пример на сегашното как може да се работи, без да се влияем негативно на природата и обществото“, споделя Ингилизов.

***

Да развиваш бизнес, който променя цялата среда за живот

Вярваме, че добре развитата инфраструктура за зареждане, интегрирана в голяма и стабилна платформа, позволяваща оперирането, мениджирането и ползването ù, е ключова за прехода към масова електрическа мобилност, по-чиста околна среда и по-чисти и тихи градове. Всеки електромобил по улиците е доказателство и пример, че усилията ни имат ефект, споделя Стефан Спасов, изпълнителен директор на Eldrive. Компанията беше отличена с приза „Зелен преход“ на ОББ в категория „Зелена иновация“

Tе са не просто пионери за България в една пазарна ниша с голям потенциал и силна обществена значимост. С развитието си променят и цялата среда. Защото устойчивото развитие и грижата към околната среда са в основата на компанията още от нейното създаване.

„Когато инсталирахме първата зарядна станция от мрежата ни преди 6 години, да се види кола на ток по улиците в България беше изключителна рядкост. Сега вече никой не се впечатлява от такава гледка. Електромобилността е нормална част от нашето ежедневие, а зарядните станции са необходим актив за всеки сериозен търговски или бизнес център“, казва Стефан Спасов, изпълнителен директор на Eldrive.

Към момента компанията е най-големият оператор на зарядна инфраструктура за електромобили в България и региона с пълно национално покритие на основните пътища в страната, големите градове и основните търговски и бизнес хъбове.

Един от най-големите митове за електрическата мобилност в България е именно този за липсващата зарядна инфраструктура. А в действителност това изобщо не е така. По последни изчисления съотношението на броя електромобили към зарядни точки в България е около 5 към 1, което е над средното за ЕС.

„Развитието на нашата мрежа дори изпреварва леко темпа на ръст в броя на електромобилите в страната. Мисията ни е този процес да продължи, което означава значително разширяване на мрежата в тон с очаквания ръст на броя електромобили“, категоричен е Стефан Спасов.

Инвестицията в мрежа от зарядни станции е сериозна, особено с темповете на развитие на Eldrive за добавяне на нови локации. Компанията вече стъпи на румънска и литовска територия.

„Все още сме в етап на развитие, експанзия и значителни инвестиции. Естествено е да търсим сигурен и надежден партньор в този процес, който да има модерно мислене и визия. Намерихме такъв в лицето на ОББ. Оценяваме партньорството си като много ефективно, успешно и ползотворно и за двете страни. Радваме се, че с ОББ до нас можем да продължим да развиваме мрежата и бизнеса си по начин, който ще е максимално ефективен за всички и най-вече за потребителите на Eldrive“, коментира Спасов.

В партньорство с банката се предвижда изграждането на 600 зарядни станции в София и Южна България, като една част от тях вече са инсталирани.

Компанията създава и много ефективни възможности за собствениците на търговски и бизнес площи да се присъединят към мрежата Eldrive и да задоволят нуждите от зареждане на своите посетители и наематели. И това е едно от големите предимства на изначално устойчивия бизнес модел на компанията. Така се позволява на много други бизнеси и физически лица да намалят своя въглероден отпечатък и да се придвижват природосъобразно и удобно.

Алек Вучков. Материалът е част от бр. 09/22 на списание Мениджър, който може да бъде намерен в онлайн платформата ZinZin

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ