Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Митата на Тръмп ще поставят на изпитание ценовата мощ на производителите на луксозни стоки

Европейските производители на луксозни стоки твърдят, че биха могли да се възползват от ценовата си мощ, за да компенсират разходите за евентуални мита, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп, но според анализатори някои марки може да имат ограничени възможности за повишаване на цените, съобщава Ройтерс.
Известни марки като Louis Vuitton на LVMH или Gucci на Kering разчитат на оживен американски пазар през тази година, тъй като Китай изостава.
Тръмп обаче заплаши с нови мита Европейския съюз заради търговските излишъци, които има със САЩ, в разширяваща се офанзива, която според икономисти може да предизвика забавяне на световната икономика.
Ръководителите на Hermes и на Kering, които произвеждат чанти и мокасини, продавани за хиляди долари, заявиха миналата седмица, че могат да използват престижа на своите марки, за да поемат всички допълнителни задължения.
„Ако митата се увеличат, ние ще увеличим цените си съответно“, заяви изпълнителният председател на Hermes Аксел Дюма, след като отчете резултатите.
Главният изпълнителен директор на Kering Франсоа-Анри Пино сигнализира за същия ангажимент, като заяви, че неговите марки, включително Gucci, Balenciaga и Yves Saint Laurent, ще „преразгледат ценовата си стратегия“ в случай на мита.
Прехвърляне на разходите
Въпреки това годините на агресивно повишаване на цените, особено по време на бума след пандемията, може да затруднят някои марки да прехвърлят по-високите разходи за внос.
Според анализатори от фирми като UBS, Citi и Bernstein повечето марки са вдигнали цените с най-много досега през последните години.
Класическата ватирана чанта с капак на Chanel е поскъпнала повече от три пъти от 2010 г. насам, а чантата на Lady Dior и пътническата чанта Keepall на Louis Vuitton са поскъпнали повече от два пъти, според UBS.
„През последните 12 месеца говорихме много за „greedflation“, идеята, че сте отишли твърде далеч, твърде високо, твърде бързо. И в крайна сметка на практика сте се откъснали от този амбициозен потребител“, каза анализаторът на HSBC Ерван Рамбур.
Предпазливо ценообразуване
Значително повишаване на цените би било в противоречие с неотдавнашната тенденция за по-предпазлива ценова политика, особено на пазара в САЩ.
Dior например запази цените си в САЩ без промяна през миналата година, докато Louis Vuitton ги увеличи с малко над 2%, според базираната в Париж фирма за пазарни проучвания Data & Data, която следи цените на дребно в онлайн каталозите на марките.
Chanel повиши цените си с 5,4%, което е умерен ход в сравнение с предходните години, докато бижутерите Tiffany и притежаваните от Richemont Cartier и Van Cleef & Arpels забавиха темпа на увеличение на цените в САЩ до 4-6%, от над 8% през предходната година, сочат данните.
„Смятам, че възможностите за маневриране на големите марки по отношение на увеличението на цените в САЩ ще бъдат доста ограничени през 2025 г.“, заяви главният изпълнителен директор на Data & Data Зухир Гедри.
„Това би създало риск от подчертаване на ценовите различия между различните региони и би застрашило скъпоструващите усилия, полагани през годините за хармонизиране на цените в световен мащаб.“
Анализаторите на Morningstar заявиха в неотдавнашна бележка: „Тарифа от 10 до 20 % върху европейските луксозни стоки може да потисне продажбите на луксозни стоки в САЩ, особено за компании като Burberry и Kering, които се фокусират повече върху заможни и амбициозни клиенти, за разлика от ултрабогатите покровители.“
Американският бизнес
Тъй като китайското търсене остава потиснато, европейските компании за луксозни стоки възлагат надежди на американците през 2025 г., подкрепени от бурно развиващите се пазари на акции и криптовалути.
Въпреки че бизнесът с американски клиенти се очаква да нарасне най-бързо през тази година - с 6%, подкрепен и от силния долар, продажбите на китайски клиенти ще спаднат с 1%, прогнозира UBS. Перспективите обаче остават несигурни.
Потребителските нагласи в САЩ неочаквано спаднаха през февруари до седеммесечно дъно, а инфлационните очаквания се повишиха, тъй като домакинствата се опасяват, че могат да платят цената за търговските политики на Тръмп.
Анализаторите на Citi отбелязаха, че навиците на харчене на амбициозните купувачи - потребители, които разтягат бюджета си, стремейки се да повишат социалния си статус - остават нестабилни.
Миналата седмица главният изпълнителен директор на Hermes Дюма заяви, че все още гледа на САЩ като на „територия за завладяване“, за да генерира растеж, посочвайки разширяването на търговията на дребно на неговата група във второстепенни градове в САЩ, с предстоящи откривания във Финикс и Нешвил.
LVMH намекна, че може да увеличи производството си там. Главният изпълнителен директор Бернар Арно и семейството му поддържат лични връзки с Тръмп, като четирима от тях присъстваха на встъпването в длъжност на президента миналия месец.
„Смятаме, че групата се позиционира така, че да може да преговаря с американската администрация за потенциални мита, като предложи да произвежда повече в САЩ, както вече се случва с Louis Vuitton и лесно може да се направи за други марки“, заявиха анализаторите от HSBC.
Запитан как гледа на лобистките усилия на Бернар Арно в САЩ, собственикът на Kering Пино заяви пред Ройтерс, че „това със сигурност е добре“, ако помага на европейския луксозен сектор да избегне допълнителни мита.
Въпреки това, подобно на някои други европейски мениджъри в областта на луксозните стоки, Пино изключи възможността за преместване на производството в САЩ, като заяви, че това би могло да размие имиджа на неговата група „Произведено в Европа“ и би било „безсмислено“.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.