"Ние сме известни с това, че сме нерентабилни": 36-годишният Джеф Безос за Amazon

Ние сме известни с това, че сме нерентабилни: 36-годишният Джеф Безос за Amazon

Amazon някога е била "известната нерентабилна компания" на Джеф Безос, както казва самият той в ексклузивно интервю за BBC Newsnight през 2000 г. Близо 25 години по-късно тя се превърна в една от малкото компании в света, чиято стойност надхвърля 2 трилиона долара, пише BBC.

На 8 юни 2000 г. водещият на Би Би Си Джереми Вайн е зад бюрото си като водещ на Newsnight и анализира репортаж за привидно разпадащия се пазар на електронна търговия. Срещу него на масата е гостът на тази вечер: 36-годишният Джеф Безос, главен изпълнителен директор на Amazon.com, In

Въпреки че през 1999 г. Amazon реализира продажби за 1,6 млрд. долара, компанията претърпява и нетни загуби в размер на 720 млн. долара, както подчертава Вайн по време на прегледа на репортажа, а цената на акциите на компанията е нестабилна и спада от 113 долара за брой през декември 1999 г. до 52 долара през юни 2000 г.

Въпреки ранния и драстичен успех на компанията, Amazon все още изпитва сериозен шок от дотком краха в началото на 2000 г.

"Хората казваха, че Amazon е "невероятен", казва Вайн, започвайки интервюто. "А сега казват: "Не е ли удивително, че Amazon губи толкова много пари?"

"Ами ние сме известна нерентабилна компания. И това, до голяма степен е съзнателна стратегия и инвестиционно решение", отговаря Безос невъзмутимо.

Двадесет и четири години след интервюто и 30 години след старта на Amazon, Вайн все още може да си спомни много аспекти на интервюто - и Безос. "Имах някои враждебни въпроси. А той просто ги отхвърли. Нито веднъж не се изпоти, буквално", разказва той. 

"Спомням си, че си помислих: "Този човек е доста щастлива душа", казва Вайн. "Той просто имаше хъс, а аз, когато си спомням за това - винаги съм си мислел, че в този момент вече е знаел, че ще бъде най-богатият човек на Земята", допълва той.

Приказката за електронната търговия

Джеф Безос основава компанията на 5 юли 1994 г. в гараж в Белвю, Вашингтон, а сайтът стартира година по-късно. Световната мрежа все още е в начален стадий на развитие (известна като Web 1.0) и само няколко компании са започнали да виждат потенциала на уеб-базирания бизнес. Amazon стартира като онлайн книжарница, предлагайки най-голямата колекция от електронни книги в света по онова време, толкова огромна, колкото и едноименната река, на която е кръстена, и удвоява дейността си в областта на книгите, за да се превърне в централен играч на разрастващия се пазар на електронната търговия.

Amazon се възползва от вълната на дотком бума в технологичния сектор на САЩ през втората половина на 90-те години на миналия век, предизвикан от значителни пазарни инвестиции, които доведоха до създаването на поколение нови интернет компании.

Четири години след стартирането на сайта Amazon се превърна в най-голямата платформа за онлайн продажби в света, като разшири предлагането си с други стоки, като електроника, играчки и уреди. До края на хилядолетието Amazon има 17 милиона клиенти, а оценката ѝ се покачва до 50 пъти над стойността на първичното публично предлагане. Джеф Безос дори е обявен за "Личност на годината" за 1999 г. от списание Time, което го определя като "краля на кибертърговията".

В годините след това обаче компанията се сблъска с критики относно данъчните и трудовите си практики. И дори през 2000 г., въпреки стремителния успех на Amazon, съмненията по отношение на компанията продължават.

През 2000 г. в предаването "Newsnight" основателят на Amazon споделя шегите, които критиците отправят към компанията му, като "Amazon-dot-con", "Amazon-dot-bomb" и любимата му "Amazon-dot-org", намеквайки за трудностите при реализирането на печалба.

"За да губиш пари, когато имаш 20 милиона клиенти, се изисква истинско умение", отбелязва Вайн, с което си спечелва една от характерните закачки на Безос.

"Е, имаме и от това", отговаря шеговито Безос, след което продължава по-сериозно: "Но това, което наистина се случва тук, е, че ние инвестираме."

В условията на нестабилност в сферата на дотком и електронната търговия Безос вече мисли за разширяване. През 1999 г. Amazon инвестира в около 4 млн. кв. м дистрибуция по целия свят, включително 2 млн. кв. м в най-големия дистрибуционен център на компанията в Обединеното кралство, недалеч от Лондон. Възприемането на стратегия, според Безос, за "предлагане на широк избор от продукти на възможно най-ниска цена" също допринася за загубите на компанията по това време. Но основният приоритет е бил да се задоволи постоянно нарастващото търсене на клиентите на Amazon, казва Безос през 2000 г.

Безос проницателно се възползва от загубите на компанията, за да получи бъдеща подкрепа на пазара. Въпреки че компанията беше силно засегната от евентуалния крах на дотком, нейната стратегия, насочена към бъдещето и клиентите, помогна на Amazon да избегне най-тежките последици.

"Просто си спомням, че когато [Безос] напусна студиото, го гледах как си тръгва и си мислех: "Какво ли му предстои на този човек?", казва Вайн през 2024 г.

"Той просто беше избегнал най-лошото. Дотком балонът беше много сериозен и предшестваше целия банков срив [от 2007 г.]. Това беше ужасна ситуация. Много хора изгубиха всичко."

През 24-те години, изминали от интервюто, Amazon затвърди позицията си и доминиращата си позиция в областта на електронната търговия и изчислителните облаци. Няколко месеца след интервюто в "Нюз нойт" Amazon стартира своя маркетплейс, който дава възможност на трети страни да продават своите стоки. През 2005 г. компанията стартира Amazon Prime за редовните си клиенти и е на път тази година да надхвърли 180 милиона потребители на услугата.

Amazon, която през 2023 г. е реализирала нетни приходи от продажби в размер на 574,8 млрд. долара , се е насочила и към други дейности извън сложната си сфера на търговията на дребно, включително филмово и телевизионно студио, стрийминг услуга, магазини за хранителни стоки с пълно обслужване и технология за асистенти с изкуствен интелект. Компанията също така придоби и включи в състава си редица компании, включително Twitch Interactive, Whole Foods и Audible.

"Помислих си: "Ето защо не съм предприемач". Защото по времето, когато бях стартирал бизнеса с книги, щях да си помисля: "Е, тук се справям доста добре. Мога да се пенсионирам с това, това е всичко, което ми стига", казва днес Вайн. "Бях смаян от това колко бързо [Безос] превърна [Amazon] в 2.0, 3.0 и 4.0, до момента, в който сега си купувам хранителни продукти от него. "В основата си той е просто невероятен бизнесмен. И невероятното в случая е обхватът, който Amazon има в живота ни", добавя Вайн.

Самият Безос постигна големи печалби през 2020 г. по време на пандемията от Covid-19, превръщайки се в най-богатия човек в света (в момента тази титла периодично се разменя между Безос, Елон Мъск от Tesla и Берно Арно от LVHM). Но компанията все още преживява своя значителен дял от загуби. През 2022 г. Amazon става първата публична компания в света, която губи 1 трлн. долара пазарна стойност. А в склада ѝ в Ковънтри, Великобритания, имаше стачни действия заради заплащането и "тежките" условия на труд - докато компанията се бори срещу синдикализирането в САЩ.

Безос се оттегли като главен изпълнителен директор на Amazon през 2021 г., като предаде компанията на бившия главен изпълнителен директор на Amazon Web Services Анди Джаси. Оттогава насам той насочва вниманието си към " любими проекти", сред които са аерокосмическото му предприятие Blue Origin и вестник The Washington Post, който той закупи през 2013 г.

Той обяви и намерението си да се съсредоточи върху благотворителни проекти, като планира да дари богатството си за борба с проблеми като изменението на климата и неравенството - въпреки че филантропските му усилия бяха посрещнати с критики, като някои ги определиха като лицемерни, посочвайки условията на труд и данъчните практики на Amazon. Освен това той продължава да използва обхвата на своите услуги, като Amazon Web Services (AWS), за да упражнява влиянието си на най-високо ниво в обществото.

И независимо от всичко, какво се мисли и говори за човека, който стои зад компанията, е невъзможно да се пренебрегне степента, в която Amazon вече е населила повечето аспекти на икономическото съществуване.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ